اردوغان به دنبال اجرای مدل پوتین

۰۵ دی ۱۳۹۱ | ۱۲:۴۲ کد : ۱۹۱۰۷۶۹ سرخط اخبار

مهر نوشت:

تحلیلگر روزنامه " تودی زمان" چاپ ترکیه با انتشار مطلبی در این روزنامه، رجب طیب اردوغان نخست وزیر این کشور را به تلاش برای پیاده کردن مدل ریاست جمهوری " پوتین" رئیس جمهور روسیه متهم کرد.

نویسنده با اشاره به برخی از عملکردهای دیکتاتور مابانه رجب طیب اردوغان در سالهای گذشته به بررسی " طرح ریاست جمهوری ترکیه " که پیشنهاد اردوغان است، پرداخته است.

در طرح جدید ریاست جمهوری ترکیه که قراراست در سال ۲۰۱۴ اجرا شود، سمت ریاست جمهوری که در حال حاضر سمتی تشریفاتی است، تبدیل به سمتی اجرایی خواهد شد و برای اولین بار رئیس جمهور با رای مستقیم مردم انتخاب خواهد شد.

نویسنده مطلب، رجب طیب اردوغان را متهم کرده است که قصد دارد سیستم ریاست جمهوریی مشابه سیستم فعلی ریاست جمهوری روسیه راه بیندازد، سیستمی که در آن رئیس جمهورقدرت خواهد داشت تا بدون مصوبه پارلمان، وزرا و مقامات عالی رتبه کشور را منصوب کند و حکم اجرایی شدن قوانین را صادر کند و هر زمان هم که صلاح بداند می تواند پارلمان را منحل کند.

به نوشته این روزنامه، چنین سیستم ریاست جمهوری که مد نظر اردوغان است، الهام گرفته از سیستم ریاست جمهوری از بالا مدیریت شونده روسیه است که به طور خلاصه آن را سیستم " پوتینیسم" می نامند ، سیستمی که در آن قدرت سیاسی و اقتصادی در دست یک فرد است و پارلمان هم سازمانی عقیم و ناکارآمد است.

در پایان نویسنده معتقد است با توجه به ارزش ها و باورهای مردم ترکیه قطعا طرح پیشنهادی اردوغان برای ریاست جمهوری ترکیه در پارلمان این کشور رای نخواهد آورد.

کلید واژه ها: ریاست ریاست جمهوری اردوغان " ترکیه پارلمان


نظر شما :