رویترز به نقل از یک مذاکره کننده ایرانی

به مذاکرات خوش بین نیستم

۲۵ آذر ۱۳۹۱ | ۱۵:۴۲ کد : ۱۹۱۰۳۷۳ اخبار اصلی پرونده هسته ای
من شخصا چندان خوش بین نیستم. آنها ارتباط های خاصی را بین موضوعات صرفا تکنیکی و یا صرفا سیاسی برقرار کرده اند. تا زمانی که این تفکر و این رویکرد در گروه 1+5، حاکم باشد، به طور حتم پایانی برای این بازی وجود نخواهد داشت.
به مذاکرات خوش بین نیستم

دیپلماسی ایرانی: در شرایطی که تاریخ دور بعدی مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی برای 27 دیماه تعیین شده و دو طرف در موضع گیری های خود نسبت به پیشرفت در نشست بعدی ابراز امیدواری کرده اند، یکی از اعضای هیات مذاکره کننده هسته ای ایران اعلام کرد به نظر نمی رسد گفت و گو های ایران به قدرت های جهانی به جایی برسد و یا اینکه ایران غنی سازی با خلوص 20 درصد را متوقف کند.

این در حالی است که هلگا اشمیت، معاون کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا چهارشنبه گذشته با علی باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران تماس تلفنی برقرار کرد تا در خصوص زمان و مکان احتمالی دور بعدی گفت و گو ها با ایران ، رایزنی کند. آخرین نشست ایران و گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) در سطح عالی در ماه ژوئن در مسکو برگزار شد.

رویترز به نقل از مصطفی دولتیار که در جمع خبرنگاران در سفارت ایران در دهلی نو سخن می گفت، گزارش داد، من شخصا چندان خوش بین نیستم. به گفته وی، آنها ارتباط های خاصی را بین موضوعات صرفا تکنیکی و یا صرفا سیاسی برقرار کرده اند. تا زمانی که این تفکر و این رویکرد در گروه 1+5 یا هر نام دیگری که شما روی آن می گذارید، حاکم باشد، به طور حتم پایانی برای این بازی وجود نخواهد داشت.

با این وجود سخنگوی اشتون که ریاست مذاکرات هسته ای 1+5 با ایران را بر عهده دارد، خاطرنشان کرده است این گروه امیدوارند تاریخی را برای مذاکره با ایران تعیین کنند. اما دولتیار که یک دیپلمات زبده در راس موسسه مطالعات بین الملل و سیاسی در وزارت خارجه جمهوری اسلامی قرار دارد و عضوی از هیات مذاکره کننده هسته ای است، می گوید ، در این زمینه چندان خوش بین نیست.

گروه 1+5 از ایران می خواهد غنی سازی با خلوص 20 درصد را متوقف کند. این نوعی از فعالیت هسته ای است که بنا بر تحلیل کارشناسان می تواند در ساخت سلاح هسته ای نیز کارایی داشته باشد.  اما دولتیار می گوید ایران به سوخت برای راکتور تحقیقاتی تهران و تولید دارو نیاز دارد و نمی تواند به جامعه بین المللی برای تامین سوخت وابسته باشد. به گفته دولتیار، یک سال قبل ایران به شدت به سوخت هسته ای نیازمند بود وآماده بود آن را خریداری کند. اما اکنون می تواند این سوخت را تولید کند. دولتیار با طرح این پرسش که چرا باید تاسیسات هسته ای خود را به خاطر خرید سوخت از جای دیگر تعطیل کنیم، ادامه داد، این کار منطقی نیست.

به گزارش رویترز، دولتیار با این وجود احتمال تغییر موضع را رد نکرده است. وی اظهار داشت: نمی توان در مورد چیزی از قبل تصمیم گیری کردو هر چیری می تواند موضوع مذاکره باشد. وی ادامه داد: این به چارچوب مذاکرات بستگی دارد.

گزارش ها حاکی از آن است که 1+5 شامل آمریکا در خصوص بسته پیشنهادی جدید به ایران به توافق رسیده اند که در دور بعدی مذاکرات ارائه خواهد شد. به گزارش المانیتور این بسته نسخه به روز شده ای از بسته پیشنهادی به ایران در جریان مذاکرات ماه می در بغداد است. در این بسته مواردی مانند تعلیق غنی سازی 20 درصدی ، انتقال ذخایر اورانیوم غنی شده به خارج از کشور مطرح شده بود. اما تهران با این بسته موافقت نکرد و آن مشوق های پیشنهادی در آن شامل برخی همکاری های هسته ای و تامین قطعات یدکی هواپیما های مسافربری را بسیار ناچیز توصیف کرد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: ایران مذاکرات هسته ای


نظر شما :