روز جمعه انجام می شود

بازگشت ناوهای ایرانی به سودان

۰۷ آذر ۱۳۹۱ | ۱۹:۴۷ کد : ۱۹۰۹۶۴۳ سرخط اخبار خاورمیانه
یک ماه پس از حضور دو روزه ناوهای ایرانی در بنادر سودان به دنبال حمله اسرائیل به یک کارخانه اسلحه سازی در خارطوم، فرماندهان نظامی اعلام کردند ناو های ایرانی روز جمعه به سودان باز می گردند.
بازگشت ناوهای ایرانی به سودان

دیپلماسی ایرانی: یک ماه پس از حضور دو روزه ناوهای ایرانی در بنادر سودان به دنبال حمله اسرائیل به یک کارخانه اسلحه سازی در خارطوم، فرماندهان نظامی اعلام کردند ناو های ایرانی روز جمعه به سودان باز می گردند.

این در حالی است که روابط سودان با ایران، پس از اینکه اسرائیل در تاریخ 23 اکتبر این حمله هوایی را انجام داد بیشتر مورد توجه جامعه بین المللی قرار گرفته است. در آن زمان مقامات تل آویو ادعا کردند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این کارخانه اسلح سازی نفوذ دارند، هرچند که هم تهران و هم خارطوم این ادعا را رد کردند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از خالد سعد، سخنگوی ارتش سودان که با خبرگزاری رسمی این کشور به نام سونا سخن می گفت؛ گزارش داد: دو ناو ایرانی در تاریخ 30 نوامبر به بندر سودان می رسند و برای سه روز در این بندر باقی خواهند ماند. وی هدف از این اقدام را همکاری های دریایی اعلام کرد.

این در شرایطی است که چندی قبل روزنامه ساندی تایمز و به نقل از برخی منابع و با استناد به تصاویر ماهواره ای مدعی شده بود که ایران در صدد تجهیز مجدد گروه حماس در فلسطین است.

بنا بر ادعای اين گزارش، ماهواره‌هاي جاسوسي رژيم صهيونيستي يك كشتي ايراني با بار تسليحات را مورد شناسايي قرار داده‌اند كه به گفته كارشناسان اسراييلي، قصد دارد به سوي غزه حركت كند.
بر اساس ادعاي ساندي‌تايمز، كشتي مذكور از مسير درياي سرخ، سودان و مصر، تسليحات را به دست فلسطيني‌ها در غزه خواهد رساند. يك منبع اسراييلي نيز گفته احتمالا به محض ورود اين كشتي به درياي سرخ، كشتي‌هاي جنگي ايراني كه در اريتره لنگر گرفته‌اند، آن را همراهي خواهند كرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در حالی خبر حضور مجدد ناوهای ایرانی در بندر سودان  اعلام شده است که ماه گذشته نیز دو ناو ایرانی به همین محل سفر کرده بودند. سعد در آن زمان اعلام کرده بود حضور ناوهای ایرانی نشان دهنده روابط دیپلماتیک، امنیتی و سیاسی قوی بین دو کشور است.

این در حالی است که رسانه های عربستان سعودی از این اقدامات انتقاد کرده اند. از سوی دیگر برخی مقامات در وزارت دفاع اسرائیل ادعا می کنند که سودان به عنوان مسیری برای انتقال سلاح از ایران به حماس و جهاد اسلامی مورد استفاده قرار می گیرد. پس از درگیری 8 روزه در غزه نیز اسرائیل ادعا کرد موشک های فجر 5 که به سوی تل آویو و اورشلیم شلیک شد، ایرانی بوده است. مقامات در تهران نیز پذیرفتند که تکنولوژی این موشک ها را به دست حماس رسانده اند.

این درحالی است که خالد مشعل، از مقامات در تبعید حماس که اغلب به سودان سفر می کند و آخرین بار نیز  در تاریخ 15 نوامبر در این کشور حضور داشته تاکید دارد که سودان در جمع حامیان بزرگ حماس قرار دارد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: سودان حماس اسرائیل ناو


نظر شما :