فزونی منافع مشترک قدرت های منطقه ای بر اختلاف ها

فرصتی که غزه به مسلمانان بخشید

۰۸ آذر ۱۳۹۱ | ۱۴:۱۹ کد : ۱۹۰۹۴۲۰ خاورمیانه یادداشت
یادداشت اختصاصی عادل عبدالمهدی، معاون سابق رئیس جمهوری عراق درباره حمله اسرائیل به غزه و تحولات منطقه برای دیپلماسی ایرانی.
فرصتی که غزه به مسلمانان بخشید

دیپلماسی ایرانی : غزه،  بیش از آن که ما برای نجاتش کاری کنیم، او دارد برای نجات ما کاری می کند. این درست است که غزه به حمایت های معنوی و مادی ما نیاز دارد، اما غزه – شاید فلسطین به طور کلی – کمک کرد تا نگرش اشتباهمان را به عنوان کشورها، دولت ها و ملت ها تصحیح کنیم. جنگنده های حزب الله به پرواز در آمده اند، موشک های جهاد و حماس خواب را از اسرائیلی ها ربوده اند و اکنون بیش از هر زمانی امکان تصرف اسرائیل وجود دارد.

اعتراف بین المللی به حقوق فلسطینیان روز به روز در حال افزایش است و این نشان می دهد که یک تغییر محلی، منطقه ای و جهانی بزرگ در حال وقوع است. اگر خشونت و قدرت همیشه به سود اسرائیل بوده، تحمل و صبر و توزیع و موازنه قدرت همگی به سود مقاومت و ملت ها بوده است. اسرائیلی ها، امروزه دیگر نمی توانند همانند گذشته احساس ثبات و امنیت کنند. و فلسطینی ها به رغم وضعیت بدی که دارند، دیگر مثل سابق در انزوا نیستند و کمتر تنها و بی یار و یاور هستند. امروزه همه چیز تغییر کرده است. ترکیه دیگر آن روابط نزدیک و دوستانه را با اسرائیل ندارد. ترکیه اردوغان با ترکیه گذشته فرق می کند، دیگر به روشنی صبحت از "شهدای ما در بهشت هستند و قاتلانشان در آتش" می زند. در این میان نباید ایران را نیز نادیده بگیریم. مواضع قاطع ایران و انتقالش از دوران شاهنشاهی که همراه با اسرائیل بود به ایران اسلامی و انقلابی که دفاع از بیت المقدس را در راس امور خود دارد، تاثیر به سزایی در این تغییر موازنه منطقه ای داشته است.

معرکه غزه نخستین آزمایش برای موازنه قوای جدید خاورمیانه پس از انقلاب های عربی است. مصر مرسی دیگر مصر مبارک نیست. طبیعت حکومت و رفتار و مردمش با حکومت سابق و معاهده هایش کاملا فرق می کند. جای حکومت های محافظه کار سابق را حکومت های انقلابی گرفته که مردمانشان باعث سرنگونی آنها شده اند و موازنه های سابق را از بین برده اند و باعث شده اند تا حکومت هایی شکل بگیرند که بیش از همیشه به فکر منافع فلسطین و مردمانش باشند. ملت ها وقتی که به آزادی هایشان می رسند از لحاظ اصول میهنی بهتر می توانند کشورهایشان را سامان دهند. هنگامی که اسرائیل "بندهای میهنی" دو ملت فلسطین و لبنان را پاره کرد، انتفاضه ای به پا شد و جنگ مقاومت و آزادیخواهانه ای شکل گرفت که باعث شد هر آن چه کشورهای دیگر با ارتش هایشان نتوانستند محقق کنند، محقق کنند.

بیش از آن که غزه به ما نیاز داشته باشد، ما به غزه نیاز داریم. به ویژه در سوریه و بحرین و دیگر کشورهای عربی و اسلامی که درگیر اختلاف ها و درگیری های سیاسی با یکدیگر هستند. یا آن دسته از کشورهایی که دولت ها با ملت هایشان درگیر هستند. ما هزینه های بسیاری را در اختلاف های سیاسی میان یکدیگر و تبدیل آنها به درگیری های ملی خفقان آور پرداخته ایم. همچنین هزینه های بسیاری را نیز در بازی غصب قدرت توسط حکومت های مستبد و ورود به بازی های باطل به اسم ملت ها داده ایم.

امت های موفق می دانند که منافعشان چیست و همواره برنامه های خود را با تمرکز بر دو یا سه نکته تنظیم می کنند. منافعی که به طور رسمی در قانون اساسی تعریف شده است و ملت ها به آنها رای داده اند و در حقیقت بازگوکننده اراده جامعه هستند. چارچوب این برنامه ها این است که 1- انسان هدف اصلی است، و ملت هالی آزاد با حقوق کاملشان سخنگوی اراده میهن هایشان هستند. 2- حکومت های مردمی و قانونی تصمیم های آزادی خواهانه برای مردمشان می گیرند. و 3- قاطبه مصالح مشترک کشورهای منطقه بسیار بیشتر از اختلاف های آنها است. 

انتشار اولیه : یکشنبه 5 آذر 1391 / بازانتشار: چهارشنبه 8 آذر 1391

کلید واژه ها: حمله اسرائیل به غزه فلسطین و اسرائیل


نظر شما :