دیدار هسته‌ای حسن روحانی با سفیر دانمارک

۲۳ آبان ۱۳۹۱ | ۱۹:۰۹ کد : ۱۹۰۹۱۱۸ سرخط اخبار

اندرس کریستین هوگارد، سفیر دانمارک صبح امروز (سه‌شنبه) با حسن روحانی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک در محل این مرکز دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار پیرامون تحولات اخیر منطقه و بیداری اسلامی و همچنین تحولات سوریه بحث و گفت‌وگو شد.
نماینده مقام معظم رهبری در شورایعالی امنیت ملی در پاسخ به سوال سفیر دانمارک درباره موضوع هسته‌ای و پیش‌بینی آینده آن گفت: موضوع هسته‌یی ایران صرفا راه حل سیاسی و حقوقی دارد و بر مبنای مذاکراتی که بر مبانی حقوق بین‌الملل، مقررات بین‌المللی و احترام به حقوق ملت‌ها استوار باشد به نتیجه خواهد رسید.
اهم صحبت‌های رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به نقل از ایسنا می آید:
• در حالی که ایران با آژانس همکاری نزدیک دارد و حتی در سال‌های اخیر که پروتکل الحاقی اجرا نمی‌شود، آژانس به دفعات بازرسی سرزده از سایت‌های هسته‌ای ایران داشته و آژانس همواره تاکید کرده که ایران هیچگونه انحرافی به سمت اهداف نظامی نداشته است، ولی متاسفانه اتحادیه اروپا تحت تاثیر فشار آمریکا به جای قدم‌های مثبت متقابل، دست به تحریم یک جانبه علیه کشورمان زده، که اینگونه تحریم‌ها با قوانین بین‌المللی در تضاد است و نباید تجارت و اقتصاد تبدیل به ابزاری برای اهداف نامشروع سیاسی شود و ملتی را به ناروا تحت فشار قرار داد.
• اتحادیه اروپا در سال‌های 1384 -1383 موضعی نسبتا مستقل از آمریکا در پیش گرفته بود که می‌توانست ادامه‌ آن نقش مستقل، به حل و فصل سریع موضوع کمک کند، ولی در سالهای اخیر راه دنباله روی از آمریکا را انتخاب کرده است که به ضرر منافع اتحادیه و ایران می‌باشد.
• غرب باید بداند بدون پذیرش حقوق کامل ملت ایران و همچنین پذیرش اعمال این حقوق راه به جایی نخواهد برد و ملت ایران نمی‌تواند معیارهای دوگانه غرب را نسبت به فناوری هسته‌یی بپذیرد.

• نظر مردم سوریه تنها مبنا در آ‌ینده سوریه است. نوع حکومت و حاکمان آینده باید با رای مردم تعیین شوند. فعال شدن گروه‌های تروریستی و از جمله القاعده در سوریه خطر برای منطقه است و تبعات منفی استفاده ابزاری از تروریسم منجر به تجدید قوای آنها و در نهایت تبدیل شدن به معضلی برای کل منطقه خواهد شد و به زودی گریبان حامیان این تروریست‌ها را هم خواهد گرفت.
سفیر دانمارک نیز در این دیدار نسبت به مساله هسته‌ای ایران اظهار کرد: اتحادیه اروپا مسیر مستقل خود را ادامه می دهد و دنباله رو آمریکا نیست و علاقه‌مند است این موضوع به حل و فصل برسد. وی گفت: مواضع و نظرات اعلام شده از طرف شما نسبت به سوریه و اصول آن مورد قبول ماست، ولی ایران نباید نسبت به بقاء بشار اسد اصرار ورزد.

کلید واژه ها: سوریه آمریکا اتحادیه


نظر شما :