آغاز فصلی تازه در روابط مصر - ترکیه

مردی که با مرسی عقد اخوت می بندند

۲۳ آبان ۱۳۹۱ | ۱۴:۳۶ کد : ۱۹۰۹۰۹۷ اخبار اصلی خاورمیانه
انتظار می‌رود که در مراسم استقبال از اردوغان اخوان المسلمین خیل عظیمی از طرفدارانش را به خیابان‌های قاهره بکشاند تا بدین ترتیب به سفر وی جنبه مردمی نیز بدهد.
مردی که با مرسی عقد اخوت می بندند

ديپلماسي ايراني: رجب طيب اردوغان، نخست وزير تركيه در 17 ماه جاري ميلادي سفر رسمي خود را به قاهره انجام مي‌دهد و براي دومين بار، اين بار در مصر با محمد مرسي، رئيس جمهوري مصر و هم‌مسلك فكري خود و هشام قنديل، همتاي مصري اش ديدار و گفت‌وگو مي‌كند.

به گزارش روزنامه الحيات، چاپ لبنان، اگر چه هدف از اين سفر تعميق روابط دو جانبه است اما پیش بینی می شود که بحران سوريه نيز بر مذاكرات آنها سايه بیندازد. به خصوص كه مرسي تلاش مي‌كند تا نشست چهارجانبه پيشنهادي خود براي حل بحران سوريه را كه شامل مصر، تركيه، عربستان و ايران مي‌شود، هر چه سریع تر احيا كند.

همچنين انتظار مي‌رود كه در قاهره و پس از آن آنكارا، هم‌پيماني سياسي و اقتصادي استراتژيكي ميان اين دو كشور كه در هر دوي آنها احزاب اسلامي در راس قدرتند، تشكيل شود. قاهره جديد مي‌خواهد كه از تجربه تركيه به خصوص در زمينه اقتصادي استفاده كند كما اين كه آنكارا را دروازه‌اي به سوي بازارهاي اروپايي براي خود مي‌بيند. تركيه نيز تلاش مي‌كند تا از طريق قاهره نفوذ خود در خاورميانه و منطقه عربي را تقويت كند و از طريق مصر بازارهاي افريقايي را به كنترل خود در آورد.

بسيار روشن است كه قاهره اهميت ويژه‌اي به سفر نخست وزير تركيه مي‌دهد به خصوص كه محمد كامل عمرو، وزير امور خارجه مصر نيز اخيرا با هدف مهيا ساختن سفر رجب طيب اردوغان به آنكارا سفر كرد. تركيه نيز بسيار واضح نشان داده است كه اهميت خاصي به اين سفر مي‌دهد چرا كه قرار است به همراه اردوغان 12 وزير به همراه 150 بازرگان بزرگ تركيه‌اي به مصر سفر كنند. عمرو رشدي، سخنگوي وزارت امور خارجه مصر در اين باره گفت: «اين سفر با هدف تقويت روابط دو جانبه در تمامي زمينه‌ها انجام مي‌شود.»

روابط مصر و تركيه پس از سقوط حسني مبارك، رئيس جمهوري مخلوع مصر فصل تازه‌اي را تجربه مي‌كند. به ويژه كه با ورود محمد مرسي، به كاخ رياست جمهوري مصر در كسوت رئيس جمهور فرصت طلايي براي تركيه براي تعريف نوع جديدي از رابطه با قاهره ايجاد شده است. الگوپذيري مرسي از اردوغان به اندازه‌اي است كه در بحبوحه انتخابات رياست جمهوري مصر اخوان المسلمين رسما از تركيه و رهبر آن به عنوان الگوي خود نام مي‌بردند و ماشين تبليغاتي اخوان مرسي را "اردوغان مصر" توصيف مي‌كرد. در ماه‌هاي اخير نيز شاهد سفر مكرر مقام‌هاي اخوان از جمله خيرت الشاطر به آنكارا و ديدارهاي طولاني و مفصلش با مقام‌هاي تركيه بوده‌ايم. حضور محمد مرسي، رئيس جمهوري مصر در سومين كنگره حزب عدالت و توسعه به رهبري رجب طيب اردوغان كه در خلال آن تركيه وعده كمك دو ميليارد دلاري و سرمايه‌گذاري كلان در ساختارهاي زيربنايي مصر داد، باعث شد تا صفحه تازه‌اي در روابط قاهره – آنکارا گشوده شود.

انتظار مي‌رود كه در مراسم استقبال از اردوغان اخوان المسلمين خيل عظيمي از طرفدارانش را به خيابان‌هاي قاهره بكشاند تا بدین ترتیب به سفر وی جنبه مردمي نيز بدهد.

قاهره و آنكارا همچنين در حال بررسي لغو رواديد ميان يكديگر هستند كه در همين رابطه دو طرف سه روز پيش خط دريايي ميان يكديگر راه اندازي كردند. همچنين همكاري‌هاي نظامي با يكديگر را افزايش داده اند به گونه‌اي كه چند هفته پيش مانور نظامي مشتركی برگزار كردند كه باعث نگراني اسرائيل شد و تلاويو رسما به پايتخت‌هاي دو طرف براي انجام اين مانور اعتراض كرد.

همچنين انتظار مي‌رود كه اردوغان در سفر خود به قاهره به همراه مرسی توافق‌نامه تجاري گسترده و رفع تعرفه‌هاي گمركي را امضا كرده و براي  تقويت مناطق آزاد يكديگر تلاش های تازه ای را آغاز كنند.

عبدالله گل سه روز پيش در آنكارا ميزبان وزير امور خارجه مصر بود. به گفته عمرو رشدي، سخنگوي وزارت امور خارجه مصر در اين ديدار كامل عمرو بر اصرار قاهره بر گسترش روابط با آنكارا تاكيد كرد و در آن درباره چگونگي حل بحران سوريه با همكاري دو طرف و چگونگي انجام هماهنگي‌ها براي اعلام آتش بس با هدف پايان دادن به خونريزي‌ها در اين كشور بحث و تبادل نظر شد. همچنين درباره چگونگي كمك به فلسطينيان براي عضويت در سازمان ملل و به نتبجه رسیدن تلاش‌هايشان نيز دو طرف گفت‌وگوهاي مفصلي را انجام دادند.

کلید واژه ها: مصر ترکیه قاهره آنکارا رجب طيب اردوغان و محمد مرسی


نظر شما :