دیلی تلگراف تحلیل کرد

آیا مقامات ایرانی از مصالحه سخن می گویند؟

۰۷ آبان ۱۳۹۱ | ۱۵:۴۴ کد : ۱۹۰۸۴۴۹ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
شنیده ها از داخل حکومت ایران حاکی از آن است که استراتژی دوسویه غرب مبنی بر سخت تر کردن تحریم ها و پیشنهاد مذاکره، همچنان می تواند به شکستن بن بست جاری بر سر اهداف هسته ای ایران کمک کند.
آیا مقامات ایرانی از مصالحه سخن می گویند؟

دیپلماسی ایرانی: شنیده ها از داخل حکومت ایران حاکی از آن است که استراتژی دوسویه غرب مبنی بر سخت تر کردن تحریم ها و پیشنهاد مذاکره، همچنان می تواند به شکستن بن بست جاری بر سر اهداف هسته ای ایران کمک کند.

یکی از اعضای ارشد هرم قدرت در ایران و دو تن از مقامات دیگر در اظهارات خود این نکته را خاطرنشان کردند که برخی در درون ساختار قدرت خواستار تعدیل تنش ها هستند. البته هر سه این مقامات بر اهمیت مقاومت در مقابل فشار تاکید کرده اند اما آنها که از اظهارات آنها در رسانه های ایران انعکاس یافته نشان می دهد که بحث بر سر حل مناقشه هسته ای ایران در داخل حکومت مطرح است.

سردار محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و یکی از قطب های حکومت ایران، یکی از واضح ترین اظهارات را در این زمینه مطرح کرده است. وی گفته است: برخی از افراد در برابر جنگ تمام عیار اقتصادی که توسط دشمنان به جمهوری اسلامی تحمیل شده خواهان تغییر رویه و رفتن به راهی دیگر هستند.

حسین شریعتمداری، سردبیر کیهان که معمولا دیدگاه های مقام معظم رهبری در آن انعکاس می یابد، اخیر در جمع دانشجویان اظهار داشت: آنهایی که به دنبال مصالحه و بازبینی در مساله هسته ای هستند، آگاه نیستند که آمریکا می خواهد پس از آن تحریم های بیشتری را اعمال کند. هدف آنها تغییر رفتار جمهوری اسلامی است.

علائدین بروجردی، رئیس کمیته سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی می گوید، مساله هسته ای برای ما بسیار مهم است، اما برخی این پرسش را مطرح می کنند که در مقابل فشار تحریم ها اهمیت این مساله چقدر است.

به گزارش دیلی تلگراف، تحریم هایی که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران اعمال می شود، پیامد های اقتصادی متعددی برای تهران به همراه داشته است. از نخستین روز ماه جولای تحریم های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران اعمال می شود که در نهایت صادرات نفت جمهوری اسلامی را به 860 هزار بشکه در روز کاهش داده است. در حالی که پیش از اعمال این تحریم ها ایران در سال 2011 روزانه 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت صادر می کرد. به این ترتیب ایران 37 درصد از حجم صادرات نفت در سال گذشته را در سال جاری صادر می کند. از سوی دیگر فقدان سرمایه گذاری در زیرساخت های نفتی، تولید را نیز کاهش داده است. تا ماه ژوئن ایران همچنان دومین تولید کننده بزرگ نفت اوپک پس از عربستان سعودی به شمار می رفت اما در ماه سپتامبر با تولید روزانه 2 میلیون و 360 هزار بشکه نفت، جایگاه ایران به مقام پنجم اوپک تنزل پیدا کرد. اکنون ایران پس از عربستان، عراق، کویت و امارات متحده عربی در مقام پنجم کارتل نفتی اوپک قرار دارد.

نایجل کوشنر، مدیر یک شرکت وکالت حقوقی، در توصیه به مشتریان ایرانی خود در زمینه تحریم ها گفته است که اظهار نظر های اخیر با آنچه او از آن شنیده سازگار است. وی افزود: کاملا آشکار است که عده ای وجود دارند که می گویند "دیگر بس است". البته بیان چنین چیزی به صورت علنی در ایران بسیار مشکل است. اما به نظر من کاملا واضح است. من فکر می کنم نتیجه ای که باید از این وضعیت گرفت آن است گمانه زنی ها در این زمینه در ساختار حکومت نیز جریان دارد. 

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: تحریم حکومت مصالحه جعفری شریعتمداری بروجردی


نظر شما :