پیشنهاد بی سابقه اردوغان به اوجالان

۲۷ مهر ۱۳۹۱ | ۱۹:۰۲ کد : ۱۹۰۸۱۱۴ سرخط اخبار

رجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه برای نخستین بار گفت : در صورت لزوم می توان با ˈ عبدالله اوجلانˈ رهبر زندانی حزب غیر قانونی کارگران ترکیه ˈپ.ک.ک ˈ در مورد حل مساله کردها مذاکره کرد.

 

به گزارش روز پنجشنبه رسانه های خبری ترکیه ، اردوغان با اشاره به اینکه هرگونه فعالیتی برای پایان دادن به موضوع تروریسم و متوقف کردن خونریزی ها در ترکیه انجام خواهد داد ، افزود : اگر لازم باشد که با حضور در زندان امرالی باˈ عبدالله اوجالانˈ رهبر ˈپ.ک.کˈ دیداری انجام شود به رییس سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه (میت) خواهم گفت که این کار را انجام دهد.

نخست وزیر ترکیه اظهارداشت : مقامات سازمان امنیت و اطلاعات ترکیه هر زمان بخواهند به عنوان مثال اگر فردا لازم باشد که مذاکره ای با اوجالان صورت گیرد به آنان خواهم گرفت که این کار را انجام دهند.

اردوغان گفت: اگر این مذاکرات نتیجه بخش باشد ،ادامه خواهیم داد ولی این فعالیت ها نباید به عنوان حمایت از تروریسم در ترکیه ارزیابی شود.

این برای نخستین بار است که نخست وزیر ترکیه از مذاکره مستقیم با ˈ عبدالله اوجانˈ رهبر زندانی ˈپ.ک.ک ˈ سخن به میان می آورد.

مقامات سازمان امنیت و اطلاعات ترکیه در سالهای گذشته دیدارهایی مخفیانه با فرماندهان ˈپ.ک.ک ˈ در اسلو - نروژ برای حل مساله کردهای این کشور انجام داده بودند.

پس از افشای این مذاکرات از سوی احزاب مخالف به رغم درخواستهای مکرر برای افشای جزئیات این دیدارها، دولت ترکیه تاکنون از افشای جزئیات این دیدارها سر باز زده و مقامات دولتی به ذکر این نکته که به هر فعالیتی که برای پایان دادن به مساله تروریسم در ترکیه ضروری باشد دست خواهند زد اکتفاء کرده اند.

ˈ عبدالله اوجالانˈ رهبرˈ پ.ک.ک ˈبعد از اخراج از سوریه در اواخر دهه 90 میلادی مدتی را در روسیه و ایتالیا بسر برد و سپس به کنیا عزیمت و در سفارت یونان در آن کشور اقامت گزید.

گفته می شود وی در عملیاتی که از سوی سازمان اطلاعات آمریکا ˈ سیا ˈ انجام شد دستگیر و تحویل ترکیه شد.

اوجالان بعد از انتقال به ترکیه به زندان امرالی منتقل و در آن محل نیز تحت محاکمه قرار گرفت و به اعدام محکوم شد.

با لغو مجازات اعدام در ترکیه که در راستای هماهنگی قوانین این کشور با اتحادیه اروپا انجام شد مجازات اعدام اوجالان به حبس ابد تغییر و وی در حال حاضر دوران حبس خود را در امرالی سپری می کند.

برخی سیاسیون کرد ترکیه خواهان گذراندن دوران حبس اوجالان در حبس خانگی هستند ولی دولت ترکیه تاکنون با این مساله مخالفت کرده است.

 


نظر شما :