افشای اسناد تازه از مرگ قذافی

۲۶ مهر ۱۳۹۱ | ۱۸:۳۲ کد : ۱۹۰۸۰۹۸ سرخط اخبار

دیده بان حقوق بشر اسناد جدیدی درباره چگونگی مرگ قذافی منتشر کرد که با اظهارات شورای انتقالی درباره نحوه مرگ دیکتاتور سابق لیبی متفاوت است.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، سازمان دیده بان حقوق بشر در گزارشی با عنوان «مرگ دیکتاتور، انتقام خونین در سرت» اعلام کرد که شبه نظامیان از معارضان لیبی ده ها تن از افراد کاروان همراه معمر القذافی را قبل از کشتن وی اعدام کردند.

در این گزارش آمده است اسناد جدیدی به دست آمده که نشان می دهد شبه نظامیانی از مصراته افرادی از کاروان همراه قذافی را دستگیر کرده و سلاح های آن را ضبط کرده و نزدیک به 66 تن از این کاروان را اعدام کردند.

بر اساس این اسناد شبه نظامیان معارض قذافی همچنین معتصم القذافی را که در سرت زخمی شده بود به مصراته بردند و در آنجا وی را کشتند.

بر اساس آنچه که دولت انتقالی لیبی درباره مرگ دیکتاتور سابق این کشور اعلام کرده است، قذافی بیستم اکتبر سال 2011 در جریان تبادل آتش در زمان دستگیری او در منطقه سرت، زادگاه قذافی در شمال غربی لیبی کشته شد. اما شاهدان عینی می گویند  قذافی بعد از دستگیری به دست شورشیان کشته شده است.

«پیتر بوکارت»، مدیر بخش فوریت های سازمان دیده بان حقوق بشر در این باره گفته است: نتایج تحقیقات دیده بان حقوق بشر اظهارات مقامات انتقالی لیبی درباره کشته شدن قذافی در تیراندازی متقابل و کشته شدن وی بعد از اسارت را زیر سوال می برد.

بوکارت افزود: بر اساس اسناد به دست آمده، شبه نظامیان مخالف قذافی دست کم 66 نفر از اعضای کاروان قذافی را که در سرت به اسارت گرفته بودند، بدون محاکمه اعدام کرده اند.

بوکارت گفت: فیلم یویدیویی که با تلفن همراه یکی از معارضان ضبط شده است دستان  66 تن از اعضای کاروان قذافی از پشت بسته شده را نشان می داد.

شبه نظامیان مصراته پس از آن دست کم 66 نفر از اعضای کاروان قذافی را در نزدیکی هتل ماهاری اعدام کردند.

دیده بان حقوق بشر همچنین آورده است: تصاویر موجود در فیلم ویدیویی دیگری نیز 71 جسد اعدام شده در یک بیمارستان را نشان می دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این نتایج با گزارش یکی از خبرنگاران خبرگزاری فرانسه که در ماه اکتبر به سرت رفته بود و شواهدی درباره کشف 65 تا 70 جسد در ماهاری که بسیاری از آنها اثری از اصابت گلوله بر سرشان بود کسب کرده بود، همخوانی دارد.

کلید واژه ها: قذافی


نظر شما :