ایران هیچ‌گونه مداخله‌ای در بحرین ندارد

۲۶ مهر ۱۳۹۱ | ۱۴:۰۵ کد : ۱۹۰۸۰۶۳ سرخط اخبار

به دنبال ادعای بی اساس مقامات بحرینی مبنی بر آنچه که دخالت ایران در امور داخلی کشورشان خواندند، معاون عربی و آفریقایی وزارت امورخارجه کشورمان گفت که نظر ایران در خصوص بحرین مبتنی بر ضرورت حل مسائل از طریق مسالمت آمیز و گفت وگو و تکمیل اصلاحات سیاسی است.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) حسین امیرعبداللهیان در خصوص نقش ایران در حل بحران بحرین گفت: در حاشیه اجلاس مکه دیداری بین ملک حمد، پادشاه بحرین و وزیر خارجه کشورمان صورت گرفت که در این دیدار افکار مثبت پادشاه بحرین برای برون رفت از بحران و هم چنین دیدگاه های ایران مطرح شد.


وی ادامه داد: در این دیدار قرار شد، ایران با توجه به نفوذ و مشترکاتی که با برخی بازیگران در این حوزه دارد، کمک کند طرفین وارد فضای گفت وگوی سازنده واقعی و موثر شوند.


معاون وزیر امور خارجه کشورمان افزود: تلاش های اولیه با برخی از طرف ها، هم با مقامات بحرینی هم با برخی طرف ها و هم با برخی از کشورهای تاثیرگذار منطقه آغاز شده، اما نمی دانیم به چه دلیلی به یکباره بحرینی ها موضوع را متوقف کرده و همان روش سرکوب و اقدام نظامی و امنیتی را بدون هیچ تغییری ادامه دادند.


امیر عبداللهیان با اشاره به امتداد روند بیداری اسلامی و رسیدن این موج به بحرین تصریح کرد: در فضای منبعث از بیداری اسلامی ما شاهد انقلاب عظیمی در بحرین بودیم.


وی خاطرنشان کرد: از ابتدای بحران به دلیل روابطی که با دولت بحرین داشتیم، نظر خود را مبنی بر ضرورت حل مسائل از طریق مسالمت آمیز و گفت و گو و تکمیل اصلاحات سیاسی اعلام کردیم؛ اما متاسفانه ورود نظامی یک کشور همسایه به بحرین شرایط را پیچیده تر کرد و حتی فرصت فکر کردن درباره اصلاحات و تکمیل آن را از پادشاه بحرین گرفت.


امیرعبداللهیان در گفت وگو با شبکه العالم تأکید کرد: این روند با تخریب میدان اللؤلؤه، تخریب ده ها مسجد و مکان مقدس، کشتار مردم و اخراج هزاران تن از معترضان یا کسانی که با روش های مسالمت آمیز به دنبال مطالبات خود بودند و همچنین زندانی کردن هزاران نفر در این کشور ادامه یافت و متاسفانه تمامی این مراحل با سکوت و بعضا تایید آمریکا و انگلیس نیز همراه بود و برخی از کشورهای منطقه نیز به دلیل ملاحظات منطقه ای یا به دلیل ملاحظه حضور در شورای همکاری خلیج فارس تلاش کردند این اتفاقات و نقض حقوق بشر و سرکوب ها را نادیده بگیرند.


وی با اشاره به دیدار کاردار سفارت کشورمان در بحرین با شیخ عیسی قاسم ، رئیس شورای علمای بحرین گفت: این دیدار برای کمک به تحقق ایده پادشاه برای ورود به گفت وگوی موثر و سازنده انجام شد و ما امیدواریم که فضایی که از روز گذشته برخی مقامات در بحرین ایجاد کردند در مسیر طبیعی خود قرار بگیرد و مایلم بار دیگر تاکید کنم که جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه مداخله ای در بحرین ندارد.


امیرعبداللهیان تأکید کرد: این توهین به مردم بحرین است که به آنها بگویند ایران مداخله و مردم را تحریک می کند؛ خود مردم بحرین از جمله شیعه و سنی و مسیحی برای آینده خود تصمیم می گیرند روبط ما با بحرین روابطی مبتنی بر احترام همکاری متقابل و در عین حال تاکید بر استقلال این کشور است.


این در حالی است که آیت الله شیخ عیسی قاسم پس از مطرح شدن اتهامات بی اساس از سوی وزارت دادگستری رژیم آل خلیفه در بیانیه ای اعلام کرد: دیدار با کاردار ایران در منامه در چارچوب درخواست مطرح شده بحرین از ایران در حاشیه نشست مکه در اواسط آگوست گذشته، برای میانجی گری و حل بحران صورت گرفت.


بحرین با فراخواندن کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در منامه، در خصوص سخنان مسئولان ایرانی مبنی براینکه منامه خواستار میانجی گری تهران برای حل بحران این کشور شده، اظهار نارضایتی کرد.


نظر شما :