ایران گزارش احمد شهید را جدی بگیرد

۲۵ مهر ۱۳۹۱ | ۰۴:۳۰ کد : ۱۹۰۸۰۰۵ سرخط اخبار

دیپلماسی ایرانی: دکتر رضا اسلامی، حقوقدان  در گفتگویی با دیپلماسی ایرانی در خصوص گزارش سوم احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر در خصوص ایران می گوید:در این گزارش نقض حقوق مدنی- سیاسی از سوی احمد شهید مطرح شده که شامل آزادی بیان،دسترسی به اطلاعات، آزادی اجتماعات    آزادی مذهبی زندانی شدن روزنامه نگاران، مجازات های بدنی روزنامه نگاران حقوق زنان و تبعیض علیه آنها نقض دادرسی عادلانه، حقوق اقلیت های مذهبی و آزادی هنرمندان و محدودیت هایی که برای هنرمندان وجود دارد.

احمد شهید از ایران خواسته است تا در قوانین کشور که مغایر با موازین حقوق بشر و استانداردهای بین المللی حقوق بشری است، بازبینی کند. همچنین درباره تبعیض علیه زنان، اقلیت ها، آزادی بیان، تشکیلات و مسائل مربوط به آزادی زندانی های سیاسی و عقیدتی و شکنجه آنها رفتارش را اصلاح کند.

دکتر اسلامی درباره واکنش ایران به این گزارش توضیح می دهد که برای اولین بار ایران به گزارش احمد شهید پاسخ داده است. در حالیکه در دو گزارش گذشته، ایران نفس انتخاب گزارشگر ویژه را رد کرد و در پی آن مسئولیت و صلاحیت احمد شهید را زیرسوال برد.  ایران همچنین اضافه کرده است که این گزارش بر اساس مقررات و موازین بین المللی تنظیم نشده و مغرضانه و سیاسی است.

او تاکید می کند از آنجایی که مقامات ایران نگرانی از وضعیت حقوق بشر در داخل کشور ندارند، اجازه ورود احمد شهید به ایران برای تهیه گزارش می تواند قدم مثبتی باشد. به دلیل آنکه وی به گزارش ها و مستندات دسته اول دسترسی پیدا خواهد کرد. در نتیجه گزارش بهتری ارائه خواهد کرد و اگر ادعای مقامات ایران مبنی بر این باشد که جای نگرانی نیست، بنابراین ورود احمد شهید نیز موجب نگرانی نخواهد بود.

متن کامل این مصاحبه را در اینجا بخوانید


نظر شما :