تازه ترین راهکار روس ها برای سوریه

۲۴ مهر ۱۳۹۱ | ۱۴:۰۷ کد : ۱۹۰۷۹۹۰ سرخط اخبار

در حالی که خبرنگار خبرگزاری الشرق الاوسط مصر در دمشق از استقرار گسترده نیروهای سوری در دمشق خبر داد، به نظر می رسد اخضر الابراهیمی بر اساس توصیه های مسکو در حال حاضر در راستای تشکیل کمیته ای امنیتی به منظور احیای مذاکرات میان سوریه و ترکیه تلاش می کند.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه مصری الیوم السابع، به گزارش خبرنگار این خبرگزاری مصری، صدها تن از نیروهای ارتش و پلیس سوریه با تجهیزات کامل خود در مرکز دمشق که در برگیرنده ساختمان پارلمان، بازار الصالحیه و خیابان العابد یکی از بزرگترین خیابان های دمشق است، مستقر شده اند.

خبرنگار خبرگزاری الشرق الاوسط در دمشق اعلام کرد که در پی استقرار صدها تن از نیروهای ارتش و پلیس با تجهیزات کامل در پایتخت سوریه اجازه عبور و مرور خودروها در خیابان العابد داده نمی شود و این مساله مشکلاتی را برای ساکنان این منطقه و رفت و آمدشان ایجاد کرده است.


به گفته این خبرنگار، عابران پیاده نیز مورد تفتیش بدنی دقیق قرار می گیرد و به علت بسته بودن خیابان العابد و خیابان های فرعی آن ازدحام گسترده و ترافیک سنگینی در این منطقه ایجاد شده است.


در عین حال ارتش سوریه در بیانیه ای اعلام کرد که یگان های ارتش مسجد بزرگ الاموی را در شهر حلب بعد از درگیری های شدید با گروه های مسلح که در داخل این مسجد مستقر بودند، پس گرفتند.


مسجد الاموی در شهر حلب موجب درگیری های شدید بین گروه های مخالف مسلح و ارتش شده بود که حتی موجب شده بود بخش هایی از مسجد تخریب شود.

ارتش سوریه در این بیانیه همچنین اعلام کرده است که در تلاش است نقاط دیگری را که در تصرف مخالفان است، پس بگیرد.

این در حالی است که خبرگزاری نووستی روسیه به نقل از سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گزارش داد که امکان تایید اظهارنظرها مبنی بر اینکه نیروهای سوری از بمب های خوشه ای روسی در سوریه استفاده کرده اند، وجود ندارد.


وی خاطرنشان کرد: انواع مختلف سلاح ها در منطقه از جمله سوریه و دیگر کشورها وجود دارد و مقادیر زیادی سلاح به طور غیرقانونی وارد سوریه می شود.


لاوروف افزود: اینکه دقیقا بگوییم این سلاح ها از کجا و از چه طریقی وارد سوریه می شوند بسیار دشوار است.


همچنین مایکل مان، سخنگوی کاترین آشتون، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا عنوان داشت که این اتحادیه در چارچوب نشست های دوره ای وزیران خارجه عضو اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) نشستی را با حضور وزیر خارجه روسیه برگزار می کند و در این نشست بسته جدیدی از تحریم ها علیه سوریه با هدف اعمال فشار بر نظام این کشور تصویب خواهد شد.


مان گفت: سرگئی لاوروف در مراسم ضیافت شام وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا شرکت خواهد کرد و ما از وزیران چند کشور برای بررسی مسائل مشترک دعوت کردیم که سفر لاوروف نیز در این راستا است.


این سخنگو خاطرنشان کرد: این نشست با هدف بررسی تحولات اخیر، تلاش برای نزدیک کردن دیدگاه ها برگزار می شود و اروپا تحریم های جدیدی را علیه سوریه اعمال خواهد کرد. البته این تحریم ها با وجود اختلاف نظر بین مسکو و بروکسل در قبال بحران سوریه تصویب می شود.


همچنین سایت اینترنتی النشره به نقل از منابع نزدیک به نظام سوریه گزارش داد که به نظر می رسد اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب بر اساس توصیه های مسکو در زمینه درخواست برای تشکیل کمیته ای امنیتی میان سوریه و ترکیه جهت کنترل مرزها میان دو کشور عمل می کند و ارتباطات با کشورهای مربوطه در خصوص این طرح جهت تشکیل چنین کمیته ای برای گسترش چارچوب توجهات آن و تبدیل آن به یک کمیته تماس سیاسی و امنیتی آغاز شده است و بعید نیست در این زمینه با ایران و عراق نیز برای کنترل بیشتر مرزها میان دو کشور مذاکراتی شود.

منابع نزدیک به دولت سوریه نیز این اخبار را تایید کرده و گفته اند: موافقت دولت سوریه با این طرح روسیه به نظر می رسد که مشروط به گسترش وظایف این کمیته پیشنهادی است.

بر اساس این بسته پیشنهادی، سوریه نه تنها باید مناقشات مرزی با ترکیه را متوقف کند بلکه باید به کنترل مرزها به منظور ممانعت از قاچاق سلاح و ورود شبه نظامیان بپردازد.

از سوی دیگر، شذاء العبیدی، عضو کمیته مهاجرت در پارلمان عراق به روزنامه دولتی الصباح گفت: عراق در حال حاضر در حال بررسی اسکان آوارگان سوری در مناطق امن در بغداد و دیگر استان های عراق است.
 


نظر شما :