رونمایی از طرح ابراهیمی برای سوریه

۲۳ مهر ۱۳۹۱ | ۱۷:۱۹ کد : ۱۹۰۷۹۶۳ سرخط اخبار
یک روزنامه انگلیسی از برنامه نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه برای اعزام سه هزار نیروی حافظ صلح به این کشور برای پایان دادن به تنش های موجود در آن خبر داد.
 
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ساندی تلگراف، "اخضر ابراهیمی" هفته های اخیر را بدون سر و صدا به کشورهایی سفر کرده که قصد دارند به سوریه نیرو اعزام کنند.
 
این در حالی است که به احتمال زیاد از نیروهای انگلیسی و آمریکایی در میان نیروهای حافظ صلحی که قرار است به سوریه اعزام شوند خبری نیست و این به دلیل تجربیاتی است که از حضور آنها در عراق و افغانستان بدست آمده است.
 
به نوشته ساندی تایمز، وجود روحیات ضد آمریکایی و انگلیسی در سوریه می تواند خاطرات نیروهای آمریکایی و انگلیسی را در عراق و افغانستان زنده کند.
 
بر همین اساس ابراهیمی به دنبال آن است که در مقایسه با نیروهای یونیفل که هم اکنون در مرز لبنان و اسرائیل حضور دارند، کشورهای بیشتری را برای اعزام نیرو به سوریه متقاعد کند.
 
اخضر ابراهیمی در دیدار با بشار اسد
 
در همین رابطه یک مقام اروپایی به ساندی تلگراف گفت : ابراهیمی از کشورهای اروپایی خواسته تا نیروهای خود را در در قالب نیروهای حافظ صلح به سوریه اعزام کنند. البته هنوز تعداد کشورهایی که در این عملیات شرکت خواهند داشت مشخص نیست.
 
این مقام اروپایی که خواست نامش فاش نشود در ادامه افزود : با این حال ابراهیمی به دنبال راه های دیگری نیز هست  و "تمام تخم مرغ های خود را در یک سبد" نگذاشته است.
 
هم اکنون 15 هزار نیروی حافظ صلح در قابل نیروهای یونیفل که متشکل از نیروهای ایرلندی، آلمانی، فرانسوی، اسپانیایی و ایتالیایی هستند در مرز لبنان و رژیم صهیونیستی مستقر هستند.
 
بر اساس این گزارش، احتمال حضور نیروهای اروپایی در نیروهای حافظ صلحی که به سوریه اعزام می شوند در مقایسه با نیروهای عربی بیشتر است و این به آن دلیل است که نظامیان غربی در مورد وضعیت موجود در سوریه می توانند بی طرف باشند.
 
ساندی تایمز در ادامه می نویسد : طرح اخضر ابراهیمی برای اعزام نیرو به سوریه، روز گذشته و پس از ورود وی به ترکیه مشخص شد.
 
برهمین اساس گویا کشورهای اروپایی نیز با این طرح موافق هستند چون "فیلیپ هاموند" وزیر دفاع انگلیس در مصاحبه با ساندی تلگراف با اعلام اینکه "سوریه لیبی نیست" امکان مداخله نظامی در سوریه را رد کرد.
 
هاموند در این مصاحبه گفته بود که هر یک از جناح های درگیر در سوریه از سوی کشورهای مختلف در منطقه حمایت می شوند و از همین رو خط مقدم مشخصی در سوریه وجود ندارد و نمی توان در سوریه مداخله نظامی کرد و بهترین راه برای پایان دادن به وضعیت موجود در این کشور گزینه دیپلماسی است.

نظر شما :