چرا ترکیه از جنگ واهمه دارد؟

۲۲ مهر ۱۳۹۱ | ۰۰:۳۰ کد : ۱۹۰۷۹۰۰ سرخط اخبار

دیپلماسی ایرانی : دکتر ماکان عیدی پور، تحلیل گر مسائل خاورمیانه در گفتاری برای دیپلماسی ایرانی به دلایل بی میلی ترکیه در آغاز حمله به سوریه اشاره کرده و از ترس این کشور از کردهای جدایی طلب می نویسد:

ترکیه به هیچ وجه تمایل ندارد به تنهایی با سوریه درگیر شود. این امر می تواند چند دلیل داشته باشد. اول این که ترکیه نمی خواهد ثبات داخلی خود را از دست دهد. ثانیا می داند که درگیری با سوریه درگیری ای است که می تواند ابعاد مختلفی داشته باشد. در مرز بین سوریه و ترکیه مناطق کردنشینی وجود دارند که سوریه می تواند جنگ را به آن مناطق بکشاند و آن وقت است که ارتش ترکیه باید در مقابل کردهای سوریه که اتفاقا به بشار اسد وفادار هستند، بجنگد. جنگ از این طریق می تواند به داخل ترکیه کشیده شود. ثالثا ترکیه اقتصاد شکننده ای دارد.

وی در خصوص تبعات این جنگ برای دولت مرکزی در استانبول می افزاید:  اقتصاد ترکیه مدلی نیست که این کشور به راحتی بتواند وارد درگیری نظامی شود. ترکیه برای تامین امنیت خود باید به پیمان هایی مانند ناتو تکیه کند. مدل اقتصاد ترکیه مدلی نیست که بتواند در یک جنگ تمام عیار، اقتصاد خود را هزینه کند. این کشور منابع طبیعی در اختیار ندارد که بتواند با فروش آن، هزینه جنگ خود را تامین کند. جنگ در ترکیه جایگاه ارتشی ها و منتقدین و نیز داعیه جدایی طلبی کردها را تقویت می کند. همه این ها می تواند موانع عمده ای برای دولت رفاه اسلامی برای ورود به جنگ باشد.

متن کامل این گفتار را در اینجا بخوانید.


نظر شما :