ایران، گازی برای صادرات ندارد

۲۱ مهر ۱۳۹۱ | ۲۳:۳۰ کد : ۱۹۰۷۸۹۴ سرخط اخبار

دیپلماسی ایرانی : دکتر غلامحسین حسن تاش استاد دانشگاه و کارشناس اقتصاد انرژی در گفتگو با دیپلماسی ایرانی با اشاره به تلاش اروپا برای تحریم گاز ایران معتقد است که ایران در جهان صادر کننده گاز شناخته نمی شود. او در این باره می گوید: «ما در جهان، صادرکننده گاز شناخته نمی شویم به این دلیل که واردات ما بیشتر از صادرات ما است. ما هیچ صادرات گازی به اروپا نداریم نداریم که تحریم شود. متاسفانه ما درحال حاضر گازی برای صادرکردن نداریم و آنهم به دلیل تاخیر در فازهای مختلف پارس جنوبی و پروژه های تولید گاز است. بخشی از این مسئله به خاطر تحریم و به نظر من بخش بیشتری هم به خاطر بی ثباتی مدیریتی و سوء مدیریت در صنعت نفت است.»

او در توضیح دلیل این تحریم ها معتقد است: «به نظر من هدف این است که به ترکیه فشار بیاورند که واردات از ایران را متوقف کند، اما بنظر من این بیشتر برای ترکیه فرصت ایجاد خواهد کرد که به بهانه تحت فشار بودن یا به بهانه جبران کاهش درآمد صادرات گازش به اروپا، از ایران گاز ارزانتر و یا تخفیف بیشتر برای گاز وارداتی اش بخواهد.»

این استاد دانشگاه با اشاره به سود بردن روسیه از این تحریم ها می گوید:  این تحریم ها بسیار به نفع روسیه است، چرا که این شرایط انحصار روسیه را بر بازار گاز تحکیم می کند و این مسئله و امثال آن، منافعی است که طبعا بر موضع گیری های بسیاری از طرف ها در مورد حل و فصل پرونده هسته ای و تحریم های ایران اثرگذار است.»

متن کامل این گفتگو را در اینجا بخوانید. 


نظر شما :