در مناظره دوم انتخاباتی امریکا چه‌گذشت؟

۲۱ مهر ۱۳۹۱ | ۱۴:۴۹ کد : ۱۹۰۷۸۷۶ سرخط اخبار
جو بایدن و کلیک پل رایان معاونان انتخابی باراک اوباما و میت رامنی، دو نامزد ریاست جمهوری آمریکا در تنها مناظره انتخاباتی خود که در شهر لوسویل از ایالت کنتاکی برگزار شد برابر یکدیگر قرار گرفتند و به شدت برنامه های یکدیگر را نقد کردند.
 
به گزارش فرارو به نقل از بی بی سی، مناظره روز پنجشنبه (۱۱ اکتبر - ۲۰ مهر) بر مسائل داخلی آمریکا و سیاست خارجی این کشور متمرکز بود. بایدن و رایان از همان ابتدای مناظره نظرات همدیگر در مورد مالیات، بیمه همگانی، اقتصاد و امنیت ملی را مورد حمله قرار دادند.
 
نظرسنجی ها در روزهای اخیر از هر چه تنگاتنگ تر شدن رقابت میان دموکرات ها و جمهوریخواهان بر سر تصاحب پست ریاست جمهوری خبر می دهند.
 
پس از اینکه باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا نتوانست در حضور نخست خود برابر میت رامنی به خوبی ظاهر شود و اکثر ناظران نامزد جمهوریخواهان را پیروز مناظره نخست نامیدند، دموکرات ها از جو بایدن، سیاستمدار کهنه کار انتظار داشتند که در برابر پل رایان، نماینده جوان مجلس آمریکا قدرتمند ظاهر شود.
 
بر خلاف مناظره نخست نامزدها که با اعتماد بنفس فراوان میت رامنی جمهوریخواه همراه بود در مناظره معاونان این جو بایدن دموکرات بود که از موضع کنترلی و نقد جدی پل رایان جمهوریخواه را مورد حمله قرار می داد.
 
در بسیاری از دقایق مناظره جو بایدن با خندیدن به اظهارات پل رایان، آنها را "مبتنی بر واقعیات" ندانست و گفت که رامنی "حرف هایش را عوض می کند".
 
رایان و بایدن در طول مناظره بارها سخنان یکدیگر را قطع کردند و عقاید یکدیگر را به سخره گرفتند.
در ابتدای مناظره پل رایان دولت اوباما را در حفاظت از دیپلمات های این کشور در جریان حمله کنسولگری آمریکا در شهر بنغازی مقصر دانست و به کم کاری متهم کرد.
 
در مقابل جو بایدن، طرح کاهش مالیات ها را زمینه ساز کسری بودجه چند هزار میلیارد دلاری دانست.
 
یکی از موضوعات مطرح شده در مناظره برنامه هسته ای ایران بود. در حالی که پل رایان برنامه های دولت اوباما را موجب "مصمم تر شدن" مقام های ایران برای دستیابی به سلاح اتمی ارزیابی کرد، جو بایدن تحریم ها را بهترین در نوع خود در طول تاریخ دانست و گفت که "ایران هنوز به تجهیزاتی که بتواند آن را مسلح به اورانیوم غنی شده برای تکمیل بمب اتمی کند" دست نیافته است.
 
پل رایان درباره موضوع خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان گفت که جمهوریخواهان می خواهند که مطمئن شوند که دستاوردهای جنگ افغانستان بر باد نخواهد رفت و پس از ترک آمریکا، طالبان و گروه القاعده دوباره قدرت نمی گیرند.
 
در مقابل جو بایدن گفت که بارها شخصا به افغانستان سفر کرده و مطمئن است که دولت اوباما تمام تلاش خود را کرده که القاعده را ضعیف کند و توانسته اسامه بن لادن را بکشد و حالا با آموزش نیروهای افغانستان تلاش می کند که مسئولیت امنیت این کشور را به صاحبان اصلی آن منتقل کند.
 
بایدن در پاسخ به احتمال دوباره قوت گرفتن طالبان پس از خروج نیروهای آمریکایی گفت که این تنها راه است که نیروهای افغان را مسئول و متعهد به کنترل امنیت کشورشان کرد. او بارها تاکید کرد که نیروهای آمریکایی مطابق زمانبندی تعیین شده از افغانستان خارج خواهند شد.
 
اما پل رایان در نقد این زمانبندی گفت از نظر او نباید زمان مشخصی برای خروج تعیین شود تا طالبان از این موضوع برای برنامه ریزی و پیگیری برنامه های خود استفاده کند.
 
میت رامنی که در ماههای اخیر همواره در نظرسنجی ها از باراک اوباما عقب تر بوده، امیدوار است با کمک پل رایان بتواند فاصله نه چندان زیاد خود با نامزد دموکرات ها را پر کند. اتفاقی که در روزهای اخیر و پس از مناظره نخست نامزدها کم کم به واقعیت نزدیک شده و فاصله دو نامزد در نظرسنجی ها بسیار کم شده است.
 
بحران سوریه موضوع دیگری از مناظره امشب بود. بایدن گفت که دولت آمریکا با کشورهای همسایه سوریه در همکاری نزدیک است تا اطمینان حاصل کند که پس از سقوط دولت بشار اسد دولتی که منتخب القاعده است بر سر کار نیاید. بایدن تاکید کرد که ورود نظامی آمریکا به بحران سوریه آخرین چیزی است که آمریکا می خواهد.
 
پل رایان همزمان با تاکید بر عدم تمایل او و رامنی برای مداخله مستقیم نظامی در سوریه گفت او نمی تواند نظاره گر اعمال اسد با حمایت روسیه باشد.

نظر شما :