موضع گیری مشابه مالکی و پوتین در خصوص سوریه

۲۰ مهر ۱۳۹۱ | ۱۵:۱۰ کد : ۱۹۰۷۸۵۶ سرخط اخبار

 فارس: رئیس جمهور روسیه و نخست وزیر عراق اعلام کردند که مقامات مسکو و بغداد در خصوص حل و فصل مسالمت آمیز بحران در سوریه بدون دخالت خارجی کاملا با یکدیگر هم عقیده هستند.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه و "نوری مالکی" نخست وزیر عراق در پایان مذاکرات روز چهارشنبه خود در مسکو اعلام کردند که این دو کشور در این خصوص کاملا با یکدیگر هم عقیده هستند که مناقشه کنونی در سوریه باید بدون هیچ نوع دخالت از خارج حل و فصل گردد.

نخست وزیر عراق بعد از دیدار و گفت وگو با پوتین به خبرنگاران گفت: ما در این مورد با یکدیگر کاملا موافق بودیم که باید از وقوع چنین سناریویی اجتناب ورزید و حل و فصل بحران کنونی در سوریه باید صرفا بدون دخالت از خارج و با حمایت از ماموریت صلح نماینده دبیرکل سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه حل و فصل گردد.

مالکی تاکید کرد: روسیه و عراق از همه امکانات خود استفاده خواهند کرد تا "اخضر ابراهیمی" در اجرای ماموریت خویش برای یافتن راه حل مسالمت آمیزی برای حل بحران داخلی در سوریه است، موفق شود.

رئیس جمهوری روسیه نیز به نوبه خویش اعلام کرد که در جریان مذاکرات خود با نخست وزیر عراق به تبادل نظر در خصوص مسائل مهم بین المللی و منطقه ای، از جمله سوریه پرداخته و بسیار خوشحال است که دیدگاه دو کشور در خصوص بسیاری از مسائل یا کاملا بر یکدیگر منطبق است و یا بسیار نزدیک است.

نخست وزیر عراق همچنین از روسیه به خاطر اعلام آمادگی برای ارائه کمک به این کشور برای خارج شدن از وضعیت ماده هفتم منشور سازمان ملل با توجه به اینکه بغداد به همه تعهدات بین المللی خویش عمل می کند، قدردانی کرد.

پوتین نیز اعلام کرد که نشست کمیسیون بین دولتی روسیه و عراق در پایان سال جاری در بغداد برگزار خواهد شد و این نشست برای توسعه همکاری های دو کشور در زمینه های مختلف تجاری-بازرگانی، علمی-فنی بسیار با اهمیت است.


نظر شما :