سفیر جمهوری اسلامی ایران در دمشق:

در سوریه شاهد کودتا هستیم

۱۹ مهر ۱۳۹۱ | ۱۳:۱۸ کد : ۱۹۰۷۸۰۲ سرخط اخبار

ˈمحمدرضا رئوف شیبانیˈ سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه با تاکید بر این که بحران این کشور طرحی آمریکایی - صهیونیستی است ، تاکید کرد: تحولات جاری در سوریه حرکتی شبه کودتایی علیه دولت این کشور است که با حمایت غرب دنبال می شود.

 

وی روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: آنچه اکنون در صحنه سوریه شاهد آن هستیم ، تسویه حساب غرب با محور مقاومت است.

سفیر ایران تاکید کرد: سوریه به خاطر این که یکی از محورهای اصلی مقاومت در منطقه می باشد، مورد هدف نظام سلطه و ایادی آن در منطقه قرار گرفته است.

شیبانی با اشاره به همراهی برخی کشورهای وابسته به آمریکا در منطقه در بحران سوریه گفت: متاسفانه سیاست های این کشورها از جمله عربستان، قطر و ترکیه در تحولات منطقه و سوریه نه تنها باعث حل مسایل نشده بلکه عامل گسترش بی ثباتی، ایجاد حساسیت های طایفه ای ، فرقه گرایی و مذهبی در منطقه نیز شده است.

سفیر ایران در سوریه با تاکید بر این نکته که در سایه سیاست های نادرست این کشور در ارتباط با بحران سوریه، مطالبات و خواسته های مردم سوریه نادیده گرفته شده، افزود: در شرایط کنونی سوریه، مطالبات مردمی جایگاهی ندارد و آنچه که ما در بحران این کشور شاهد آن هستیم، تلاش گروه های مسلح و جریان های غیر مسوول برای تحقق نظرات و منافع کشورهای خارجی است .

وی تاکید کرد: آن چیزی که هم اکنون در بحران سوریه برای شهروندان این کشور اولویت پیدا کرده، ضرورت بازگشت امنیت و ثبات و جلوگیری از تخریب بیشتر زیر ساخت های اقتصادی است.

شیبانی در خصوص نقش جمهوری اسلامی ایران در حل بحران سوریه نیز گفت: از ابتدای بحران ، ایران مخالف دخالت خارجی در سوریه بود و ما از مطالبات مردمی و ضرورت اصلاحات در این کشور حمایت و آمادگی خود را در جهت کمک به اصلاحات فراگیر در این کشور اعلام کردیم.

وی ادامه داد: از نگاه جمهوری اسلامی ایران راه حل بحران سوریه فقط سیاسی است که از طریق ورود همه جریان های فعال سیاسی به یک گفت وگوی فراگیر ملی با دولت سوریه محقق می شود.

سفیر ایران در سوریه با اشاره به اهداف و طرح های آمریکا و رژیم صهیونیستی در سوریه گفت: سردمداران ایالات متحده و رژیم صهیونیستی خواستار تضعیف سوریه در تمام ابعاد سیاسی، اقتصادی و نظامی هستند.

شیبانی با اشاره به این که نقش سوریه در محور مقاومت ضد صهیونیستی در منطقه پررنگ و برجسته است، تصریح کرد: چنین ویژگی موجب شده تا آمریکا و رژیم صهیونیستی به دنبال سوریه ضعیف در بعد دفاعی و نظامی و وابسته و دنبال رو غرب در زمینه اقتصادی باشند.

وی تاکید کرد: واشنگتن در بحران سوریه به دنبال آن است که این کشور در بعد سیاسی نیز دنبال رو سیاست های آمریکا در منطقه بوده و سیاستش کاملا وابسته به غرب و تامین کننده منافع رژیم صهیونیستی باشد.


نظر شما :