مرسی: قصد صدور انقلابمان را نداریم

۱۵ شهریور ۱۳۹۱ | ۲۰:۴۸ کد : ۱۹۰۶۴۴۱ سرخط اخبار

رئیس جمهوری مصر با شرکت در نشست وزیران امور خارجه اتحادیه عرب، تاکید کرد که مصر قصد دخالت در امور داخلی هیچ کشوری را ندارد و دخالت خارجی در امور داخلی سوریه را نیز محکوم می کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر امروز (چهارشنبه) با حضور در نشست وزیران امور خارجه اتحادیه عرب که در قاهره برگزار شد سخنانی را در خصوص تحولات کشورهای عربی به ویژه مساله سوریه ایراد کرد.

مرسی گفت: ما قصد صدور انقلاب خود را نداریم و قصد هم نداریم در امور داخلی دیگر کشورها دخالت کنیم و حمایت ما از ملت برخی از کشورها تنها در راستای منافع ملت های عرب است.

وی افزود: تهدید علیه هیچ یک از کشورهای عربی و نقض حاکمیت آن قابل قبول نیست و اتحادیه عرب باید صراحتا این امر را بیان کند.

وی خطاب به مقام های سوریه گفت: وجود شما در قدرت زیاد ادامه نخواهد داشت پس تا فرصت باقی است از قدرت کناره گیری کنید چرا که تصمیم درست را باید در وقت درست اتخاذ کرد. تصمیم هر قدر هم که درست باشد اگر در زمانی نامناسب اتخاذ شود دیگر فایده ای ندارد و به همین دلیل شما هم تا وقت باقی است تصمیم درست را اتخاذ کنید و از قدرت کناره گیری کنید.

مرسی افزود: ملت سوریه تصمیم خود را گرفته است و این تصمیم باید اجرایی شود و نظام سوریه نیز باید از قدرت کناره گیری کند.

رئیس جمهوری مصر با اشاره به درگیری ها در سوریه و آسیب رسیدن به غیرنظامیان گفت: مادامی که سختی های ملت سوریه ادامه یابد سخن گفتن از همکاری های عربی و گسترش آن چندان معنایی ندارد. همانگونه که پیشتر هم گفته ام خون ملت سوریه بر گردن همه ماست و اتحادیه عرب باید هرچه سریعتر و مقتدرانه تر برای پایان دادن به مسائل جاری در سوریه وارد عمل شود.

مرسی گفت: باید تلاش ها برای وحدت مخالفان ادامه یابد و اتحادیه عرب نیز باید مساله سوریه را در چارچوب کشورهای عربی و با حمایت جامعه جهانی حل و فصل کند.

وی با اشاره به ساختار اتحادیه عرب گفت: ساختار اتحادیه عرب و روند همکاری های مشترک میان کشورهای عضو باید اصلاح شود و مکانیزم های جدیدی برای این اتحادیه پایه ریزی شود.

وی در خصوص تحولات فلسطین نیز گفت: تا مساله فلسطین به شکلی عادلانه حل و فصل نشود وضعیت در خاورمیانه بهبود نخواهد یافت.

رئیس جمهوری مصر با محکوم کردن اشغال گری های رژیم صهیونیستی ادامه داد: باید تمامی انواع اشغالگری در فلسطین پایان یابد و ما باید در کنار ملت فلسطین بایستیم و تا تشکیل کشور مستقل فلسطین از تلاش ننشینیم. در همین جا اعلام می کنم مصر از هر تصمیمی که رهبران فلسطینی برای عضویت کامل در سازمان ملل اتخاذ کنند حمایت می کند و قاهره خواستار افزایش فعالیت های دیپلماتیک با پشتوانه مردمی برای حل و فصل مساله فلسطین است.

مرسی همچنین خواستار وحدت داخلی گروه های فلسطینی شد و بر آمادگی قاهره برای میزبانی هرنوع مذاکره آشتی میان گروه های فلسطینی تاکید کرد.

رئیس جمهوری مصر همچنین تاکید کرد که منطقه خاورمیانه باید از هر گونه سلاح کشتار جمعی و هسته ای خالی باشد و کنفرانسی در این خصوص برگزار شود.

مرسی در ادامه سخنان خود به تحولات منطقه خلیج فارس اشاره کرد و گفت: ما از امنیت عربستان و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) حمایت می کنیم و هر نوع دخالت در امور داخلی این کشورها را محکوم می کنیم.

رئیس جمهوری مصر افزود: این موضع مصر به معنی آن نیست که ما علیه کشوری از کشورهای اسلامی ایستاده ایم و یا اعلام جنگ کرده ایم بلکه ما خواستار این هستیم که کشورهای اسلامی در کنار هم با امنیت زندگی کنند.

محمد مرسی در ادامه سخنان خود در جمع وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب در مورد سودان، یمن و سومالی نیز سخنانی ایراد کرد و از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس خواست تا از سومالی حمایت مالی بیشتری کنند.

کلید واژه ها: سوریه مصر اتحادیه عرب


نظر شما :