اختلافات پاریس-واشنگتن درباره سوریه

۰۷ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۷:۱۶ کد : ۱۹۰۶۰۷۲ سرخط اخبار

وزارت خارجه آمریکا پیشنهاد فرانسه به مخالفان سوریه مبنی بر تشکیل یک دولت موقت در این کشور را رد و ضمن اعلام مخالفت با این پیشنهاد اعلام کرد که تشکیل چنین دولتی در شرایطی که مخالفان متحد نیستند، شتابزده است.

به گزارش فارس، خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، از آشکار شدن اختلافات آمریکا و فرانسه درباره سوریه خبر داد.

این خبرگزاری اعلام کرد که دولت آمریکا مخالفت خود را با درخواست «فرانسوآ اولاند» رئیس جمهوری فرانسه از مخالفان سوریه مبنی بر تشکیل هرچه سریع تر یک دولت موقت اعلام کرد و گفت که در شرایطی که مخالفان «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه همچنان دارای اختلاف هستند، تشکیل دولت موقت توسط آنها اقدامی شتابزده است.

اولاند روز گذشته در مراسمی که به مناسبت شصت و هشتمین سالروز آزادسازی پاریس در جنگ جهانی دوم برگزار شده بود، در اظهاراتی ضد سوری، ضمن اشاره به اینکه دولت فرانسه با هدف کمک به شورش ها تدابیر لازم را در راستای تحولات سوریه در زمینه های سیاسی، دیپلماتیک و انسانی اتخاذ کرده و خواهد کرد، از مخالفان در سوریه خواست تا یک دولت موقت تشکیل دهند.

اولاند که پیشتر در آشکارترین دخالت در امور سوریه، حمایت فرانسه از ایجاد منطقه حائل در سوریه را نیز اعلام کرده است، روز گذشته گفت که در صورت تشکیل دولت موقت در سوریه، پاریس از آن پشتیبانی خواهد کرد و آن را به رسمیت خواهد شناخت.

«ویکتوریا نولاند» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا کشتارها در سوریه را تقبیح کرد اما پیشنهاد فرانسه را که یکی از مهمترین سخنرانی ها در عرصه سیاست خارجی برای مخالفان دارای شکاف سوریه بود، مبنی بر تشکیل دولت موقت را تکرار نکرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره گفت: تصمیم گیری درباره زمان احتمالی آمادگی مخالفان سوریه برای شروع نامگذاری های مردمی، موضوعی است که به خود آنها مربوط است.

در ادامه این خبر آمده است که مقامات آمریکایی صحبت درباره تشکیل یک دولت موقت در سوریه را آن هم در شرایطی که مخالفان سوریه با یکدیگر شکاف و اختلاف دارند و حتی هنوز روی یک طرح انتقالی در این کشور نیز توافق نکرده اند، شتابزده و پیش از موعد است.

بر اساس این خبر، مقامات آمریکایی که تمایلی به افشای نامشان نداشتند، روز گذشته (دوشنبه) مدعی شدند که اظهارات فرانسه درباره سوریه، با سایر کشورهایی که در حال تلاش برای رسیدن به یک راه حل دیپلماتیک در قبال جنگ داخلی سوریه هستند، هماهنگ نبوده است.

مقامات آمریکایی در شرایطی مدعی تلاش برای رسیدن به راه حلی دیپلماتیک برای حل بحران در سوریه هستند که روز گذشته روزنامه انگلیسی «تلگراف» از تامین مالی و تجهیزاتی شبکه ای زیر زمینی از مخالفان سوریه توسط آمریکا و انگلیس در استانبول خبر داد و نوشت که آمریکا مبلغی معادل 25 میلیون دلار و انگلیس مبلغی معادل 5 میلیون پوند برای تحقق براندازی نظام سوریه اختصاص داده اند.

این مقامات همچنین اعلام کردند که آمریکا به این زودی به تکرار پیشنهاد فرانسه درباره سوریه نخواهد پرداخت.

نولاند اعلام کرد که آمریکا در حال ترغیب مخالفان داخلی و خارجی سوریه به همکاری در زمینه چگونگی اجرای یک طرح انتقالی در این کشور و اینکه چه کسی در دولت انتقالی باشد، است.

کلید واژه ها: سوریه آمریکا فرانسه


نظر شما :