ششمین بخش از برنامه بی‌نهایت سری الجزیره درباره حوادث 11 سپتامبرش

اسامه بن لادن شوخی نمی کرد

۱۶ تیر ۱۳۹۱ | ۲۲:۲۵ کد : ۱۹۰۳۶۹۹ اخبار اصلی آمریکا 11 سپتامبر از دریچه دیگر
بر سر طالبان با دیپلمات‌های غربی به خصوص امریکایی‌ها در اسلام‌آباد به بحث و جدل برخواستم و شوکه شدم که دیدم دیپلمات‌های امریکایی تلاش می‌کنند مرا قانع کنند که باید مقالاتی در تایید طالبان بنویسم.
اسامه بن لادن شوخی نمی کرد

دیپلماسی ایرانی: واقعه 11 سپتامبر را می توان مهم ترین واقعه هزاره سوم تاریخ بشریت تا کنون دانست. چه از این بابت که ابعاد فاجعه آمیز آن بسیار بالا بود و چه از این بابت که زمینه ساز ایجاد و اعمال سیاست های بعدی جامعه جهانی شد. حادثه ای که حمله به افغانستان و عراق را به دنبال داشت و بسیاری از نگرش ها و سیاست های کلان جامعه بین المللی را تغییر داد. اتفاقی که تبعات آن به رغم گذشت بیش از یک دهه همچنان ادامه دارد و پیش بینی می شود که همچنان نیز ادامه داشته باشد. بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران آن حادثه را ابزار و وسیله ای برای انجام فجایع بزرگ تر مثل حمله به افغانستان و عراق که جان صدها هزار نفر را گرفت، می دانند.

این در حالی است که ابعاد وقوع آن حادثه بزرگ همچنان سوال برانگیز و برای بسیاری مشکوک است. از جمله این که هنوز برای عده ای عوامل به وجود آورنده حوادث 11 سپتامبر مجهول باقی مانده است. اگر چه شمار بسیاری به دلیل دست داشتن در آن حادثه کشته یا حبس شدند و زندان مشهور گوانتانامو نیز به همین دلیل برای آنها ساخته شد و اسامه بن لادن، رهبر القاعده پس از نزدیک به 15 سال تحت پیگرد بودن کشته شد.

شبکه خبری الجزیره در سلسله برنامه تلویزیونی مفصلی تحت عنوان "بی نهایت سری" برنامه ای را تهیه کرده که در آن به دلایل و ابعاد 11 سپتامبر پرداخته و نظرات شماری از کارشناسان و صاحب نظران بین المللی را نیز جویا شده است. همچنین نگرش ها و سوال های بسیاری را که در این زمینه وجود دارد، مورد واکاوی قرار داده و تلاش کرده است که به بسیاری از پرسش ها پاسخ دهد. طبیعتا نمی توان بسیاری از این پاسخ ها را پاسخ نهایی این پرسش ها دانست ولی واکاوی و بررسی آنها می تواند نوری به زوایای تاریک حوادث 11 سپتامبر بتاباند. دیپلماسی ایرانی در نظر دارد هر هفته به طور مرتب این برنامه ها را ترجمه و منتشر کند. اکنون ششمین بخش از سلسله برنامه های "بی نهایت سری" در ارتباط با حوادث 11 سپتامبر پیش رویتان قرار می گیرد. تهیه کننده، مجری و مدیریت برنامه نیز بر عهده یسری فوده است. میهمانان این بخش از برنامه، حامد میر، روزنامه نگار پاکستانی، پیتر بیرگن، کارشناس سی ان ان در امور تروریست، جک کلونان و عضو سابق مرکزی تحقیقات فدرال امریکا.

حامد میر، روزنامه نگار پاکستانی: بر سر طالبان با دیپلمات های غربی به خصوص امریکایی ها در اسلام آباد به بحث و جدل برخواستم و شوکه شدم که دیدم دیپلمات های امریکایی تلاش می کنند مرا قانع کنند که باید مقالاتی در تایید طالبان بنویسم.

یسری فوده: بدین ترتیب بن لادن در افغانستان آزادی ای که می خواست را به دست آورد و این روزنامه نگار ]پاکستانی[ تلاش کرد که با او اولین دیدار را انجام دهد.

حامد میر: ملا عمر بود که دیدار مرا با بن لادن ترتیب داد، با بن لادن در مارس 1997 دیدار کردم، از امریکایی ها بسیار انتقاد کرد و گفت که ما سربازهایشان را در سومالی کشتیم، از سیاست های امریکا در خاورمیانه و وجود نیروهای امریکایی در عربستان هم انتقاد کرد.

یسری فوده: ]بن لادن[ دیداری سهوی با امریکایی ها داشت و چند هفته پس از آن با یکی از افراد سی ان ان صحبت کرد.

پیتر برگن – مشاور سی ان ان در امور تروریسم: برای نخستین بار در برابر روزنامه نگاران علیه امریکا اعلام جنگ داد و آن هم به دلیل سیاست های امریکا در خاورمیانه در تایید عربستانی ها و مبارک در مصر و اسرائیل و اعمال تحریم ها علیه عراق بود.

یسری فوده: پس از آن بن لادن شعر تلخی را خواند که به طور گسترده ای در شبکه های عربی از جمله شبکه الجزیره انتشار یافت.

اسامه بن لادن: آزادی کجاست؟ آزادی کجاست تا به برداران دینی من آزادانه سلاح دهد و برای آنها مرگ را بر این زندگی ذلت بار انتخاب کند، و برای بعضی محو عار تنها با محو شدنشان تحقق می یابد.

یسری فوده: بن لادن هیچ دستورالعملی برای این که در چشمان امریکایی ها و متحدانشان فرو کند، در اختیار نداشت و بسیاری از آنها حتی از این فراتر معتقد بودند که او شوخی می کند. در حالی که کاملا می دانستند که هزاران نفر از مجاهدین بدون هیچ مشکل و مساله ای به افغانستان مهاجرت کرده اند و در ده ها اردوگاه نظامی شب و روز آموزش می بینند. در این جا بود که از اولویت های بن لادن مبارزه با چیزی بود که به آن نام سر افعی امریکایی را داد و کار آموزش نیروهای ماهر پویا را که در تمام دنیا همان طور که می دانیم منتشر شدند، آغاز کرد، همه آنها زیر نظر بودند، در همان زمان عملیاتی آغاز شد که آن را عملیات هواپیماها نامیدند که نیاز به مردی مثل محمد عطا داشت و محمد عطا هم نیاز به مردی مثل رمزی بن شیبه پیدا کرد و رمزی بن شیبه نیز نیاز به مردی مثل خالد شیخ محمد داشت و خالد شیخ محمد هم نیاز به مردی مثل محمد عاطف ابی حفصٍ المصری پیدا کرد، چرا؟ برای این که مهاجرانی که به آن نقطه آمده بودند همانند قدرتی که انصار در یثرب به هنگام بازگشت به مکه یافته بودند، قدرت پیدا کرده بودند.

محمد عاطف: چرا؟ برای این که خداوند سبحان و بلند مرتبه از این جا چیزی را می خواهد، از این چیزی را می خواهد و می گوید فابشروا یا عباد الله و ثابت کنید که آزادی فلسطین از همین جا است، و آزادی سرزمین جزیره از همین جا است، و بازگشت سرزمین اسلامی به سایه اسلام و حاکمیت شریعت از همین جا است.

یسری فوده: حمله به دو سفارت خانه امریکا در نایروبی و دار السلام در تابستان 1998 در سایه سکوت مطلق در تاریخ روابط بین المللی امریکا و کشورهای لاییک صورت گرفت، همچنین دلیلی بود بر این که مناقشه تا زمانی که رهبر القاعده قصد چیزی بیشتر از مزاح نداشته باشد، انجام نخواهد شد. دو هفته بعد از آن امریکایی ها در نایروبی با دستگیری تبعه ای عربستانی موسوم به محمد راشد داوود الاوحلی امیدوار شدند که با اعتراف های او به چیز تازه ای برسند.

جک کلونان: بازجویی آقای الاوحلی به دو طریق توسط دو مزدور پلیس نیویورک و زیر دفتر تحقیقات فدرال امریکا در نیویورک انجام شد، در این بازجویی ها او به شماره تلفنی در صنعا که با آن تماس می گرفت اعتراف کرد و گفت که هدفش از این تماس ها نیازش به مدارک سفر و دستیابی به پول بوده است.

یسری فوده: اداره های مربوطه عینا در امریکا ادعا می کنند که نتوانستند میان مزدوران دفتر تحقیقات فدرال امریکا و همتایان آنها در مرکز اطلاعات امنیتی مرکزی هماهنگی ایجاد کنند و همین مساله دلیل اصلی موفقیت بن لادن بود.

جک کلونان: نه اطلاعات به همتایان ما رفت، برای همین از اوت سال 1998 تا روز حوادث 11 سپتامبر و شاید حتی بعد از آن شماره تلفن همراهی که در یمن یافت شده بود در حوزه دولت امریکا باقی ماند و ما می دانیم که این شماره تا چه اندازه در رابطه با حوادث 11 سپتامبر اهمیت دارد.

 

 

ادامه دارد...

کلید واژه ها: امریکا بن لادن 11 سپتامبر سپتامبر فوده: حوادث 11 حوادث 11 سپتامبر حوادث مردی مثل به مردی نیاز به نیاز به مردی داشت و مردی نیاز به مردی مثل به مردی مثل افغانستان


( ۲ )

نظر شما :