هشتمین بخش از برنامه بی‌نهایت سری الجزیره درباره حوادث 11 سپتامبر

آمریکا به ردپاهای القاعده بی توجه بود

۳۰ تیر ۱۳۹۱ | ۲۲:۴۲ کد : ۱۹۰۴۴۰۴ آمریکا 11 سپتامبر از دریچه دیگر
گویی که فریاد می‌زدند بیایید و ما را بگیرید ولی هیچ کس سراغ آنها نمی رفت. پس از آن هم در کمال تعجب به همراه یک مامور اف‌بی‌آی به یک واحد مسکونی دیگر انتقال یافتند.
آمریکا به ردپاهای القاعده بی توجه بود
 دیپلماسی ایرانی: واقعه 11 سپتامبر را می توان مهم ترین واقعه هزاره سوم تاریخ بشریت تا کنون دانست. چه از این بابت که ابعاد فاجعه آمیز آن بسیار بالا بود و چه از این بابت که زمینه ساز ایجاد و اعمال سیاست های بعدی جامعه جهانی شد. حادثه ای که حمله به افغانستان و عراق را به دنبال داشت و بسیاری از نگرش ها و سیاست های کلان جامعه بین المللی را تغییر داد. اتفاقی که تبعات آن به رغم گذشت بیش از یک دهه همچنان ادامه دارد و پیش بینی می شود که همچنان نیز ادامه داشته باشد. بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران آن حادثه را ابزار و وسیله ای برای انجام فجایع بزرگ تر مثل حمله به افغانستان و عراق که جان صدها هزار نفر را گرفت، می دانند.

این در حالی است که ابعاد وقوع آن حادثه بزرگ همچنان سوال برانگیز و برای بسیاری مشکوک است. از جمله این که هنوز برای عده ای عوامل به وجود آورنده حوادث 11 سپتامبر مجهول باقی مانده است. اگر چه شمار بسیاری به دلیل دست داشتن در آن حادثه کشته یا حبس شدند و زندان مشهور گوانتانامو نیز به همین دلیل برای آنها ساخته شد و اسامه بن لادن، رهبر القاعده پس از نزدیک به 15 سال تحت پیگرد بودن کشته شد.

شبکه خبری الجزیره در سلسله برنامه تلویزیونی مفصلی تحت عنوان "بی نهایت سری" برنامه ای را تهیه کرده که در آن به دلایل و ابعاد 11 سپتامبر پرداخته و نظرات شماری از کارشناسان و صاحب نظران بین المللی را نیز جویا شده است. همچنین نگرش ها و سوال های بسیاری را که در این زمینه وجود دارد، مورد واکاوی قرار داده و تلاش کرده است که به بسیاری از پرسش ها پاسخ دهد. طبیعتا نمی توان بسیاری از این پاسخ ها را پاسخ نهایی این پرسش ها دانست ولی واکاوی و بررسی آنها می تواند نوری به زوایای تاریک حوادث 11 سپتامبر بتاباند. دیپلماسی ایرانی در نظر دارد هر هفته به طور مرتب این برنامه ها را ترجمه و منتشر کند. اکنون هشتمین بخش از سلسله برنامه های "بی نهایت سری" در ارتباط با حوادث 11 سپتامبر پیش رویتان قرار می گیرد. تهیه کننده، مجری و مدیریت برنامه نیز بر عهده یسری فوده است. میهمان این بخش از برنامه، محضار عبدالله و المر ثیویسن، نویسنده کتاب "کسانی که میان ما خوابیده اند".

یسری فوده: قصه به این جا ختم نشد، الحازمی و المحضار به مسجد ملک فهد در لوس آنجلس رفتند، گزارش کمیسیون 11 سپتامبر می گوید که خالد شیخ محمد آنها را به آن مسجد فرستاد برای این که یک نفر در رستوران نزدیک مسجد منتظر آنها بود، یک تبعه عربستانی که روابط بسیار نزدیکی با کنسولگری عربستان داشت، به اسم عمر البیومی نزد آنها آمد، خودش می گوید آنها را ناگهانی دید. سانتیاگو ساحل زیبایی دارد که شمال را به جنوب و غرب را به شرق وصل می کند، در طول تحقیق ما به سندی رسیدیم که تاکید می کرد، عمر البیومی که گفته می شد در گروه تحقیقاتی بوده توانسته منابع مالی لازم برای ساخت آن مسجد را تهیه کند، مسجدی که بعدا به مسجد کردها معروف شد، البته اسم حقیقی اش مسجد مدینه منور است، وی شرط کرده بود که مسجد را می سازد به شرطی که مدیر هیئت امنای آن خودش باشد، عصر همان روز البیومی، نواف الحازمی و خالد المحضار را به یک جوان به نام محضار عبدالله معرفی کرد، ما درباره او همه جا تحقیق کردیم رد او را حتی در یمن هم یافتیم.  

محضار عبدالله، دوست نواف الحازمی و خالد المحضار: آنها به عنوان دانشجو یا توریست به لوس آنجلس آمدند سپس به شهر سانتیاگو رفتند تا راه های تحصیل را بیابند، آن گاه از من خواستند که به آنها کمک کنم تا بتوانند در یک مرکز مناسب زبان انگلیسی یاد بگیرند، من هم با آنها یا همراه یا در تماس باشم.

یوسری فوده: تو هم به آنها کمک کردی؟

محضار عبدالله: به نوعی بله.

یوسری فوده: هیچ کدام از آنها زبان انگلیسی بلد نبودند و هیچ آشنایی با فرهنگ غربی نداشتند، از خوش شانسی شان فرهنگ عربی در تمامی امریکا رسوخ کرده است، حتی تا دورترین نقطه غربی امریکا، اسلام سریع ترین دین در دنیا است که در حال گسترش است و مسلمانان از این جا یاد می گیرند که چگونه خود را سازماندهی کنند؛ اما هم زمان چشم ها نیز آنها را زیر نظر گرفتند.

انور العولقی، کسی که امام مسجد بود و اعضای القاعده با او در تماس بودند: هنگامی که پروردگار سبحان و متعال در کنار تو بود، نگران نباش، پروردگار سبحان تو را یاری خواهد کرد، دیگر اهمیتی به سلاح ها یا نیروهای هوایی یا توپ خانه ها یا کتائب و گروه های نظامی نده، مادامی که پروردگار عالم با توست، همو تو را یاری خواهد کرد.  

یسری فوده: الحازمی و المحضار به مسجد رباط در سانتیاگو نیز سر زدند، در آن جا از صحبت های امام یمنی مسجد انور العولقی انرژی می گرفتند.

انور العولقی: از طریق خواندن قرآن کریم ایمان می آوریم که هر امتی که طغیان یا تکبر کرد و به خداوند عز وجل ایمان نداشت، پروردگار عز وجل به او نشانه هایی خواهد فرستاد همان نشانه هایی که برای قوم عود یا فرعون فرستاد.. یعنی خداوند به فرعون 9 آیه بینه فرستاد و دائما که طغیان او افزایش می یافت آیات نیز افزوده می شدند، همان طور که بر این دولت یا نظام نیز افزوده می شوند.

یسری فوده: علاوه بر همه اینها حقیقتی وجود داشت، هم زمان تصاویر آنها در دست امریکایی ها هم بود، عوامل عملیات 11 سپتامبر وارد امریکا شده بودند، با نام های حقیقی و ویزاهای حقیقی و گذرنامه های سفر حقیقی و از آن جالب تر به اسم خودشان تلفن های ثابتی را برای خانه هایشان در سانتیاگو در سال 2000 تهیه کرده بودند که مثلا بر روی آنها اسم نواف الحزمی و آدرس منزلش بود.. الحزمی و المحضار هر دو ساکن واحد آپارتمانی ای در این شهرک بودند، گویی که فریاد می زدند بیایید و ما را بگیرید ولی هیچ کس سراغ آنها نرفت. پس از آن هم در کمال تعجب به همراه یک مامور اف بی آی به یک واحد مسکونی دیگر انتقال یافتند. در این اثنا یکی از مهم ترین اعضای حلقه هامبورگ که به تازگی از افغانستان بازگشته بود به دار الانصار در همین خیابان آمده بود.  

رمزی بن الشیبه: همین که بازگشتیم با برادرمان ابی طارق اللبنانی دیدار کردیم، او همان زیاد الجراح بود که از خدا می خواهیم او را نزد خود بپذیرد، پس از این که برادرمان محمد عطا محمد الامیر بازگشت یکی از دوستان او عبدالرحمن الاسمر نیز با او بود.

یسری فوده: شاید در آن موقع دستگاه امنیتی آلمان نامی از اعضای جنبش ]حلقه هامبورگ[ در اختیار نداشت و نمی دانست که اعضای آن حلقه چه کسانی بودند، ولی خوب می دانست که پشت این مجموعه یک چیز مرموز و نگران کننده وجود دارد، قبل از آن به مدت طولانی ای از 1997 آلمان به توصیه دستگاه امنیتی ترکیه کار مراقبت از عملیاتی موسوم به عملیات حنان را زیر نظر گرفت، برای همین در طول آن شب و روز تلفن محمد حیدر الزمار، تبعه سوری را که از مدت های طولانی برای یک گروه جهادی مسلحانه کار می کرد، زیر نظر گرفت. چشم هایی را در میان افراد جوامع اسلامی به کار گرفتند و مسجد القدس و همچنین سلفی ها را زیر نظر گرفتند. در داخل مسجد در سال 1999 جلسه قرآنی توسط یکی از اعضای آن حلقه به رهبری رمزی بن الشیبه برگزار شد که در آن برخی از اعضای دیگر حلقه حضور داشتند که بارزترین آنها زیاد جراح و مروان الشحی بودند، همچنین حیدر زمار نیز در میان حاضران بود، بن الشیبه و الشحی با یک زبان جشن می گرفتند، زبان جهادی.

المر ثیفسن، نویسنده کتاب "کسانی که میان ما خوابیده اند": در سال 1999 و سال 2000 حداقل برای دو ماه اعضای حلقه هامبورگ را زیر نظر قرار گرفتند و دستگاه های امنیتی بر روی آنها و یک شهروند سوری دیگر به اسم درکزلی تمرکز کردند و از طریق او توانستند به افراد دیگر آقای منیر المتصدق، آقای رمزی بن الشیبه، سعید بحاجی و همچنین محمد عطا برسند.

 

ادامه دارد...

کلید واژه ها: مسجد 11 سپتامبر سپتامبر فوده: حلقه پروردگار بودند را زیر نظر سانتیاگو الحازمی و المحضار الحازمی را زیر


نظر شما :