اولاند از اوباما دلگیر است

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۲۰:۴۰ کد : ۱۹۰۱۴۷۶ سرخط اخبار

دیدار روسای جمهور فرانسه و آمریکا در آستانه برگزاری نشست گروه هشت در حالی صورت می‌گیرد که اولاند بابت حمایت اوباما از اصلاحات اقتصادی مرکل از وی دلگیر است.


به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه بلومبرگ، قرار است تا ساعاتی دیگر روسای جمهور ایالات متحده آمریکا و فرانسه دیدار مهمی با یکدیگر داشته باشند.

این نخستین دیدار اولاند و اوباما از زمان راهیابی رئیس جمهور جدید فرانسه به کاخ الیزه محسوب می شود و بسیاری از تحلیلگران این دیدار را نمادی از نوع همکاری های آتی پاریس و واشنگتن می دانند.

با این وجود فرانسو اولاند نمی‌تواند ناراحتی و دلخوری خود از باراک اوباما را به سبب حمایت کاخ سفید از اصلاحات مالی آنگلا مرکل کتمان کند.

حمایت اوباما از اصلاحات اقتصادی مرکل

رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در سال 2011 میلادی در تماسی تلفنی با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان حمایت خود را از طرح اصلاحات مالی اروپا اعلام کرد.

اوباما این حمایت را در حالی صورت داد که اتحادیه اروپا مخالفت خود را با طرح اصلاحات مالی صدر اعظم آلمان اغاز کرده بود.

اعلام حمایت اوباما از اصلاحات مالی مرکل منجر به اتخاذ مواضع محافظه کارانه از سوی برخی اعضای مخالف اتحادیه اروپا و منطقه یورو شد و برخی از کشورها با وجود مخالفت با روش مدیریت اقتصادی برلین ناچار شدند زیر بار این اصلاحات تحمیلی بروند.

در آن زمان نیکلا سارکوزی رئیس جمهور سابق فرانسه از اصلی ترین حامیان طرح اصلاحات اقتصادی محسوب می شد.

پاریس و برلین با جلب حمایت اوباما سعی در پیشبرد اهداف مالی خود در منطقه یورو و اتحادیه اروپا داشتند.

در جریان نشست گروه 20 در سال 2011 میلادی اوباما به طور مجزا با آنگلا مرکل و سارکوزی دیدار کرد و از این دو خواست تا هر چه سریع تر بحران اقتصادی در منطقه یورو را حل و فصل کنند. حتی ایالات متحده خواستار پیروی فرانسه و آلمان از سیستم اقتصاد فدرالی آمریکا شد که این پیشنهاد مورد موافقیت مرکل قرار نگرفت.

در هر صورت ایالات متحده آمریکا که خود نیز به شدت از بحران اقتصادی اروپا ضربه دیده است خواستار حل و فصل بحران در مقطع حساس فعلی است. این عجله ایالات متحده به خوبی در موضع گیریهای اوباما نمایان است.

قواعد بازی تغییر کرده است

شکست سارکوزی در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه سبب ایجاد دو دستگی در مدیریت بحران مالی اروپا شده است.

این دو دستگی به سود ایالات متحده آمریکا نیز نخواهد بود.

باراک اوباما هم اکنون امیدی به حل کوتاه مدت بحران مالی اروپا را ندارد.

در چنین شرایطی رئیس جمهور ایالات متحده دیگر نمی تواند حمایت مطلق و بی چون و چرای خود از اصلاحات اقتصادی مرکل را بروز دهد.

بروز دوباره این تمایل سبب خواهد شد تا میان پاریس و واشنگتن و حتی مناسبات سیاسی این دو فاصله ایجاد شود.

از این حیث اوباما ترجیح می دهد صرفا از مقامات اروپایی بخواهد تا هر چه سریع تر بحران را حل کنند و حمایت از جریانهای راستگرا یا چپ گرای اروپایی را در حل بحران مورد تایید یا انتقاد قرار نخواهد داد.

اما در این جا نکته ای وجود دارد که نمی توان به سادگی از آن غافل شد. اوباما هم اکنون در نظرسنجی های انتخاباتی وضعیت مناسبی ندارد و میت رامنی نامزد حزب جمهوریخواه در برخی نظرسنجی های صورت گرفته از وی پیشی گرفته است.

در چنین شرایطی اوباما باید به صورت ظاهری بخشی از بحران اقتصادی آمریکا را حل و فصل کند.

برای رسیدن به این هدف کوتاه مدت  اوباما با اروپای واحد محتاج خواهد بود زیرا تشدید بحران یورو بر روی بازارهای داخلی آمریکا نیز تاثیرگذار خواهد بود.

از این رو رئیس جمهور ایالات متحده با جدیت از مرکل و اولاند خواهد خواست تا ضمن تواففی هر چه سریع تر با یکدیگر، کمی آثار بحران اقتصادی را حداقل در سطرح ظاهری کاهش دهند. با این وجود بعید است که اوباما بتواند به چنین خواسته ای برسد.

تاثیر پذیری آمریکا از بحران اقتصادی اروپا

پیوستگی میان بازارهای آمریکا و اروپا منجر به تاثیرگذاری متقابل این دو بر یکدیگر شده است. همین تاثیرگذاری متقابل سبب شده است تا اوباما مرکل را نسبت به ادامه مسیر آغاز شده تشویق کند. در این میان برای اوباما و حزب دموکرات اهمیتی ندارد که نظر ملت‌های اروپایی در خصوص سیاست‌های مرکل چیست و چه فشاری از ناحیه اجرای طرح ریاضت اقتصادی بر آنها وارد می‌شود.

بر این اساس ایالات متحده نیز به شدت از نوسانات ایجاد شده در قیمت یورو و تحولات صورت گرفته در اروپای واحد نگران است. هم اکنون مدت زیادی تا برگزاری اننتخابات ریاست جمهوری سال 2012 ایالات متحده در ماه نوامبر (آبان ماه) باقی نمانده است. اوباما از مرکل خواسته است تا در همین مدت اندک اقدامی را در راستای نشان دادن خروج منطقه یورو از بحران صورت دهد تا به این وسیله بتواند به نفع سیاستمداران بحران زده غربی اندکی زمان بخرد.

بدون شک در دیدار اخیر اوباما و اولاند دو طرف از یکدیگر خواسته هایی خواهند داشت.

اوباما از  اولاند خواهد خواست تا کمی از سطح مخالفت خود با طرح اصلاحات اقتصادی مرکل بکاهد و در مقابل اولاند نیز از اوباما می خواهد تا دیگر به سود اصلاحات اقتصادی صدر اعظم آلمان موضعی جانبدارانه نگیرد.

با این وجود تشدید بحران اقتصادی اروپا و آمریکا دستان دو طرف را در طرح محورهای اساسی یک مذاکره اقتصادی دو طرفه ،مانند تزریق سرمایه به داخل اروپا و ... خواهد بست.

در چنین شرایطی دیدار اوباما و اولاند را می توان یک دیدار برای آشنایی روسای جمهور دو کشور با یکدیگر دانست.

بدون شک گره کور بحران اقتصادی آمریکا و اروپا با این دیدار و دیدارهای مشابه باز نخواهد شد.

این مسئله بارها در نشستهای مختلف گروه هشت و گروه بیست و دیدارهای دو جانبه مقامات غربی با یکدیگر به اثبات رسیده است.
 

نظر شما :