راهبرد جدید آمریکا در قبال مذاکرات هسته ای ایران

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۲۲:۰۱ کد : ۱۹۰۱۳۸۲ سرخط اخبار

یک هفته بیشتر تا برگزاری مذاکرات حساس هسته ای میان ایران و گروه 1+5 در بغداد باقی نمانده و بسیاری از تحلیلگران، همچنان از مساعد بودن فضا برای حصول توافق در این مذاکرات سخن می گویند. اما توافق به چه هزینه ای و به نفع چه کسی؟

به گزارش «تابناک»، با نزدیک شدن هر چه بیشتر زمان مذاکرات ایران و 1+5، تلاش های آمریکا برای افزایش فشار بر ایران جهت دادن کمترین میزان امتیازات افزایش پیدا می کند. این فشارها طیفی گسترده، از تلاش برای افزایش تحریم ها تا میدان دادن به دشمنان قسم خورده ایران را شامل می شود.

حدود دو هفته پیش بود که «هیلاری کلینتون»، وزیر امور خارجه آمریکا با سفر به چین و هند، مهمترین شرکای تجاری و نفتی ایران، درصدد برآمد آن ها را برای افزایش فشار تحریم ها بر ایران، با خود همراه کند.

در این میان، هرچند چین مطابق انتظار اعلام کرد در روابط اقتصادی خود ملاحظات سیاسی را دخیل نکرده و روابط تجاری و اقتصادی خود با ایران را حفظ خواهد کرد، اما فشار آمریکا بر هند نهایتاً این کشور را به تسلیم نسبی در مقابل فشارها و اعلام کاهش خرید نفت از ایران وادار کرد.

در همین رابطه، مطبوعات هند امروز از تصمیم دولت این کشور برای کاهش 11 درصدی واردات نفت از ایران خبر دادند.

در کنار پیگیری موضوع افزایش فشار اقتصادی از سوی دولت آمریکا، برخی مطبوعات و خبرگزاری های این کشور نیز درصدد هستند با دامن زدن به فضای رسانه ای علیه ایران در آستانه مذاکرات، چشم انداز کسب امتیاز ایران از مذاکرات را محدود کرده و گستره فشار را بیش از پیش افزایش دهند.

در همین راستا، «آسوشیتدپرس» چند روز پیش اقدام به انتشار تصویری کرد که ادعا می شد مربوط به یک اتاقک مهار انفجاری در مرکز نظامی «پارچین» است. انتشار این تصویر که درست یک روز پیش از برگزاری مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین صورت گرفت، مستقیماً با هدف تأثیرگذاری بر روند این مذاکرات انجام شد.

در نهایت، مهمترین جنبه از این سیاست یکپارچه اما چندبعدی آمریکا، در مطرح شدن دوباره موضوع خروج نام گروهک منافقین از لیست گروه های تروریستی آمریکا نمود پیدا کرده است. یکی از بخش های مهم خبری و تحلیلی مطبوعات غربی طی روزهای گذشته، بررسی احتمال انجام چنین اقدامی از سوی آمریکا بوده است.

بدون شک، دولت آمریکا به خوبی از ماهیت تروریستی این گروه آگاه است. شاهد این امر، گزارشی بود که چند ماه پیش به نقل از مقامات امنیتی ایالات متحده در خبرگزاری ها منتشر شد، مبنی بر اینکه «موساد» با آموزش اعضای گروهک منافقین، از آن ها در عملیات های ترور دانشمندان هسته ای ایران استفاده کرده است.

به این ترتیب، مسئله واقعی در حال حاضر این نیست که آمریکا این گروهک را تروریستی می داند یا خیر؛ بلکه موضوع اصلی این است که دولت آمریکا سعی دارد از طریق بازی با کارت این گروهک، به زعم خود هشداری را متوجه ایران کند که در صورت عدم همراهی ایران با غرب در مذاکرات، با به رسمیت شناختن دشمن شماره یک جمهوری اسلامی ایران، به این امر واکنش نشان خواهد داد.

همان گونه که اشاره شد تمامی این اقدامات و فعالیت ها با یک هدف کلی انجام می شود و آن به حداقل رساندن دستاوردهای ایران از مذاکرات، به موازات تأمین حداکثری خواسته های غرب است. بی تردید مذاکره کنندگان هسته ای جمهوری اسلامی ایران نیز باید با آگاهی تمام از این جنگ سرد، در راستای حداکثر کردن منافع کشورمان وارد مذاکرات شوند.



نظر شما :