ایران و ۱+۵ باید ماهی یکبار نشست داشته باشند

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۲۱:۱۵ کد : ۱۹۰۱۳۴۰ سرخط اخبار

مشاور سابق رئیس‌جمهور آمریکا در تازه‌ترین اظهارات خود ضمن مخالفت با اقدام نظامی علیه ایران تأکید کرد که لازمه پیشرفت مذاکرات ایران ۱+۵، ادامه دار و منظم بودن آن است و باید ماهی یکبار این مذاکرات برگزار شود.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه صهیونیستی "جروزالم پست"، "دنیس راس" روز دوشنبه اعلام کرد به منظور آنکه تهران جدیت خود را در مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای اش به اثبات برساند باید گامی در جهت توقف غنی‌سازی اورانیوم خود بردارد.

مشاور سابق "باراک اوباما" ادامه داد که ایران باید مقدار زیادی از اروانیوم خود حتی بخشی از اورانیوم با درصد غنای زیر 20 درصد را از ایران خارج کند.

وی تصریح کرد، گرچه انتظار وقوع پیشرفت در دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5‌(آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) در بغداد که قرار است 23 ماه مه برگزار شود، نمی‌رود اما فکر نمی‌کند که باید آماده نتیجه‌ مشخصی از این مذاکرات بود.

راس با تأکید بر آنکه پیشرفت در مذاکرات ایران و 1+5 نیازمند برگزاری گفت‌وگوهای منظم و مداوم میان ایران و این کشورها است، گفت: اگر نشست‌ها ماهی یک بار نباشد، این مذاکرات یک فرایند جدی نخواهد بود.

وی ادامه داد که مهم است که آمریکا یک پیشنهاد معتبر به ایران دهد به طوریکه هرگونه شکست در مذاکرات و متعاقب آن استفاده از زور بر گردن ایران و نه غرب خواهد بود.

مشاور سابق اوباما در خصوص بی‌ثمر بودن اقدام نظامی علیه ایران گفت که هیچ راه‌حل نظامی وجود ندارد و در صورتیکه حمله علیه ایران صورت گیرد، برنامه هسته‌ای ایران تنها برای یک مدت به تعویق می‌افتد ولی متوقف نخواهد شد بنابراین آمریکا باید جامعه بین‌الملل را همچنان به ادامه تحریم‌ها علیه ایران و دیگر اقدامات ترغیب کنند.

"نیکلاس برنز" یکی از مقامات ارشد دولت "جرج بوش" رئیس‌جمهور سابق آمریکا همچنین روز گذشته هشدار داد که تحولات اخیر سیاسی می‌تواند حفظ راه‌حل بین‌المللی در خصوص ایران را سخت‌تر کند.

وی در خصوص موضع رئیس‌جمهور جدید فرانسه در مذاکرات ایران گفت: شک دارم که رئیس‌جمهور فرانسوا اولاند به اندازه نیکلا سارکوزی سخت‌گیر باشد. سارکوزی در مذاکرات 5+1 همچون فولاد بود.

برنز همچنین اعلام کرد که "بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و "ایهود باراک" وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به دلیل اعتبار بخشیدن به تهدید نظامی علیه ایران شایسته اعتبار هستند زیرا این تهدید در ایجاد عزم حرکت برای تحریم‌ها و تلاش‌های دیپلماتیک نقش عمده‌ای داشته است.

در همان حال، وی با هرگونه اقدام نظامی آمریکا علیه ایران مخالفت کرد و حمله زودهنگام رژیم صهیونیستی به ایران را "غیرعاقلانه" خواند.

وی تصریح کرد: آمریکا قابلیت نظامی بیشتری دارد و می‌تواند بیش از هرکشور دیگری با مهارت بیشتری، از ترکیب دیپلماسی و تهدید به زور استفاده کند.

نظر شما :