تهران در پاسخ به درخواست آمریکا و اروپا

شواهد ساختگی مبنای نگرانی های غرب است

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۶:۰۴ کد : ۱۹۰۱۰۰۳ اخبار اصلی
ایالات متحده و اتحادیه اروپا روز دوشنبه از ایران خواستند تا از مذاکرات پیش رو برای تعدیل نگرانی های بین المللی در خصوص اهداف هسته ای اش استفاده کند. اما خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش می دهد که تهران این نگرانی ها را بر مبنای شواهدی ساختگی توصیف می کند که هدف از آنها اعمال فشار سیاسی و اقتصادی بر جمهوری اسلامی است.
شواهد ساختگی مبنای نگرانی های غرب است

دیپلماسی ایرانی: ایالات متحده و اتحادیه اروپا روز دوشنبه از ایران خواستند تا از مذاکرات پیش رو برای تعدیل نگرانی های بین المللی در خصوص اهداف هسته ای اش استفاده کند. اما خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش می دهد که تهران این نگرانی ها را بر مبنای شواهدی ساختگی توصیف می کند که هدف از آنها اعمال فشار سیاسی و اقتصادی بر جمهوری اسلامی است.

به گزارش این خبرگزاری آمریکایی، اظهارات اخیر مقامات تهران و غرب از وجود اختلاف نظر خبر می دهد. اختلافاتی که می تواند موفقیت گفت و گو های ایران با 6 قدرت جهانی و نشست جداگانه تهران با آژانس بین المللی انرژی اتمی را تهدید کند. کارشناسان می گویند موفقیت این مذاکرات در تعیین رویکرد غرب در قبال ایران بسیار حائز اهمیت است و تهران باید از شانس برگزاری این گفت و گو ها استفاده کند.

ایران و نمایندگان گروه 1+5 شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه،چین، روسیه و آلمان، سوم خرداد ماه در بغداد تشکیل جلسه می دهند تا 40 روز پس از دور نخست مذاکرات استانبول، دور بعدی گفت و گو های هسته ای را برگزار کنند. هدف غرب از مذاکرات بغداد، اطمینان یافتن از حرکت تهران در جهت محدود کردن برنامه های غنی سازی اورانیوم است.

از سوی دیگر نشستی نیز با آژانس بین المللی انرژی اتمی در انتظار ایران است که اواخر هفته آینده برگزار می شود. مقامات آژانس می گویند که دسترسی به سایت پارچین در دستور کار این مذاکرات قرار دارد. اما تهران پیش از این در نشست های بهمن ماه با آژانس از ارائه مجوز دسترسی به این پایگاه نظامی خودداری کرده است.

به هر ترتیب هم آمریکا و هم اتحادیه اروپا انتظار های خود از دستاورد نشست بغداد با ایران را به روشنی مطرح کرده اند. آنها از ایران می خواهند به طور کامل به قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل عمل کرده و به برنامه های غنی سازی و دیگر فعالیت هایی که می تواند به ساخت سلاح منجر شود، خاتمه دهد.

به همین دلیل رابرت وود، رئیس هیات آمریکایی در سازمان ملل تاکید دارد که اکنون توپ در زمین ایران است و باید به طور کامل همکاری کند.

از سوی دیگر اتحادیه اروپا نیز از ایران خواسته است هم در نشست وین و هم نشست بغداد برای مصالحه اقدام کند. رئیس هیات اروپایی در کنفرانس منع اشاعه وین در بیانیه ای ایران را ترغیب کرد تا به درخواست های شورای امنیت عمل کرده، با آژانس همکاری کند و نگرانی ها را در خصوص ماهیت نظامی فعالیت های هسته ای اش از بین ببرد.

این در حالی است که علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس ادعا ها در خصوص ماهیت تسلیحاتی برنامه های هسته ای ایران را به شواهدی ارتباط داده که آنها را ساختگی و غیر قابل اعتماد توصیف می کند.

وی در اظهارات خود خواستار تعدیل تحریم هایی که به اقتصاد ایران آسیب می زنند به خصوص تحریم ها در بخش نفت شده است.

اما آمریکا و اروپا به زودی تحریم نفت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی را اعمال خواهند کرد.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 

 

نظر شما :