رهبر سابق حزب محافظه کار انگلیس پیش بینی کرد

چالش ایران در روابط انگلیس و امارات

۱۶ فروردین ۱۳۹۱ | ۲۱:۵۲ کد : ۱۸۹۹۶۴۷ اخبار اصلی
مایکل هوارد، رهبر سابق حزب محافظه کار انگلیس پیش بینی کرده است که تهدید هسته ای ناشی از ایران بزرگترین چالشی خواهد بود که در سال های آینده روابط انگلیس و امارات متحده عربی را تحت تاثیر قرار می دهد.
چالش ایران در روابط انگلیس و امارات

دیپلماسی ایرانی: مایکل هوارد، رهبر سابق حزب محافظه کار انگلیس پیش بینی کرده است که تهدید هسته ای ناشی از ایران بزرگترین چالشی خواهد بود که در سال های آینده روابط انگلیس و امارات متحده عربی را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی که به تازگی در راس هیاتی از اعضای پارلمان انگلیس به امارات متحده عربی سفر کرده خاطرنشان کرد که موضوع هسته ای ایران می تواند پیامد های برای روابط دوستانه کشورش با امارات به همراه داشته باشد.

روزنامه نشنال به نقل از وی گزارش داد دو کشور در سالیان گذشته روابط نزدیک و دوستانه ای با یکدیگر داشته اند اما اخیرا نشانه هایی از بی توجهی های متقابل در روابط دوجانبه مشاهده شده است.

به گفته هوارد، در صورتی که ایران به سلاح هسته ای دست یابد، دیگر کشور ها در منطقه نیز برای گام نهادن در این را ترغیب خواهند شد. به همین دلیل این موضوعی جدی است که باید به آن پرداخته شود چرا که روابط سایر کشور های منطقه با انگلیس را تحت تاثیر پیامد های منفی خود قرار می دهد.

این در حالی است که پیش از این نیز باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا تصریح کرده بود که در صورت ملحق شدن ایران به کلوپ هسته ای، دیگر کشور های منطقه مانند ترکیه، امارات متحده عربی و مصر نیز در این جهت حرکت خواهند کرد.

امارات متحده عربی به عنوان کشوری نفت خیز و ثروتمند در حوزه خلیج فارس برای آمریکا و انگلیس به عنوان یک متحد اهمیت زیادی دارد. ویلیام هگ، وزیر امور خارجه انگلیس در زمانی که تهران بر تهدید بستن تنگه هرمز در صورت افزایش تحریم ها پافشاری داشت، اعلام کرد در صورت عملی شدن این تهدید از نیروی دریایی انگلیس مستقر در خلیج فارس برای باز کردن تنگه هرمز استفاده خواهد کرد. از سوی دیگر بحث سپر دفاع موشکی برای متحدان عرب آمریکا در خلیج فارس نیز بارها از سوی مقامات کاخ سفید مطرح شده است.

برخی بر این گمانند که آمریکا و انگلیس می کوشند با پیشنهاد طرح هایی از این دست و کمک به توان نظامی و تسلیحاتی دوستان عرب خود در منطقه، نگرانی آنها را در برابر پیشرفت هسته ای ایران کاهش دهند.

برخی از چهره های عرب در ماه های اخیر اعلام کرده اند در صورتی که ایران هسته ای شود، کشور های عربی نیز به سوی هسته ای شدن حرکت خواهند کرد. موضوعی که با توجه به افزایش ریسک درگیری ها در منطقه و به خطر افتادن منافع آمریکا و انگلیس در خاورمیانه نگرانی عمیق مقامات واشینگتن و لندن را برانگیخته می کند.

البته امارات و شهر دوبی که زمانی یکی از قطب های تجاری برای ایران به شمار می رفت، اکنون با توجه به پیروی از تحریم های بین المللی و تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران، روابط خود را با جمهوری اسلامی محدود کرده است. بانک نور دوبی دیگر به ایران خدمات ارائه نمی کند و چندی پیش خبر رسید که صرافی ها در امارات از پذیرش و تبدیل ریال ایران خودداری می کنند.

این همکاری ها از جانب مقامات امارات متحده عربی تا حدودی در تعدیل نگرانی های انگلیس و آمریکا موثر بوده است اما اینکه در صورت هسته ای شدن ایران، باز هم امارات به توصیه های غرب گوش فرا دهد موضوعی است که مورد تردید کارشناسان قرار دارد.

تحلیلگران بر این باورند شیخ نشین های عرب حوزه خلیج فارس از پیشرفت هسته ای ایران نگران بوده و آن را تهدیدی برای منافع خود ارزیابی می کنند. حتی برخی ادعا می کنند که مقامات سعودی در محافل خصوصی به آمریکا توصیه کرده اند از گزینه نظامی برای بازداشتن جمهوری اسلامی از ورود به باشگاه هسته ای استفاده کند.

اما در صورتی که غرب و در راس آن آمریکا و انگلیس در متوقف کردن برنامه های هسته ای ایران موفق عمل نکنند، آنگاه اعراب منطقه نیز اعتماد خود را به دوستان غربی از دست خواهند داد.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 

نظر شما :