درخواست نتانیاهو از اوباما در سفر قریب الوقوع به آمریکا

تهدید حمله به ایران را مطرح کن!

۱۱ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۵:۱۹ کد : ۱۸۹۸۵۰۴ اخبار اصلی
به گفته یک مقام آگاه، اسرائیل از باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا می خواهد تهدید روی میز بودن همه گزینه ها علیه ایران را با جدیت بیشتری مطرح کند و به طور مشخص این نکته را خاطرنشان کند که در صورت عبور ایران از خطوط قرمز، ایالات متحده برای عملیات نظامی آمادگی دارد.
تهدید حمله به ایران را مطرح کن!
دیپلماسی ایرانی: یک مقام عالی رتبه اسرائیلی اعلام کرده است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در جریان سفر دوشنبه آینده خود به آمریکا موضع سخت تری را علیه ایران اتخاذ خواهد کرد و از آمریکا نیز می خواهد تهدید ها علیه تهران را با جدیت بیشتری مطرح کند.

به گفته این مقام آگاه،اسرائیل از باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا می خواهد تهدید روی میز بودن همه گزینه ها علیه ایران را با جدیت بیشتری مطرح کند. به طور مشخص نتانیاهو از اوباما می خواهد این نکته را خاطرنشان کند که در صورت عبور ایران از خطوط قرمز، ایالات متحده برای عملیات نظامی آمادگی دارد. این مقام ناشناس تصریح کرد که بنا بر باور اسرائیل، در این صورت فشار بر ایران افزایش می یابد چرا که درک می کند یک تهدید واقعی از سوی آمریکا وجود دارد.

این در حالی است که مقامات در اورشلیم و واشینگتن، از فقدان جدی اعتماد بین آمریکا و اسرائیل در خصوص مساله حمله احتمالی به تاسیسات هسته ای ایران آگاهی دارند. یکی از مقامات آمریکایی که در زمینه محیا کردن مقدمات سفر نتانیاهو به ایالات متحده فعالیت می کند، تاکید کرده که اقداماتی در جهت تضمین موفقیت نشست نخست وزیر اسرائیل با رئیس جمهور آمریکا و غلبه بر بی اعتمادی انجام شده است.
گفته می شود که کاخ سفید روز سه شنبه از دفتر نتانیاهو خواسته است تا دو مقام عالی رتبه آمریکا و اسرائیل پس از نشست خود بیانیه ای مشترک صادر کنند. هدف از این بیانیه نیز فائق آمدن بر اختلافات آشکار بین آمریکا و اسرائیل و همچنین به تصویر کشیدن یک جبهه واحد از آمریکا و اسرائیل در جهت افزایش فشار بر ایران عنوان شده است. البته هنوز از سوی آمریکا متنی برای این بیانیه مشترک پیشنهاد نشده است.
منابع خبری بر این باورند که فقدان اعتماد بین آمریکا و اسرائیل از این واقعیت ناشی می شود که هر یک از طرف ها بر این گمانند که دیگری قصد دخالت در امور سیاسی داخلی اش را دارد. به گفته آنها نتانیاهو تردید دارد که دولت آمریکا می کوشد افکار عمومی اسرائیل را علیه حمله به ایران تحت تاثیر قرار دهد.

از سوی دیگر دولت اوباما نیز بر گمان می کند که نتانیاهو از کنگره و کاندیدا های جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری برای فشار بر اوباما به منظور حمایت از این حمله استفاده می کند.
گفته می شود که یکی از میلیاردر های اسرائیلی که روابط نزدیکی با نتانیاهود دارد نیز میلیون ها دلار به نیوت گینگریچ، نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کمک کرده و این نمی تواند به عنوان موضوعی اعتماد ساز بین اوباما و نتانیاهود قلمداد شود. این در حالی است که انتظار می رود گینگریچ یک روز پس از نتانیاهو و دو روز پس از اوباما در کنفرانس کمیته امور عمومی اسرائیل آمریکایی (آیپک) سخنرانی کند. گینگریچ نیز مانند دیگر کاندیدا های جمهوریخواه ریاست جمهوری آمریکا ، اوباما را به دلیل اعمال سیاست های ضعیف علیه ایران مورد انتقاد قرار می دهد.

مساله تقویت موضع آمریکا علیه ایران از هفته گذشته، زمانی که مقامات اسرائیلی با تام دونیلون، مشاور دستیار امنیت ملی آمریکا دیدار کردند با جدید بیشتری دنبال می شود. در این نشست این موضوع مطرح شد و پس از آن نیز ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل در جریان سفر به واشینگتن، و ملاقات با جو بایدن معاون اوباما، به مساله تقویت موضع آمریکا علیه ایران اشاره کرد. دیگر مقامات دولت نتانیاهو مانند موشه یعلون معاون نخست وزیر نیز اظهارات مشابهی را مطرح کرده اند.
اما تردید های آمریکا زمانی تقویت شد که نتانیاهو و مشاورانش با تیمی از مقامات کنگره آمریکا در جریان دو هفته اخیر ملاقات کرده و در این نشست ها به طور روشن مساله ایران را مطرح کرده اند. به گفته منابع آگاه؛ نتانیاهو در جریان این نشست ها به تلخی از رویکرد برخی مقامات آمریکایی نسبت به احتمال اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران انتقاد کرده است. حتی برخی بر این باورند که اشاره وی به اوباما بوده و نتانیاهو تاکید کرده است که این موضع گیری های علنی علیه رویکرد اسرائیل می تواند به نفع ایران تمام شود.

به گزارش روزنامه هاآرتص، با وجود تردید های آمریکا؛ نتانیاهو نیز نگران نشست آتی شیمون پرز، رئیس جمهور با اوباما در حاشیه نشست آیپک است. این در حالی است که اخیرا در گزارشی که در همین روزنامه اسرائیلی به چاپ رسیده این نکته خاطرنشان شده که پرز در جریان این نشست به اوباما خواهد گفت که وی نیز مخالف حمله اسرائیل به ایران است. به دنبال انتشار این گزارش، روابط پرز و نتانیاهو نیز اندکی سرد شده و باوجود تکذیبه ای که پرز در خصوص این گزارش منتشر کرد، نتانیاهو و همفکرانش این تکذیبه را باور نکرده اند.
تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 

نظر شما :