امریکا، اروپا و اعراب علیه سوریه وارد عمل می‌شوند

غرب در فکر انتقام از دمشق

۱۹ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۲:۵۶ کد : ۱۸۹۷۷۴۱ اخبار اصلی
سرگئی لاوروف و میخائیل فرادکوف وارد دمشق شدند تا ضمن بررسی چگونگی اجرای طرح روسیه درباره چگونگی استقرار سپر دفاع موشکی در سوریه با طرف‌های سوری به مذاکره بنشینند.
غرب در فکر انتقام از دمشق

دیپلماسی ایرانی: پس از آن که روسیه و چین با وتوی خود امید غرب برای افزایش فشارهای بین‌المللی علیه سوریه را نقش بر باد کردند و مسکو رسما اعلام کرد، در کنار بشار اسد می‌ایستد و دیگر اجازه نمی‌دهد که سناریوی لیبی برای سوریه تکرار شود و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه آن را لکه ننگی برای جامعه غربی دانست، منابع خبر گزارش می‌دهند که کشورهای غربی در حال تشکیل پیمانی موسوم به "دوستداران سوریه" هستند تا خارج از ساختمان شورای امنیت در سازمان ملل تکلیف سوریه را یک‌سره کنند.

ندای این هم‌پیمانی را ایالات متحده امریکا دو روز پیش سر داد و اعلام کرد که با دعوت از افراد، موسسات و کشورهای متخاصم با سوریه می‌خواهد خارج از سقف شورای امنیت علیه سوریه وارد عمل شود. اقدامی که در حقیقت فراخوانی برای یارگیری علیه نظام سوریه است و آن‌چه برخی منابع خبری می‌گویند در حقیقت تلاشی برای انتقام از سوریه و متحدانش یعنی روسیه و چین است. به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، پس از به بن‌بست رسیدن نشست شورای امنیت در حال حاضر غرب تلاش می‌کند صفحه‌ای تازه در سناریوی مرتبط با سوریه باز کند.

در عین حال نظام اسد نیز همچنان به برخورد خود با معترضان ادامه می‌دهد و تانک‌های خود را به محل‌های درگیری از جمله منطقه ییلاقی الزبدانی و برخی مناطق دیگر که تحت کنترل ارتش آزادیبخش، وابسته به جریان مخالف نظام، در آمده، گسیل داشته است.  

آغاز پروسه انتقام‌گیری از سوریه که به گفته برخی از منابع نزدیک به وزارت امور خارجه امریکا پس از سرخوردگی واشنگتن و متحدانش از شکست در نشست شورای امنیت آغاز شده، روز دوشنبه با بسته شدن سفارت امریکا در دمشق کلید خود که به تبع آن روز سه‌شنبه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نیز اعلام کردند که سفرای خود را از سوریه خارج می‌کنند. کشورهای اروپایی نیز اعلام کرده‌اند که در حال بررسی خروج سفرای خود از دمشق هستند تا بدین ترتیب این سناریو وارد مرحله تازه‌ای شود. آنها همچنین قصد دارند تحریم‌های سنگینی از جمله تحریم بانک مرکزی، انجام هر گونه پرواز به سوریه و ارسال هر گونه مواد کانی و معدنی به این کشور را اعمال کنند. به گفته منابع خبری این تحریم از 17 فوریه اعمال خواهد شد. همچنین شبکه خبری العربیه گزارش داد، طرحی در سازمان ملل در دست بررسی است که بر اساس آن عضویت سوریه در سازمان ملل به تعلیق در می‌آید.

این در حالی است که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به همراه میخائیل فرادکوف، رئیس سازمان امنیت این کشور روز سه‌شنبه وارد دمشق شدند تا ضمن بررسی چگونگی اجرای طرح روسیه برای حل بحران سوریه درباره چگونگی استقرار سپر دفاع موشکی خاک سوریه در پاسخ به سپری که امریکا در ترکیه مستقر کرده با طرف‌های سوری به مذاکره بنشینند. این بدان معنا است که در این وضعیت روسیه نه تنها قصد دارد تا آخرین لحظه در کنار بشار اسد بایستد بلکه حتی حاضر است به نفع اسد وارد فاز نظامی شود. به نوشته روزنامه النهار، در طرح روسی فقط بحث امکان تغییر بشار اسد از راس قدرت با هدف حفظ ارکان نظام مطرح است و لاوروف قصد دارد این موضوع را به طور مفصل با سران سوریه در میان بگذارد.

در اروپا، نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان معروف به بانوی آهنین در کنفرانس مطبوعاتی خود به خبرنگاران گفتند که آنها نیز به تشکیل پیمان دوستان سوریه فکر می‌کنند. نکته نهفته در این اقدام این است که این حرکت یادآور تشکیل هم‌پیمانی‌ای به همین نام قبل از حمله ناتو به لیبی است.

هم‌زمان کاخ سفید نیز با صدور بیانیه‌ای از استفاده چین و روسیه از حق وتویشان در سازمان ملل انتقاد کرد و گفت که این پکن و مسکو بر روی مهره باخته شرط‌بندی کرده‌اند چرا که به ادعای آن، نظام سوریه در نهایت سرنگون خواهد شد هر چند که زمان ببرد. سخنگوی کاخ سفید نیز روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: «بهترین راه حل برای سوریه راه حل سیاسی است ولی نمی‌توان استفاده از دیگر گزینه‌ها را بعید دانست. گزینه‌ای مثل حمله نظامی برای تغییر حکومتی که ملتش را بی‌رحمانه می‌کشد.»

امریکا در حالی سوریه را این گونه تهدید می‌کند که شاهدیم سوریه نه تنها دچار انشقاق نشده و آن‌چه صحبت از جنگ داخلی می‌شد، رخ نداده بلکه کشتار همچنان ادامه دارد و از دیگر سو متحدان قدرتمند سوریه نیز در کنار آن ایستاده‌اند. این بدان معنا است که بر خلاف این گونه پیش‌بینی‌ها این کشور آماده یک جنگ تمام عیار است.

در عین حال روز گذشته ایالات متحده امریکا گزارشی را منتشر کرد که بر اساس آن شمار افراد جدا شده از ارتش سوریه رو به افزایش است. این در حالی است که گفته می‌شود روسیه نیز از دمشق خواسته است تا تدابیر سخت‌گیرانه‌ای در ارتش سوریه اتخاذ کند تا جلوی این انشقاق‌ها را بگیرد. بسیاری از تحلیلگران کشتاری که شب نشست شورای امنیت در حمص رخ داد را ماحصل همین چراغ سبز می‌دانند. 

نظر شما :