افزایش فشارهای اروپا و ادامه مقاومت ایران

غرب چگونه از بن بست خارج می شود؟

۱۹ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۴:۴۳ کد : ۱۸۹۷۷۳۶ اخبار اصلی
از برنامه هسته‌ای ایران خیلی کم می‌دانیم ولی آن‌چه هم می‌دانیم چندان دل‌گرم کننده نیست. گزارش‌ها نشان می‌دهد که ایران اقدام به غنی‌سازی اورانیوم در دو مرکز غنی سازی با غلظت بالای 20 درصدی کرده است.
غرب چگونه از بن بست خارج می شود؟

دیپلماسی ایرانی: در آستانه نشست ایران با اعضای 1+5 تحلیل‌ها بر سر برنامه هسته‌ای ایران روز به روز بیشتر می‌شود. از یک سو تهدیدهای غرب را شاهدیم که به رغم تاکید بر نشستن پشت میز مذاکره و یافتن راه حلی برای پرونده هسته‌ای ایران هر روز تحریم‌های تازه‌ای را متوجه ایران می‌کند و از آن سو عده‌ای را نیز می‌بینیم که هر روز بیش از پیش بر طبل جنگ می‌کویند. بی‌شک در حال حاضر با توجه به وضعیت فعلی منطقه پرونده هسته‌ای ایران یکی از مهمترین پرونده‌های مورد مناقشه غرب است.

این موضوع را روزنامه السفیر، چاپ لبنان در یادداشتی به قلم رئیس کمیسیون سیاست خارجی کنگره امریکا منتشر کرده است. در این یادداشت آمده است: از برنامه هسته‌ای ایران خیلی کم می‌دانیم ولی آن‌چه هم می‌دانیم چندان دل‌گرم کننده نیست. گزارش‌ها نشان می‌دهد که ایران اقدام به غنی‌سازی اورانیوم در دو مرکز غنی سازی با غلظت بالای 20 درصدی کرده است. به دلیل غلظت بالای اورانیومی که در این دو مرکز در حال تهیه است، شبهات بسیاری به اهداف این دو تاسیسات وارد آمده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود آورده است که ایران تحقیقاتی برای تولید کلاهک‌های هسته‌ای آغاز کرده است. در حالی که مسئولان ایرانی تاکید دارند که برنامه هسته‌ای‌شان صرفا اهداف صلح‌آمیز دارد و برای تولید انرژی و تحقیقات پزشکی صورت می‌گیرد. اما با این حال بسیاری مسائل وجود دارد که ما چیز زیادی از آنها نمی‌دانیم. مثلا ما نمی‌دانیم ایران در مراکز بسته‌اش چه نوع فعالیت سری‌ای را دنبال می‌کند. یا این که ایران چقدر زمان لازم دارد تا به سلاح هسته‌ای برسد. برخی می‌گویند چند ماه و عده‌ای می‌گویند چند سال.

در ادامه این یادداشت آمده است: فعالیت‌های هسته‌ای ایران دنیا را در برابر انتخاب‌های سختی قرار داده است. برخی از این انتخاب‌ها هزینه‌بر هستند یا حداقل خالی از مخاطره نیستند. علاوه بر آن نمی‌توان میزان هزینه‌ها و مخاطرات را به طور دقیق محاسبه کرد. یکی از راه‌ها این است که در کنار ایران هسته‌ای یا شبه هسته‌ای مسالمت‌آمیز زندگی کنیم. در آن صورت می‌توان حتی تصور کرد ایران بمب هسته‌ای هم داشته باشد ولی مثل دوران اتحاد جماهیر شوروی و دوران جنگ سرد با آن بسازیم. این مساله ممکن است ولی تاثیرات سلبی ایران مسلح به سلاح هسته‌ای چه اندازه خواهد بود. تا چه اندازه می‌توان پیش‌بینی کرد که ایران از قدرت نظامی‌اش علیه دشمنانش استفاده نخواهد کرد و احتمال استفاده از قدرت هسته‌ای‌اش در این زمینه چقدر خواهد بود. اگر ایران برنامه سلاح هسته‌ای‌اش را گسترش دهد، آن‌گاه کشورهایی مثل عربستان، ترکیه و مصر نیز به سمت خرید و توسعه سلاح‌های هسته‌ای‌ حرکت خواهند کرد. ممکن است در آن صورت همه خاورمیانه انگشتشان را روی یک ماشه بگذارند تا یک کابوس بزرگ را رقم بزنند.

نویسنده این یادداشت سپس می‌نویسد: در مقابل این ایده برخی صحبت از حمله نظامی به ایران می‌زنند. که اگر بنا باشد چنین حمله‌ای صورت بگیرد امریکا و اسرائیل عامل آن خواهند بود. یعنی امریکا و اسرائیل به هر طریقی به تاسیسات هسته‌ای ایران یا هر چیزی که به برنامه هسته‌ای ایران مرتبط باشد حمله نظامی انجام دهند. در سایه چنین وضعیتی سیاست امریکا بر این متمرکز است که فعلا تحریم‌ها را علیه ایران تشدید کند. اساس منطق این کار بر این استوار است که ایران در پی تشدید تحریم‌ها راضی شود که در سیاست‌های خود تجدید نظر کند و تغییری در برنامه هسته‌ای‌اش به وجود آورد.

در ادامه این یادداشت به بحث تحریم‌ها اشاره شده و آمده است: این درست است که جهان با تحریم نفت ایران غرب را تحت فشار قرار خواهد داد ولی این نکته را هم نباید نادیده گرفت که یافتن بازار جدید برای ایران را نیز سخت خواهد کرد. در عین حال باید عدم افزایش قیمت نفت آن طور که ایران انتظار داشت و کاهش واحد پولی ایران و به تبع آن کاهش توان خرید ایرانی‌ها را نیز به این موارد افزود.

در پایان این یادداشت آمده است: ایرانی‌ها تلاش‌های خود را برای تکمیل برنامه هسته‌ای‌شان متوقف نخواهند کرد. آنها طبیعتا همکاری‌های خود را با متحدانشان مثل چین و روسیه نیز افزایش خواهند داد. این مساله باعث می‌شود تا کش‌مکش پرونده هسته‌ای ایران همچنان ادامه یابد. از این رو این پرسش به وجود می‌آید که به رغم همه این تحریم‌ها و فشارها به ایران آیا غرب همچنان می‌تواند گزینه‌ای برای خروج از این بن‌بست بیابد؟ سوال دیگر این که امریکا و اسرائیل تا کجا جلوی خود را می‌گیرند که به ایران هسته‌ای حمله نظامی نکنند؟ 

نظر شما :