چرا بمباران ایران ایده بدی است

۰۵ آبان ۱۳۹۰ | ۱۴:۱۰ کد : ۱۷۳۷۴ اخبار اصلی
اقدام نظامی به جای ایران، آمریکا را ایزوله کرده و موجب رو به افول رفتن نفوذ منطقه‌ای و جهانی آمریکا می‌شود و در عین حال شانس دومی را در اختیار ایران قرار می‌دهد که بسیار ارزشمند و حیاتی است.
چرا بمباران ایران ایده بدی است
دیپلماسی ایرانی : از زمانی که دادگستری آمریکا اتهام ترور سفیر عربستان سعودی در واشینگتن را متوجه ایران کرده است، محافظه‌کاران آمریکایی بار دیگر با زبانی که به حمله آمریکا به عراق منجر شد در مورد ایران سخن می‌گویند. اینکه تندرو‌ها با این نگرش در مورد ایران سخن‌پراکنی کنند موضوعی قابل پیش بینی بود اما اینکه باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا نیز تاکید کند که همه گزینه‌ها در مورد ایران روی میز است ، نکته‌ای نه چندان قابل پیش بینی بود. اشاره وی به روی میز بودن همه گزینه‌ها این درک را ایجاد می‌کند که گزینه نظامی نیز روی میز است.

اما حتی در بدترین حالت‌ها هم نباید گزینه نظامی برای ایران روی میز باشد و این گزینه‌ای خطرناک و غیر قابل پیش‌بینی برای ایران است که باید از آن پرهیز کرد.
این در حالی است که بخش‌ زیادی از اتهام وارده به تهران مبهم است. وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید سپاه قدس در طرح ترور سفیر عربستان در واشینگتن دست داشته و می‌خواسته این اقدام را از طریق گروه قاچاق مواد مخدر در مکزیک انجام دهد. متهم ایرانی بازداشت شده در این خصوص نیز وابسته به سپاه پاسداران معرفی شده است. اما تعدادی از کارشناسان در مورد این اتهام وارده به ایران دچار تردید هستند. حتی در صورتی که اتهامات پایه و اساسی هم داشته باشد، باز هم نشان دهنده این است که ایران از خط قرمز‌ها عبور کرده است. این در شرایطی است که روابط ایران و آمریکا نامطلوب است و این اتهام می تواند آن را وخیم‌تر کند. همچنین همین سردی روابط و دشمنی فی مابین زمینه مناسبی فراهم کرده است تا آمریکا با استناد بر آن اتهاماتی از این دست را مطرح کند.

اعلام علنی اتهام ترور در حالی صورت گرفته است که ایران به فعالیت‌های هسته‌ای خود ادامه می‌دهد و در عین حال موضوع حقوق بشر در مورد ایران در محافل جهانی مطرح می‌شود و شاید همه این شرایط ناشی از تلاشی باشد که به منظور تحریم بیشتر ایران در حال انجام است. اما علاوه بر تلاش برای اجماع بر سر تحریم‌ها، این روند نتیجه دیگری نیز داشته است و آن به میان آمدن صحبت از جنگ است که این روز‌ها در بین تندرو‌ها بسیار پرطرفدار شده است. همچنین در ماه‌های باقی مانده تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اتهام وارده به ایران فرصت مغتنمی را پدید آورده تا هر یک از کاندیدا‌ها ایده‌های تازه‌ای را در مورد به کارگیری رویکردی مقابله‌جویانه با ایران مطرح کنند.

باید گفت که گزینه نظامی به بخشی از مباحثه‌ها در واشینگتن تبدیل خواهد شد، هرچند که مقامات عالی رتبه آمریکایی پیش‌تر این وظیفه را به دوستان خود در اسرائیل محول کرده بودند. در این مرحله، شانس اندکی برای حمله واقعی آمریکا به ایران وجود دارد. مقامات پنتاگون در حال حاضر بیانیه‌هایی صادر کرده‌اند که نشان می‌دهد اقدام نظامی به پاسخ دیپلماتیک و قانونی نیاز دارد. در صورتی که این پاسخ‌ها غیر موثر و ناکارآمد باشند، باز هم فشار سیاسی برای اقدام نظامی افزایش خواهد یافت. دست کم اسرائیل و عربستان سعودی که اقدام نظامی را ترجیح می‌دهند این روز‌ها در واشینگتن صدا‌های موافق بیشتری می‌شنوند.

واقعیت غمگین‌ کننده این است که راهکاری خالص و ساده برای چالش ایران وجود ندارد و ترکیبی مبتکرانه از مذاکره، محدود نگاهداشتن و بازدارندگی برای حل این مساله مورد نیاز است. باید گفت که با وجود اتهام ترور؛ گزینه نظامی همچنان بدترین گزینه ممکن است.
یکی از مهمترین ضعف‌های گزینه نظامی در مورد ایران چالش‌های عملیاتی است. تاسیسات هسته‌ای ایران در مناطق وسیع جغرافیایی گسترانیده شده و در برخی موارد در زیر زمین پنهان شده‌اند و همین امر اگر شناسایی این تاسیسات را غیرممکن نکند، آن را بسیار دشوار خواهد کرد. این در حالی است که حمله اسرائیل به ایران بسیار چالش برانگیز‌تر است اما با توجه به فاصله جغرافیایی با ایران امکان آن بیشتر وجود دارد. از سوی دیگر دوران پس از حمله به ایران نیز به لحاظ سیاسی و نظامی بسیار نگران کننده خواهد بود چرا که این بار ایران اقداماتی را علیه منافع و نیرو‌های آمریکایی انجام می‌دهد.

ایران به گروه های نظامی در منطقه شامل حماس و حزب‌الله دسترسی دارد که از آنها حمایت مالی و تجهیزاتی به عمل می آورد. از سوی دیگر ایران می تواند از نفوذ خود در عراق علیه نیرو‌های نظامی و دیپلماتیک آمریکا در عراق استفاده کند. همچنین برد موشک‌های ایران نیز تا اسرائیل و کشور‌های عربی می‌رسد. این یک واقعیت است که حمله آمریکا به ایران به تقویت دیدگاه‌های ضد‌آمریکایی در این کشور کمک کرده و تهران را تشویق می‌کند تا به سوی تولید سلاح هسته‌ای گام بردارد.
به بیان دیگر، ریسک‌های زیادی در عملی کردن گزینه نظامی علیه ایران نهفته است و این در حالی است که پتانسیل این اقدام برای حل مساله ایران اندک است و اجرای این گزینه تعامل با ایران را در آینده دشوار‌تر می‌کند.
از سوی دیگر باید به تاثیر بهار عربی و تحولات منطقه‌ای نیز توجه کرد. باوجود بهار عربی در منطقه، اندیشه‌های ضد آمریکایی همچنان وجود دارند. حتی در صورتی که دولت‌های عربی نیز در محافل خصوصی از اقدام نظامی علیه ایران حمایت کنند باز هم مردم در جهان عرب از ژست ضد غربی ایران حمایت می‌کنند و این احتمال وجود دارد که موجی از مردم در جهان عرب پس از هرگونه اقدام نظامی به دنبال جمهوری اسلامی به راه بیافتند. این روند می‌تواند به کاهش توانایی غرب در ایزوله ایران منجر شود.

شاید هنوز هم برخی بر این باور باشند که اتهام ترور شانسی را برای طرح مجدد گزینه نظامی ایجاد کرده باشد. اما این واکنش به ایران یک اشتباه استراتژیک است. اقدام نظامی به جای ایران، آمریکا را ایزوله کرده و موجب رو به افول رفتن نفوذ منطقه‌ای و جهانی آمریکا می‌شود و در عین حال شانس دومی را در اختیار ایران قرار می‌دهد که بسیار ارزشمند و حیاتی است.

منبع: میدل ایست چنل


نظر شما :