آغاز اعدام‌های دسته‌جمعی در سرت

قذافی رفت، انتقام‌گیری آغاز شد

۰۲ آبان ۱۳۹۰ | ۱۹:۵۹ کد : ۱۷۳۱۸ اخبار اصلی
ظاهرا آن‌چه بسیاری از آن می‌ترسیدند در لیبی آغاز شده است. انتقام‌گیری افراد و جریان‌های سیاسی لیبی از یکدیگر دقیقا 72 ساعت پس از اعلام آزادی لیبی از دست معمر قذافی، دیکتاتور خودکامه این کشور آغاز شده است.
قذافی رفت، انتقام‌گیری آغاز شد
دیپلماسی ایرانی: ظاهرا آن‌چه بسیاری از آن می‌ترسیدند در لیبی آغاز شده است. انتقام‌گیری افراد و جریان‌های سیاسی لیبی از یکدیگر دقیقا 72 ساعت پس از اعلام آزادی لیبی از دست معمر قذافی، دیکتاتور خودکامه این کشور آغاز شده است. می‌توانیم بگوییم دقیقا از لحظه‌ای که قذافی را در سرت کشتند، انتقام‌گیری لیبیایی‌ها از طرفداران و اطرافیان او آغاز شده است. این اتفاق زمانی نگران‌کننده‌تر می‌شود که روز گذشته اعلام شد، محمود جبریل، نخست‌وزیر حکومت انتقالی در جلسات طولانی مدت اخیر خود با رهبران سیاسی لیبیایی به دلیل شدت اختلاف‌ها و تنوع سهم‌خواهی‌ها در تشکیل دولت موقت ناکام ماند. این در حالی است که مصطفی عبدالجلیل، رئیس حکومت انتقالی و جمعی از رهبران سیاسی لیبیایی روز یک‌شنبه 23 اکتبر رسما آزادی لیبی را اعلام کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل‌ایست آنلاین، سازمان دیده‌بان حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد، 53 نفر از طرفداران معمر قذافی در هتلی در شهر سرت توسط افراد ناشناس به طور دسته‌جمعی و بدون انجام هر گونه محاکمه‌ای اعدام شدند. بر اساس بیانیه سازمان حقوق بشر، 53 نفر از طرفدران قذافی در هتل المهاری در شهر سرت ساعاتی پس از آزادی سرت توسط انقلابیون اعدام شدند. این هتل در طول نبرد انقلابیون با شبه‌نظامیان وفادار به قذافی در اختیار طرفداران قذافی بوده است.

شورای ملی انتقالی لیبی نیز با صدور بیانیه‌ای خواستار تحقیق فوری و شفاف این حادثه شده و اعلام کرده است، این یک اعدام دسته جمعی بارز است که باید مسئولان آن در برابر دادگاه عدالت حاضر شوند.

پیتر بوکیارت، مدیر وضعیت فوق العاده سازمان دیده‌بان حقوق بشر در این باره گفت: «53 جسد رها شده را در هتلی متروکه در سرت یافتیم که ظاهرا از وفاداران به معمر قذافی بوده‌اند. ظاهرا برخی از آنها در حال فرار کشته شده‌اند چرا که گلوله‌ها از پشت و با فاصله‌ای کمی دورتر از دیگر افراد اعدام شده، به آنها اصابت کرده است. ما از مقامات لیبیایی می‌خواهیم فورا این موضوع را بررسی کرده و افرادی که این جنایت را مرتکب شده‌اند، محاکمه شوند.»

روز شنبه نیز در منطقه‌ای ساحلی اجساد حدود شست نفر در حالی که دستانشان از پشت بسته و تلاش شده بود که روی آنها پوشیده باشد، کشف شدند که ظاهرا آنها نیز به طور دسته جمعی تیرباران شده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر سازمان ملل همچنین می‌گوید، در روز 23 اکتبر 53 جسد دیگری را در هتلی در منطقه دوم سرت یافته که به نظر می‌رسد آنها نیز به طور دسته جمعی تیرباران شده‌اند. به گفته این سازمان افرادی از شبه‌نظامیان مخالف قذافی از شهر مصراته از ابتدای ماه جاری میلادی بر این منطقه مسلط شده و افراد زیادی را بدون محاکمه اعدام کرده‌اند. در این منطقه نزدیک به یک هفته پیش اجسادی کشف شد که نشان می‌داد افرادی در حالی که زخم‌هایشان بهبود یافته و بر روی زخم‌ها مرهم بوده، اعدام شده‌اند. افراد وابسته به این سازمان می‌گویند وقتی که به محل رسیده‌اند مشاهده کرده‌اند که 20 نفر در حال داخل کردن اجساد در کیسه‌های پلاستیکی هستند و می‌خواهند آنها را دفن کنند. آنها می‌گویند این اجساد را در 21 ماه جاری میلادی بعد از توقف درگیری‌ها در سرت کشف کرده‌اند. برخی شاهدان عینی به افراد دیده‌بان حقوق بشر گفته‌اند که به عینه دیده‌اند که افرادی از بیمارستان سرت بیرون می‌آمدند در حالی که از درگیری‌ها زخمی بودند و بر روی زخم‌هایشان مرهم بود. این سازمان می‌گوید بر روی دیوارهای هتلی که اجساد در آنها کشف شده است، نام‌های پنج کتائب مصراته نوشته شده بود. با این حال تاکید می‌کنند که این مساله دلیل نمی‌شود که این افراد در این حادثه دست داشته‌اند.

در بخش دیگری از سرت و در نزدیکی مخازن آب 10 جسد کشف شده که آنها نیز توسط افراد نامعلومی اعدام شده‌اند.

این در حالی است که مسئولان پزشکی شهر سرت می‌گویند بین 15 تا 20 اکتبر وفاداران به قذافی در عملیات مختلف ده‌ها نفر را اعدام کردند که خود آنها به تنهایی 23 جسد اعدام شده را در مناطق مختلف کشف کرده‌اند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید در مکان شناسایی و دستگیری معمر قذافی در روز پنج‌شنبه 95 جسد کشف شده که احتمالا در درگیری‌ها و تبادل آتش میان انقلابیون و ناتو با طرفداران قذافی کشته شده‌اند اما دست کم بین 6 تا 10 نفر قطعا اعدام شده‌اند.

این سازمان یادآور می‌شود که شورای انتقالی تا کنون هیچ تحقیقی درباره ترور عبدالفتاح یونس، فرمانده سابق نیروهای نظامی انقلابیون که در ژوئن گذشته توسط انقلابیون دستگیر و سپس به طرز مشکوکی کشته شد، انجام نداده است.

بوکیارت در این باره می‌گوید: «در فجایع اخیر که شامل اعدام و دیگر فجایع می‌شود عده‌ای گمان می‌کنند که فراتر از قانون هستند و می‌توانند هر کار که می‌خواهند بکنند. شورای انتقالی باید جلوی فعالیت‌های این مجموعه‌ها را بگیرد.»

دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرده است که هر جنایتی که در لیبی رخ می‌دهد باید توسط دادگاه بین‌المللی جنایت‌های جنگی مورد بررسی قرار بگیرد.   

از سوی دیگر اتهام‌های تازه‌ای علیه موسی کوسا، وزیر امور خارجه سابق لیبی ارائه شده مبنی بر این که وی در شکنجه و قتل شمار بسیاری از لیبیایی‌ها دست داشته است. منابع مختلف قضایی می‌گویند وی حداقل در 1200 اعدام در مناطق مختلف لیبی در زمانی که ریاست سازمان امنیت خارجی حکومت معمر قذافی را بر عهده داشته، دست داشته است.

 

( ۱ )

نظر شما :