این بار کلینتون به طور مستقیم هشدار داد

۰۲ آبان ۱۳۹۰ | ۱۵:۲۳ کد : ۱۷۲۹۳ اخبار اصلی
خبرگزاری رویترز به نقل از کلینتون گزارش داد که ایالات متحده روابط امنیتی مستحکم خود را با عراق برای سال‌ها حفظ خواهد کرد و ایران نباید در این موقعیت مداخله کند.
این بار کلینتون به طور مستقیم هشدار داد
دیپلماسی ایرانی : هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا که پیش‌تر به طور تلویحی در مورد مداخله ایران در امور عراق پس از خروج نیرو‌های آمریکایی هشدار داده بود. این بار به طور مستقیم از ایران نام برد و تاکید کرد که جمهوری اسلامی نباید از خروج نیرو‌ها برداشتی اشتباه داشته باشد.
باراک اوباما پس از به نتیجه نرسیدن مذاکراتی که انتظار می‌رفت به باقی ماندن بخشی از نیرو‌های آمریکایی در عراق بیانجامد ، اعلام کرد که طرح خروج نیرو‌های طبق برنامه زمانبندی شده یعنی تا پایان سال جاری میلادی انجام خواهد شد. به دنبال این موضع‌گیری،‌ شماری از منتقدان سیاست‌های اوباما از جمله تند‌رو‌ها و جمهوریخواهان رقیب وی این اقدام را اشتباهی بزرگ خواندند که نافع بزرگ آن ایران خواهد بود. آنها پیش بینی کردند که از این پس نفوذ و قدرت ایران بیش از پیش در عراق افزایش می‌یابد و حتی این امکان وجود دارد که عراق به سوریه‌ای دیگر برای ایران تبدیل شود.

هرچند به دنبال این اظهار نظر‌ها، محمود احمدی‌نژاد اعلام کرد که ایران قصد ندارد تغییری در روابط خود با عراق پدید آورد اما وزیر امور خارجه آمریکا بر این باور است که همسایگان عراق نباید از فرصت خروج نیرو‌های آمریکایی سوء استفاده کنند.
خبرگزاری رویترز به نقل از کلینتون گزارش داد که ایالات متحده روابط امنیتی مستحکم خود را با عراق برای سال‌ها حفظ خواهد کرد و ایران نباید در این موقعیت مداخله کند. وی ادامه داد، هیچ کس نباید در تعهدات عراق نسبت به برقراری دمکراسی در عراق دچار تردید شود و نباید فراموش کرد که آمریکا برای ایجاد این شانس برای عراق بهای زیادی پرداخت کرده است. کلینتون در ادامه مدعی شد که هیچ کس نباید شک کند از جمله ایران که همسایه عراق است.
این در حالی است که لئون پانتا، وزیر دفاع آمریکا نیز با اطمینان اعلام کرده است که عراق می تواند با تهدید‌های احتمالی از سوی ایران پس از خروج نیرو‌های آمریکایی مقابله کند. برخی مقامات آمریکایی ادعا می‌کنند که ایران از طریق ارتباط با گرو‌های شبه نظامی در عراق مداخله می‌کند. اتهام که تهران آن را رد می‌کند.

گفتنی است روابط آمریکا و ایران پس از اتهام اخیر وارده به جمهوری اسلامی در خصوص نقش داشتن سپاه قدس در ترور سفیر عربستان سعودی، تیره‌تر شده و این در شرایطی است که بحران هسته‌ای نیز ادامه دارد. از سوی دیگر ایران با در اختیار جمعیت اکثریت شیعه و دوستی با مقامات عراقی، روابط نزدیکی با این کشور برقرار کرده است.
کلینتون هشدار داده است در صورتی که ایران به منطقه و حضور نظامی آمریکا در شماری از کشور‌ها نگاهی نیاندازد، دچار اشتباه محاسباتی جدی خواهد شد. از سوی دیگر آمریکا با عراق روابط خوبی دارد و روابط امنیتی خود را برای سال‌ها با این کشور حفظ خواهد کرد. وی همچنین تاکید کرده است که روابط قوی دیپلماتیک آمریکا با عراق نیز ادامه خواهد داشت. خبرگزاری رویترز به نقل از وزیر امور خارجه آمریکا گزارش داد که شاید از این پس آمریکا در عراق پایگاه نظامی نداشته باشد اما در دیگر کشور‌ها پایگاه نظامی دارد. علاوه بر این پانتا نیز اعلام کرده است که آمریکا همچنان 40 هزار نیرو در منطقه دارد که 23 هزار نیروی آن در کویت است و حساب نیرو‌های باقی مانده در افغانستان نیز جداست. وزیر دفاع آمریکا این نکته را خاطرنشان کرد که عراق به خودی خود نیروی نظامی موثری در اختیار دارد و می‌تواند با تهدید‌ها مقابله کند.

این در حالی است که رئیس جمهور ایران در گفت و گو با خبرگزاری سی ان ان تاکید کرده است که خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق، تغییری در روابط تهران و بغداد ایجاد نمی‌کند. وی یادآور شد ایران با عراق روابط خوبی دارد و روز به روز این روابط را عمیق‌تر خواهد کرد.

 

نظر شما :