تازه‌ترین انتظارات ایران درباره عربستان

۲۹ مهر ۱۳۹۰ | ۱۳:۵۲ کد : ۱۷۲۰۲ سرخط اخبار
سفیر ایران در عربستان از ردپای قاچاقچیان مواد مخدر در توطئه اخیر آمریکا علیه کشورمان در دست داشتن در ترور سفیر عربستان در واشنگتن خبر داد و ضمن اعلام تازه‌ترین انتظارات از عربستان گفت: با بروز هر گونه تشنج و اختلافات و حاکم شدن سوءتفاهامات بر روابط دو کشور، همه کشورهای اسلامی و منطقه متضرر خواهند شد.

به گزارش «مهر» سیدمحمدجواد رسولی در جمع خبرنگاران درباره توطئه آمریکا بر علیه جمهوری اسلامی ایران در دست داشتن در ترور سفیر عربستان در واشنگتن گفت: این توطئه از چند بعد قابل بررسی است؛ آمریکا از اجرای چنین توطئه ای اهداف استکباری خود را دنبال می‌کند؛ ولیکن براساس شواهد و دلایل زیادی، طراحان آن در طراحی این توطئه کاملا ناشیانه عمل کردند.

وی افزود: اعلام یکجانبه اتهامات علیه یک شهروند ساکن آمریکا بدون ارائه مستندات و ایجاد موج رسانه‌ای و هیاهوی تبلیغاتی علیه ایران با هیچ منطق حقوقی سازگار نیست و صرفا می تواند یک نمایش سیاسی و رسانه ای از سوی آمریکا باشد.

ایران درخواست کرد اما پاسخی ارائه نشد

رسولی در پاسخ به این پرسش که ابعاد حقوقی این مسئله از نظر شما چیست؟ اظهارداشت: براساس اصول مسلم قوانین حقوقی و عرف بین الملل، در صورت وجود هرگونه ادعا علیه کشوری دیگر حداقل اطلاعات فردی متهم یا متهمین را برای بررسی اتهام و اظهار نظر و درخواست همکاری به کشور دیگر تسلیم می‌کرد؛ نه اینکه باوجود درخواست صریح ما و برخلاف کنوانسیون‌های شناخته شده بین المللی نه تنها اقدامی در این زمینه صورت نداده است بلکه روز به روز بر دامنه اتهامات واهی و ساختگی خود بیفزاید.

ردپای قاچاقچیان مواد مخدر در توطئه آمریکایی / سندی وجود ندارد

از سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان سئوال شد که مبنای استناد مقامات آمریکایی به طرح چنین توطئه‌ای چیست؟ که وی پاسخ داد: پایه اتهامات بی‌اساس مقامات آمریکایی صرفا گزارش یک مامور مخفی بی‌نام و نشان است که براساس اظهارات توامان با حدث و گمان افراد دخیل در قاچاق مواد مخدر طراحی شده و در این گزارش هیچ سند و مدرک محکمه پسندی ارائه نشده است و لذا برای هیچ مرجع و دادگاه صالح و بی طرف سندیت ندارد.

وی ادامه داد: به همین دلیل نیز از سوی کارشناسان و شخصیت‌های مجرب سیاسی در سطح بین الملل و حتی عقلای قوم در خود آمریکا مردود و مورد تمسخر قرار گرفته است.

تروریسم بین الملل

رسولی با اشاره به دیدگاه چمهوری اسلامی ایران درباره تروریسم بین الملل گفت: موضوع قابل توجه در طراحی این توطئه توسط آمریکا و نسبت دادن ادعای واهی ترور سفیر عربستان در واشنگتن و منتسب کردن آن به دولت ایران در حالی صورت می‌گیرد که جمهوری اسلامی ایران خود یکی از قربانیان تروریسم بعد از انقلاب اسلامی بوده است.

به گفته سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان، ترور بیش از 16 هزار نفر از شهروندان ایرانی از جمله دانشمندان و مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران و تعدادی از دیپلماتهای کشورمان در افغانستان، عراق ، پاکستان و لبنان خود شاهد خوبی در این زمینه است.

وی تصریح کرد: برهمین اساس، جمهوری اسلامی ایران همواره مخالفت خود را در ریخته شدن خون افراد بی گناه که ناشی از هرگونه عملیات تروریستی است، اعلام کرده و همواره از پیشگامان مبارزه بین المللی با این پدیده شوم بوده و شهدای زیادی نیز در این راه تقدیم کرده است، در حالی که دولت آمریکا با حمایت از رژیم صهیونیستی و گروه‌های تروریستی معاند جمهوری اسلامی ایران همواره خود به عنوان بزرگترین حامی تروریسم دولتی مطرح بوده است.

پیشنهاد وزیر امور خارجه

رسولی درباره پیشنهاد اخیر وزیر امور حارجه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اعلام آمادگی برای بررسی اسناد و مدارک مربوط به این توطئه اظهارداشت: با توجه به دلایلی که ذکر شد، جناب آقای دکتر صالحی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران آمادگی کشورمان را برای بررسی مدارک و مستندات این توطئه را اعلام کردند و آمریکایی ها به دلیل ترس از افشا شدن ابعاد این توطئه، و به جهت اینکه مدارک و مستندات خیالی و مورد ادعای آنان فاقد ارزش قانونی و حقوقی بوده است، از ارائه آن استنکاف کردند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران گفت: انتطار ما از سایر کشورهایی که چنین موضع‌گیری‌هایی علیه جمهوری اسلامی ایران داشته‌اند، این است که حداقل نسبت به ارائه مستندات و مدارک مورد ادعای آمریکا که گفته می‌شود به آنان ارائه شده، اقدام کنند و اسیر جوتبلیغاتی ناشی از سناریویی که به تعبیر بسیاری از شخصیت‌های سیاسی و بین المللی مستقل به فیلم‌های تخیلی هالیوودی شباهتی بیشتری دارند، نشود.

انتظارهای ایران از عربستان

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که در این زمینه چه انتظاری از عربستان سعودی دارید؟ اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران با عربستان سعودی به عنوان دو کشور بزرگ اسلامی و همسایه در منطقه باید براساس حسن همجواری و حفظ منافع جهان اسلام و همچنین حفظ و ثبات در منطقه با یکدیگر روابطی سازنده و به دور از سوءتفاهمات داشته باشند.

رسولی خاطرنشان کرد: از روابط دوستانه و برادرانه دو کشور و منافع حاصله از آن همه کشورهای اسلامی و منطقه بهره مند خواهند شد و بروز هر گونه تشنج و اختلافات و حاکم شدن سوءتفاهامات بر روابط دو کشور، همه کشورهای اسلامی و منطقه متضرر خواهند شد؛ لذا دشمنان اسلام با درک این واقعیت، همین نقطه را مورد هدف قرار داده اند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان گفت: انتظار ما از مسئولان سعودی همانند گدشته حکمت و درآیت در برخورد با این توطئه است. بازی اخیر آمریکا هدفی جز ایجاد فتنه و اختلاف و شکاف میان کشورهای مسلمان منطقه ندارد و لذا بر همه فرض است تا آگاهانه و هوشیارانه با حکمت و درایت این توطئه را خنثی کنند.

به گفته وی، منافع بلند مدت در منطقه و روابط فی مابین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی چنین طلب می کند که مصالح همیشگی که همسایگی یکی از آنها است، همواره مدنظر قرار گیرد. همسایگان باید این مسئله را در نظر داشته باشند که تا ابد با یکدیگر و در همسایگی هم در منطقه می‌مانند و عملکرد آنها در روابط آینده دو کشور همیشه مدنظر قرار خواهد گرفت.

رسولی در پایان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران انتظار داشته و دارد چنانچه برای عربستان سعودی شبهه ای در این زمینه وجود دارد، آن را مستقیما با برداران ایرانی خود مطرح و حل و فصل کنند.
 

نظر شما :