مجله هفته/ منزلت فیلمسازان نزد صهیونیستها و تاثیر آوینی بر اسپیلبرگ

۱۵ مهر ۱۳۹۰ | ۱۹:۰۶ کد : ۱۶۷۸۰ اخبار اصلی
این هفته سینمای ایران روزهای پرخبری داشت. از کشمکش های میان خانه سینما و جریان های دولتی گرفته تا خبر ساخته شدن فیلم موسی در ایران و امریکا و برگزاری برنامه های فرهنگی هفته دفاع مقدس.
مجله هفته/ منزلت فیلمسازان نزد صهیونیستها و تاثیر آوینی بر اسپیلبرگ
دیپلماسی ایرانی: قرار شده فیلم و سریال حضرت موسی توسط کارگردان مجموعه "یوسف پیامبر" در ایران ساخته شود. این درحالی است که در زمان ساخته شدن یوسف پیامبر، مجادلاتی بر سر نحوه هزینه کرد آن مجموعه و اختلافات رئیس سازمان صداوسیما با سازندگان آن شنیده شده بود و رقم های چشمگیر و حیرت انگیزی بابت تولید آن سریال به گوش می رسید.

به هرحال آن سریال به طرقی در اختیار برخی کشورها قرار گرفت و حالا قرار است سریال حضرت موسی را نیز همان کارگردان بسازد. البته همزمان خبر رسیده است که استیون اسپیلبرگ سینماگر شهیر امریکایی نیز قرار است فیلمی درباره این پیامبر الهی در هالیوود بسازد. اسپیلبرگ کارگردان فیام های مشهوری چون پارک ژوراسیک، فهرست شیندلر و نجات سرباز رایان است.

ظاهرا کارگردان ایرانی سریال حضرت موسی در گفتگو با یکی از خبرگزاری ها عنوان کرده است که فیلم ما کجا و فیلم اسپیلبرگ کجا. یعنی او خودش را دست کم نگرفته و رقیب امریکایی اش را به سوءاستفاده های امریکایی از متون الهی متهم کرده و گفته است آنها روایت مطلوب خودشان را از قصه موسی خواهند ساخت ولی ما براساس متن قرآن آن را روایت خواهیم کرد. او این را هم اضافه کرده است که کار ما چون سریال است و تعداد کثیری از مردم آن را تماشا می کنند، اثرگذاری بیشتری نسبت به فیلمی دارد که فقط روانه سینماها خواهد شد. (البته اگر استقبال از این فیلم اسپیلبرگ نیز مثل بقیه آثار او باشد و در سراسر جهان اکران شود، تا اندازه ای اظهارات کارگردان ایرانی را تحت الشعاع قرار می دهد)

اما استیون اسپیلیبرگ این هفته از جهتی دیگر نیز در ایران مورد توجه اهل فرهنگ ایران قرار گرفت. در یکی از مراسم های مرتبط با هفته دفاع مقدس که به رونمایی رمان «تخریب‌چی دوران» نوشته ابوالفضل درخشنده اختصاص داشت، سعید عاکف نویسنده و ناشر کتاب و تنی چند از سرداران و جانبازان هشت سال دفاع مقدس حضور داشتند و درباره مسائل فرهنگی و هجوم فرهنگی غرب سخن گفتند. بخشی از سخنان درباره این موضوع بود که صهیونیست ها چه بها و ارزش بالایی برای فیلمسازان و نویسندگانشان قائل هستند. البته کسی که این سخن را بر زبان آورد باید این نکته را می دانست که قرار ما بر الگوپذیری از غربی ها و اسرائیلی ها نیست و لابد به همین دلیل است که در ایران برعکس صهیونیست ها رفتار می شود و فیلمسازان و نویسندگانش قدر نمی بینند.

در این مراسم سعید عاکف مدیر انتشارات ملک اعظم به مشکلات مربوط به انتشار کتابش اشاره کرد و گفت: چند سال قبل برای انجام یک پروژه تحقیقاتی به لبنان رفته بودم. در آنجا به کمک دوستان حزب‌الله اسنادی را مطالعه کردم که حاکی از بها دادن فوق‌العاده صهیونیست‌ها به موضوعات فرهنگی بود به گونه‌ای که برای تولید یک مستند 15 دقیقه‌ای چند میلیون دلار هزینه کرده ‌و 200 روان شناس برای ساخت آن فیلم بسیج شده بودند. در کنار این موضوع اسنادی هست که نشان می‌دهد صهیونیست‌ها دراشغال فلسطین همپای افسران نظامی و گاه بالاتر از افسران ارشد به فیلم‌سازان و نویسندگان بها می‌دهند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه منظورش از این سخنان الگوبرداری از صهیونیسم نیست، افزود: همه اینها را می‌گویم که ببینید چگونه دولت های غربی با این نوع از فعالیت‌هایشان بر کثافات جامعه خود سرپوس می‌گذارند و آن را به دنیا عرضه می‌کنند.

این ناشر در ادامه با اشاره به اینکه بخش اعظم فیلم‌های تلویزیون ایران درباره جنگ کذب محض است، گفت: اگر کسی می‌خواهد حقیقت جنگ ما را ببیند باید فیلم "نجات سرباز رایان" اسپیلبرگ را مشاهده کند که به گفته خود کارگردان با تاسی از آثار آوینی ساخته شده است.

وی با اشاره به هشت سال صرف زمان برای نگارش کتابش گفت: سال 80 که نوشتن این اثر آغاز شد گفتم ابزار براندازی نرم ایجاد نارضایتی داخلی است و نوشتن کتاب هم که تمام شد گفتم که براندازی نرم جز با همکاری عناصر داخلی امکان‌پذیر نیست. با این حال هنور که هنوز است با وجود اینکه بارها و بارها می‌گوییم دشمن همه ابزارش را براندازی بسیج کرده دریغ از یک کلمه حرف حساب؛ کارمان شده شعار و عکس زدن به در و دیوار که ما هم جنگی داشتیم.

 

( ۳ )

نظر شما :