وقتی ایران به اسد قوت قلب می‌دهد

۲۶ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۹:۳۴ کد : ۱۵۵۲۶ اخبار اصلی
این روزها بسیاری از تحلیلگران به این باور رسیده‌اند که تا زمانی که بشار اسد از حمایت هم‌پیمان قدرتمندی چون ایران برخوردار است، نباید چندان نگران سقوط نظامش باشد. کما این که به قوت قلب همین حمایت است که تا به حالا دوام آورده و توانسته با بحران با قاطعیت برخورد کند و اجازه ندهد بحران به دمشق برسد.
وقتی ایران به اسد قوت قلب می‌دهد
دیپلماسی ایرانی: این روزها بسیاری از تحلیلگران به این باور رسیده‌اند که تا زمانی که بشار اسد از حمایت هم‌پیمان قدرتمندی چون ایران برخوردار است، نباید چندان نگران سقوط نظامش باشد. کما این که به قوت قلب همین حمایت است که تا به حالا دوام آورده و توانسته با بحران با قاطعیت برخورد کند و اجازه ندهد بحران به دمشق برسد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سیاستمداران و رسانه‌های ایران تاکید می‌کنند که حکومت دمشق یکی از مهمترین نقطه‌های مقاومت در برابر اسرائیل است. از این رو به رغم این که کشورهای عرب خلیج فارس در اعتراض به آنچه در سوریه می‌گذرد سفرای خود را از ایران فرا خوانده‌اند و کشورهایی که تا همین چند هفته پیش از متحدان مهم سوریه محسوب می‌شدند، مثل روسیه و ترکیه، به انتقاد شدید از نظام دمشق می‌پردازند ایران با قدرت هر چه تمام‌تر از سوریه حمایت می‌کند و تنها کشوری است که در حمایت از دمشق شک به دل راه نداده است. ایران تنها کشوری است می‌گوید، اگر بشار اسد در دمشق بر سر کار نباشد فاجعه‌ای غیر قابل پیش‌بینی در منطقه رخ خواهد داد.

پیش از این تهران امیدوار بود انقلاب‌های عربی که آن را بیداری اسلامی و برخواسته از بطن جامعه اسلامی عربی می‌دانست سراسر جهان عرب را در بر بگیرد و بتواند خط پایانی برای حمایت ایالات متحده امریکا از نظام‌های استبدادی منطقه شود و آغازگر وحدت مسلمانان برای رویارویی با غرب باشد. اما در این میان سوریه استثنا است. سوریه کشوری است که از قبل در محور مقاومت در برابر اسرائیل و امریکا بوده و نیازی نیست که بیداری اسلامی بخواهد آن را برای رویارویی با دشمنان تغییر دهد.

ایرانی‌ها تاکید کرده‌اند، اگر جنبشی در هر کدام از کشورهای جهان برخیزد که مورد حمایت امریکا و اسرائیل باشد از آن حمایت نمی‌کنیم. تهران از همین الآن نیز تکلیف خود را با جامعه جهانی روشن کرده است. هر گونه حمله نظامی به هر کدام از کشورهای انقلابی که به اشغال آن کشور یا وارد کردن نیروی خارجی به آن منجر شود به شدت با آن مخالفت می‌کند.

برخی کارشناسان ایرانی در توضیح مواضع ایران می‌گویند که تهران نسبت به سوریه در برابر اسرائیل استراتژی مشترکی می‌بیند. هر دو از جنبش مقاومت اسلامی حماس در فلسطین و حزب الله در لبنان حمایت می‌کنند و این مسئله باعث می‌شود تا ایران نسبت به حمایت از نظام اسد در خود احساس مسئولیت کند.

از سویی ایران تحولات سوریه و مواضع غرب و کشورهای عربی متحد آن در برابر آن را بهانه‌جویی‌های غرب می‌داند و دلیل می‌آورد که چگونه است عربستان و امریکا و اروپا در برابر سرکوب مردم بحرین سکوت اختیار کرده‌اند، جنجال نمی‌کنند، حتی عربستان سعودی نیروی نظامی به بحرین می‌فرستد تا در سرکوب معترضان بحرینی به آنها کمک کند در حالی که غرب کاملا چشمان خود را بسته و هیچ بهانه‌ای بر سر حقوق بشر و سرکوب شیعیان در آن نمی‌کند. ایرانی‌ها سپس نتیجه می‌گیرند که این تضادها در مواضع غرب و عربستان نشان می‌دهد که آنها نسبت به تحولات منطقه تبعیض قائلند و حتی عربستان را متهم می‌کند که تلاش دارد از وضعیت جاری بهره‌برداری کرده و بر سر سوریه و بحرین منافع طایفه‌ای خود را دنبال کند و موضوع را به یک کش‌مکش شیعی – سنی تبدیل کند.

اما این فقط کشورهای عربی و غرب نیستند که در برابر سوریه مواضع تندی اتخاذ کرده‌اند. اتفاقا در پرونده سوریه کشوری که بیش از همه مواضع صریح و تندی اتخاذ کرده، ترکیه است که بسیاری این گونه برداشت کرده‌اند که به خط مقدم مبارزه با سوریه تبدیل شده است.

برخی از ایرانی‌ها نیز ترکیه را متهم می‌کنند که ترکیه تسلیم خواسته‌های امریکا شده و از محور ایران – سوریه خود را جدا کرده و به خط مقدم امریکا در مبارزه با نظام سوریه برخواسته است.  

با این حال بسیاری نیز بر این باورند که روابط ترکیه با سوریه به رغم این رویکرد خصمانه تا زمانی که اسد بر سر کار باشد قطع نخواهد شد کما این که بر خلاف کشورهای عربی حتی سفیر خود را از دمشق فرا نخوانده است.

کارشناسان می‌گویند، شاید بر سر سوریه تفاوت دیدگاه میان تهران – آنکارا وجود داشته باشد ولی در نهایت ایران و ترکیه مجبورند در این موضوع به سمت یک نقطه حرکت کنند و در نهایت سر این پرونده با هماهنگی یکدیگر تصمیم‌ها را بگیرند. نکته‌ای که بشار اسد نیز به آن واقف است و با اتکا به آن سیاست حل بحران در کشورش را تعقیب می‌کند.

 

نظر شما :