داوود اغلو: به دلایل بسیار باید به بشار اسد کمک کنیم

۱۸ خرداد ۱۳۹۰ | ۲۲:۰۱ کد : ۱۳۵۸۰ اخبار اصلی
ترکیه همچنان کانال‌های ارتباطی خود با رهبران سوری را حفظ کرده است و آنکارا آمادگی کامل دارد که برای پایان یافتن بحران و رسیدن به یک نقطه پایانی موفقیت‌آمیز در همسایه جنوبی‌اش همه گونه کمک کند. ما با سوریه مرز مشترک طولانی داریم، تاریخ روابطمان ریشه‌دار است و عوامل بسیاری وجود دارد که دو کشور را به یکدیگر نزدیک و جذب می‌کند.
داوود اغلو: به دلایل بسیار باید به بشار اسد کمک کنیم
دیپلماسی ایرانی: دقیقا در زمانی که حزب عدالت و توسعه خود را برای انتخابات پیش روی مجلس آماده می‌کند، نقدها به سیاست خارجی ترکیه به ویژه در قبال تحولات منطقه افزایش یافته است. سیاست‌های نه چندان روشن ترکیه در قبال مصر و تونس، مخالفت با برخورد با معمر قذافی، دیکتاتور لیبی که البته در نهایت به تعدیل سیاست خارجی ترکیه در این رابطه منتهی شد و دیپلماسی منفی در قبال دمشق همگی باعث شده تا پرونده سیاست خارجی ترکیه بیش از پیش زیر ذره‌بین تحلیلگران رود.

با این حال احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه و مغز متفکر حزب عدالت و توسعه می‌گوید که خاورمیانه همچنان سنگ بنای روابط سیاست خارجی ترکیه محسوب می‌شود. چرا که منطقه فضایی حیاتی در فضای کلان استراتژیک ترکیه به خود اختصاص داده و با امنیت ملی این کشور رابطه مستقیم دارد.

وی در گفتگو با شبکه خبری الجزیره، که در منزل مسکونی‌اش در قونیه در مرکز آناتولی، جنوب ترکیه انجام شده در این باره می‌گوید: «در صورتی که حزب عدالت و توسعه مجددا به قدرت برسد که ظاهرا بر اساس نظرسنجی‌ها خواهد رسید، سیاست‌های خاورمیانه‌ای خود را که مبتنی بر احترام متقابل، درک مشترکات تاریخی و تقویت امنیت و صلح منطقه‌ای و جهانی است، ادامه خواهد داد.»

اوغلو که لقب مهندس سیاست‌های استراتژیک ترکیه جدید را یدک می‌کشد، همچنین می‌گوید: «مساله تغییر و دموکراسی در جهان عرب آغاز شده و امکان ندارد که متوقف شود و ترکیه کاملا آمادگی دارد که نقش کمک‌رسان خود را ایفا کند. البته نمی‌توان میان تحرکات مردمی در سوریه، یمن و لیبی با یک معیار مقایسه کرد ولی اصلاحات دموکراتیک راه خود را ادامه خواهد داد به ویژه در وضعیت فعلی که اوضاع کاملا متفاوت است.»

وزیر امور خارجه ترکیه درباره وضعیت جاری در سوریه نیز گفت: «ترکیه همچنان کانال‌های ارتباطی خود با رهبران سوری را حفظ کرده است و آنکارا آمادگی کامل دارد که برای پایان یافتن بحران و رسیدن به یک نقطه پایانی موفقیت‌آمیز در همسایه جنوبی‌اش همه گونه کمک کند. ما با سوریه مرز مشترک طولانی داریم، تاریخ روابطمان ریشه‌دار است و عوامل بسیاری وجود دارد که دو کشور را به یکدیگر نزدیک و جذب می‌کند.»

وی تاکید کرد، کشور ما بر روی روابط مردمی و رسمی متمایز و استثنائی با سوریه سرمایه‌گذاری می‌کند و برای خروج این کشور از بحران حاضر است همه گونه کمکی کند. آنچه در سوریه می‌گذرد باعث شده تا وضعیت این کشور متفاوت باشد، آقای بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه دستورالعمل‌های اصلاحی متعددی وضع کرده است. ترکیه آمادگی کامل دارد تا از همه امکاناتش برای کمک به سوریه و انجام اصلاحات در این کشور استفاده کند.

داوود اغلو درباره مواضع رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه نیز گفت: «ترکیه در تمامی مواضعش روشن عمل کرده است. ما همواره استفاده از خشونت را علیه همه طرف‌های سیاسی رد کرده‌ایم. از حکومت سوریه نیز خواسته‌ایم که بر اساس گفتگو رفتار کند و به جای توسل به راه حل‌های امنیتی که فقط بر روی مشکلات سرپوش می‌گذارند و آنها را حل نمی‌کنند، زمینه‌ای برای ایجاد تفاهم با تمامی جریان‌های سیاسی فراهم آورد.»

وزیر امور خارجه ترکیه درباره مواضع کشورش در قبال لیبی نیز گفت: «تمامی عملیات نظامی که ناتو در لیبی انجام می‌دهد باید بر اساس شرایط قطعنامه 1973 شورای امنیت سازمان ملل باشد، کشور ما نیز بر اساس همین شرایط در عملیات نظامی و بین‌المللی علیه لیبی شرکت کرده است. البته ما با هر گونه عملیات نظامی زمینی در لیبی مخالفیم.»

وی همچنین گفت: «ترکیه نقشه راهی برای حل بحران لیبی ارائه داد که از سوی مجلس انتقالی لیبی مورد توافق قرار گرفت و جامعه جهانی نیز بر اساس کلیات آن پذیرفت که با معمر قذافی برخورد کند ولی مشکل اساسی بحران لیبی این است که معمر قذافی باید بپذیرد که از قدرت کنار رود.»

وی درباره جزئیات بیشتر نقشه راه ترکیه همچنین گفت: «پیشنهادهای ترکیه در این نقشه راه بر چند اصل استوار بود، اول از همه حفظ وحدت و یکپارچگی لیبی، رد فرهنگ انتقام‌گیری و آغاز عملیات تحول دموکراتیک.»

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین خبر از برگزاری نشست کشورهای درگیر در مسئله لیبی در ماه ژوئیه آینده در آنکارا داد.

داوود اوغلو درباره وضعیت جاری در یمن نیز گفت: «ما از تحرکات شورای همکاری خلیج فارس سر یمن حمایت کردیم و آمادگی داریم هر گونه کمک لازمی را در این زمینه ارائه دهیم البته این بدان معنا نیست که کمک‌های ما جایگزینی برای تلاش‌های کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است. امیدواریم تلاش‌های شورای همکاری در نهایت نتایج امیدبخشی داشته باشد.»

وی تاکید کرد، وضعیت یمن از مرحله "بد" عبور کرده و در حال حاضر نیز به سبب سوء برخورد با این بحران از ابتدای آن نمی‌توان نسبت به آن بی‌تفاوت ماند.

وزیر امور خارجه ترکیه در نهایت درباره آینده سیاست خارجی آنکارا در صورت پیروزی مجدد در انتخابات پیش رو که قرار است در 12 ژ‍وئیه برگزار شود، گفت: «ما شعار انتخاباتی روشنی سر داده‌ایم. آرمان ما رسیدن به قله‌های پیش‌بینی شده پیشرفت در سال 2023 است. ترکیه می‌خواهد کشوری تاثیرگذار و فعال در صلح منطقه‌ای و جهانی باشد. این بدان معنا است که صلح، امنیت و ثبات در خاورمیانه همچنان جایگاه مهم خود را خواهد داشت. این مسئله اساس گفتگوهای سیاسی و همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی ترکیه است. اما این بدان معنا نیست که ترکیه از انجام تلاش‌های تازه مبتنی بر احترام متقابل در صورت لزوم و تغییر نظام و تشکیل نظام منطقه‌ای جدید کوتاهی کند.»

 

نظر شما :