مجله هفته/ نگاه خریدارانه به مطبوعات

۲۰ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۹:۲۹ کد : ۱۳۵۶۷ اخبار اصلی
در صفحه "نگاه خریدارانه به مطبوعات" که جمعه ها پیش رویتان قرار می گیرد، مقالات و یادداشت های مهم روزنامه های کشورمان را که در طول هفته منتشر شده است از نظر می گذرانیم.
مجله هفته/ نگاه خریدارانه به مطبوعات
افراطیون در تقابل با خط امام

 

«افراطیون در تقابل با خط امام» عنوان سرمقاله‌ روزنامه‌ جمهوری اسلامی در روز دوشنبه 16 خرداد است که در آن به سخنان رهبر انقلاب در مراسم سالگرد امام خمینی پرداخته شده و آمده: برای رهایی از آثار مخرب عناصر و جریان‌های افراطی، کافی است به جملات روشن و صریح رهبری در سخنرانی 14 خرداد که از محکمات خط امام است عمل شود و این عناصر و جریان‌ها خود را به این بیانات روشن ملتزم بدانند. در محور عقلانیت، برجسته کردن نقش مردم از فرازهای مهم و برجسته این سخنرانی است آنجا که می‌گویند:

"تکیه بر آرای ملت و نهادینه کردن حضور و انتخاب ملت، آنهم در کشوری که قرن‌ها استبداد و دیکتاتوری بر آن حاکم بوده است، نشان می‌دهد عقلانیت در اداره کشور، از ابعاد سیاسی مکتب حیات بخش وسعادت آفرین امام است... امام با محاسبات دقیق، هم انتخاب تدوین کنندگان قانون اساسی را برعهده رأی مردم نهاد و هم قانون اساسی تدوین شده را به همه پرسی ملت گذاشت... امام با تکیه بر عقلانیت راهگشای خود، به مردم تفهیم کرد که آنها صاحب و مالک کشورند نه دیکتاتورها و مستبدانی که در رژیم ستم شاهی، خود را صاحب کشور می‌دانستند."

این روزنامه می افزاید: در بخش عدالت، توصیه‌های اکید و بی‌ابهام رهبری جای هیچ گونه شک و تردید را برای عناصر افراطی که معمولاً محکمات را کنار می‌گذارند و به متشابهات می‌چسبند و به دلخواه خود عمل می‌کنند، باقی نمی‌گذارد.

 

صاحب اصلی مملکت

 

«صاحب اصلی مملکت» عنوان سرمقاله روزنامه‌ رسالت به قلم محمد کاظم انبارلویی در روز دوشنبه است که با تاکید بر سخنان مقام رهبری می گوید: در نظام مردم سالاری ما خدا حاکم است چون مردم مسلمان اند و حکومت الله را می خواهند و حکومت هیچ کس را برنمی‌تابند. این دقیق ترین و ظریف‌ترین راه برای عبور از دیکتاتوری است. اگر مناسبات مردم با حکومت و حکومت با مردم، الهی باشد آزادی حقیقی به وجود می‌آید، استقلال واقعی کشور شکل می‌گیرد و دست بیگانگان از شئونات سرزمین ما قطع می‌شود. این تجربه سه دهه پایداری ملت ایران است .این بیان نورانی مقام معظم رهبری در مراسم 14 خرداد امسال تفسیر این واقعیت است که فرمود: "امام به مردم تفهیم کرد مملکت صاحب دارد و صاحب آن خود مردم هستند"

 

انبارلویی می نویسد: مردم خوب می‌دانند صاحب کشور خودشان هستند و خودشان باید مملکت را از تجاوز و تعدی دشمن صیانت کنند والحق در این سه دهه این گونه عمل کرده‌اند.

 

26 دی یمنی‌ها

 

روزنامه تهران امروز نیز در 16 خرداد سرمقاله جالبی داشت تحت عنوان «26 دی یمنی‌ها» که افشین زمانی نوشته بود. او با اشاره به سفر یا فرار علی عبدالله صالح به عربستان و فرجام دیکتاتوری های مورد حمایت غرب در خاورمیانه می نویسد: این حکومت‌ها عمدتا از طریق گماشتن نزدیکان به سمت‌های حساس و تشکیل سازمان‌های پلیسی مخوف سرکوبگر و در عین حال وابستگی کامل به قدرت‌های خارجی بخصوص آمریکا، راه تداوم دیکتاتوری خود را فراهم می‌کنند.

 

در ادامه این مطلب می خوانیم: به دو دلیل غربی‌ها از فروپاشی متحدان منطقه‌ای خود سخن می‌گویند. اول اینکه این خیزش‌ها عمدتا در دایره مدیریتی آمریکا و غربی‌ها قرار ندارد و به اصطلاح خیزش‌های مردمی با الگوگیری از مدل‌های حکومتی غربی و هدایت آنان شکل نگرفته است و دوم اینکه آمریکایی‌ها متحدان مطمئن خود را در حالی از دست می‌دهند که جانشینان آنان حتما تعهد ویژه‌ای را به غرب نخواهند داشت و به اصطلاح معلوم نیست که حاکمان جدید در همان میدانی بازی کنند که آمریکا و غربی‌ها می‌خواهند چرا که ریشه قیام‌ها نه در تئوری‌های دموکراسی غربی که در دریافت از مدل حکومتی اسلام است. بر همین اساس هم ممکن است که بین مدل حکومتی که ملت‌های منطقه می‌خواهند با مدل دموکراسی غربی تشابهی وجود داشته باشد.

 

و در پایان تاکید می کند: نمونه واضح آن هم به قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی برمی‌گردد که 33 سال پیش مدل حکومتی مبتنی بر آرا و نظر مردم را با نگاهی ویژه به احکام حکومتی اسلام گنجاند و ترکیبی متوازن را از تاسیس نظام سیاسی مبتنی بر جمهور اکثریت و احکام اسلام تدارک دید که این ترکیب متوازن از نام نظام سیاسی مستقر هم قابل مشاهده است.

 

آقای رئیس، آسیاب به نوبت

 

روزنامه ابتکار در سرمقاله روز سه شنبه اش با عنوان "آقای رئیس، آسیاب به نوبت!" به‏ سخنرانی هفته گذشته‌ محمود احمدی نژاد در حرم مطهر و حواشی و ابهام پیرامون آن اشاره کرده و نوشته است: این سخنرانی هم هیجان‌انگیز بود هم عبرت‌آموز. البته هیجانش متفاوت از قبل بود. دیگر آن خشم و خروش و شکوه همیشگی آقای احمدی‌نژاد نبود که به سخنرانی‌اش هیجان می‌داد و او را در صدر اخبار می‌نشاند و دیگر خبری از آن هواداران سینه‌چاکش نبود که در تأیید گفته‌هایش عاشقانه فریاد می‌زدند و گوش تیز می‌کردند تا کلام و حرفش را از فضا بربایند و در گوش جان بنشانند. آری، آری این‌بار، هیجان از نوع دیگر بود. همان هواداران دیروزی این روز آمده بودند تا سخنش را بشکنند نه بشنوند. این‌بار هلهله‌ها و شعارها در تأیید او و حرف‌هایش نبود، بلکه علیه او و اطرافیانش بود... همواره تپق می‌زد، کلمه‌ها و جمله‌ها را اشتباه و جابجا به‌ کار می‌برد. داد می‌کشید و با خواهش از حضار می‌خواست تا به سخنانش گوش دهند. هرچه می‌گفت چیزی به پایان سخنرانی‌اش نمانده است و به‌زودی به پایان می‌رسد، شعارهای هواداران دیروزی‌اش علیه او بلندتر می‌شد و هیجانات بالاتر می‌رفت. نگارنده برق شادی را در چشم برخی از برهم‌زنندگان سخنرانی می‌دید. می‌خندیدند. کیف می‌کردند. با موبایل به دوستانشان اطلاع می‌دادند که اینجا چه کیفی دارد. ما حال رئیس‌جمهور را گرفته‌ایم. آنان از اینکه قهرمان خویش را خوار و خفیف می‌کردند و وقارش را به‌هم می‌ریختند، لذت می‌بردند. اما خردمندان، ولو مخالف رئیس‌جمهور، این‌گونه بی‌حرمتی به رئیس‌جمهور یک مملکت بزرگ را شایسته نمی‌دانند و دردمندانه از این وضعیت می‌نالند.

 

روزی نوبت خود میزبان نیز فرا خواهد رسید

 

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله سه شنبه هفدهم خرداد با عنوان "نوبت میزبان هم می‌رسد" موضوع رفتن علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور یمن را به عربستان به فرار تعبیر کرده و با حمله به حکومت عربستان نوشته است: ریاض امیدوار است و اصرار دارد که اساس رژیم دیکتاتوری یمن حفظ گردد و در عین حال امتیاز خاصی از این طریق نصیب مردم یمن نشود چرا که در مرحله بعدی، پیامدهای تحولات عظیم در پشت مرزهای عربستان، درون مرزهای جغرافیایی این کشور، غیرقابل پیش‌بینی و به کلی غیرمنتظره است. به عبارت بهتر، هدف مشترک آمریکا و آل سعود این است که مردم یمن را نومید و سرخورده کنند و به آنها بفهمانند آن همه خون و مبارزه و تلاش آنها به هدر رفته و فقط نام دیکتاتور عوض شده است. البته این آرزوی آل سعود باز هم بر باد خواهد رفت. اگر قرار بود اوضاع به میل آل سعود به پیش برود، هنوز هم می‌بایست صدام، مبارک و بن علی بر سر کار باشند و طرح اشغال بحرین مطابق میل آل سعود به پیش رود، ولی می‌بینیم که آنها قدم به قدم ناچار به عقب نشینی هستند و با فریبکاری، هنوز هم خود را "طراح و برنامه ریز و مدیر بحران" معرفی می‌کنند.

 

نویسنده با بیان اینکه مردم یمن حاضر به قبول استمرار وضعیت موجود نخواهند بود، می افزاید: این پدیده یک بار دیگر ثابت نمود که سران بی‌افتخار عرب نمی‌توانند در کاخ های شیشه ای، برای همیشه فرمان قتل و جنایت صادر کنند و به ملت‌ها خیانت نمایند. هر چند اکنون شاه عربستان، عنوان میزبان دیکتاتورهای سرنگون شده را به خود اختصاص داده لکن روزی نوبت خود میزبان نیز فرا خواهد رسید.

 

سندسازی جدید آژانس علیه ایران

 

روزنامه قدس در سرمقاله 17 خرداد خود با عنوان "سندسازی جدید آژانس علیه ایران" نوشته علی خرم به ادعای جدید یوکیو آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره نشانه هایی از احتمال وجود ابعاد نظامی در برنامه هسته ای کشورمان و درخواست مجدد وی برای ایجاد دسترسی های فرا پادمانی پرداخته و آن را یک اقدام طراحی شده و گامی جدید از برنامه ای بلند مدت برای تثبیت موضوع مطالعات ادعایی به عنوان یک سند حقوقی ارزیابی کرده است.

 

این روزنامه می نویسد: زمانی که پرونده مطالعات ادعایی با طراحی امریکا در آژانس روند تکاملی خود را آغاز کرد، مقامها و مسؤولان ذی ربط کشورمان نباید اجازه می دادند این ساختار در طول چند سال به مرور تکمیل شود، اما متأسفانه زمانی که مطالعات ادعایی از سوی آژانس در نامه ای به دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی ما اعلام شد، شاید از سوی مسئولان ایرانی چندان موضوع جدی و خطرناکی انگاشته نشد.

 

به نوشته قدس، تاکنون مبنای گزارش های دوگانه و دوپهلوی آژانس بر این محور استوار بوده که در کنار تأیید انحراف نداشتن برنامه ها و مواد اعلام شده از سوی ایران، مدیرکل بر ناتوانی این نهاد در تأیید انحراف نکردن این برنامه های احتمالی از سوی ایران تأکید کند و مطالعات ادعایی نیز بخشی از این موضوع بوده است، اما اظهارات جدید آمانو در اجلاس شورای حکام و طرح اتهام های صریح از سوی وی درباره نشانه هایی از احتمال انحراف در برنامه های هسته ای ایران، فاز جدیدی از این پروژه سیاسی برای افزایش فشارها و احتمالاً ارجاع دوباره پرونده ایران به شورای امنیت است که از قضا بر پایه گزارش ها و اظهارات مدیرکل پیشین آژانس انجام شده است... اگر به پیشینه اظهارات و گزارش های محمد البرادعی و امتداد آن در دوره «یوکیو آمانو» بنگریم، می بینیم که به تدریج اطلاعات و افزوده هایی درباره مطالعات و فعالیت های ادعایی - به نحوی که برای ایران تحریک کننده نباشد - در این گزارش ها گنجانده شده تا امروز مدیرکل بتواند چنین اتهام هایی را مطرح کند.

 

ایران سیاست «آژانس در برابر آژانس» را در پیش گیرد

 

«ایران سیاست آژانس در برابر آژانس را در پیش گیرد» عنوان یادداشت روز و پیشنهاد روزنامه‌ خراسان در روز چهارشنبه درباره موضع گیری های اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی در برابر ایران است.

این روزنامه می نویسد: گزارش چندی قبل خبرگزاری آسوشیتدپرس مبنی بر برنامه ریزی آمانو برای اثبات وقوع آزمایش تسلیحات هسته ای در ایران چندان دور از انتظار نیست ایران تاکنون بارها بر بی اساس بودن مطالعات ادعایی یا همان ابعاد نظامی احتمالی تاکید کرده و در قالب نامه ای ۱۱۷ صفحه ای به مطالعات ادعایی پاسخ گفته است، با این حال شتاب رو به فزونی آژانس و در حقیقت آمریکا برای نظامی جلوه دادن ماهیت برنامه هسته ای ایران ایجاب می کند که ایران نیز با تجهیزی کاملا حقوقی - فنی و با بهره گیری از قدرت نرم رسانه ها در عرصه بین المللی پای در میدان این مصاف ماهیتا سیاسی بگذارد.

خراسان با تاکید بر اینکه باید تمرکز بر صحت و سقم اسناد مطالعات ادعایی را به دغدغه ای دست کم میان موافقان و متحدان سیاسی بدل کرد می افزاید: از اینها گذشته، پیگیری سیاست «آژانس در برابر آژانس» و تمرکز رسانه ای- تبلیغاتی بر آن می تواند تردیدها درباره ادعاهای آمانو را دو چندان کند. اظهارات یوکیا آمانو در نشست شورای حکام به طور نسبی نشان می دهد که وی پاسخی به ظاهر متقن در برابر سیاست «آژانس در برابر آژانس» در آستین ندارد. آمانو در سخنان اخیرش از اظهارنظر درباره محتوای نامه دکتر فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی خودداری و تنها آن را نارضایت بخش توصیف کرد.

و در پایان می نویسد: طبیعی است که اگر دستگاه دیپلماسی کشور با اهتمام بیشتری، اعلام رسمی پایان یافتن برنامه کار (مدالیته) توسط آژانس را در کانون توجه محافل دیپلماتیک و رسانه ای بین المللی قرار دهد، افکار عمومی بیشتر عمق و کنه عهدشکنی مقام های کنونی آژانس را درخواهند یافت. آمانو تقریبا هر مکاتبه رسمی با ایران را به عرصه رسانه ها کشانده است و چه بهتر که از این پس ایران نیز مکاتبات رسمی و استدلال های حقوقی اش را رسانه ای کند.

 

نظر شما :