گل به دیدار بوش می رود ، ترکیه در شمال عراق پیروز می شود؟

۰۸ دی ۱۳۸۶ | ۱۴:۱۸ کد : ۱۲۶۵ اخبار اصلی
در پی حمله ترکیه به شمال عراق،‌ اعلام شد که ۱۵۰ نفر از شورشیان حزب کارگران کرد را به قتل رسیده اند. این حملات در حالی صورت می گیرد که آمریکا موضع خود را تغییر داده و از ترکیه حمایت می کند.
گل به دیدار بوش می رود ، ترکیه در شمال عراق پیروز می شود؟
ارتش ترکیه اعلام کرد که در حملات اخیر به مواضع حزب کارگران کرد در شمال عراق بیش از 150 نفر از اعضای این حزب کشته شده اند. این درحالی است که ارتش ترکیه ادعا کرده است که در دو حمله هوایی ارتش در طی این ماه بیش از 200 پایگاه حرب کارگران کرد در کوه های شمال عراق تخریب شده است.
 
هرچند آمارهای ارائه شده توسط ارتش ترکیه توسط مقامات کردستان عراق تکذیب شده است اما ترکیه همچنان به ادامه عملیات در شمال عراق تا بابودی کامل حزب کارگران کرد مصر است.
 
حملات ارتش ترکیه به شمال عراق در حالی ادامه دارد که دنیا از ترکیه برای حمله به شمال عراق حمایت می کند.
 
جورج بوش، رییس جمهور آمریکا که در ابتدا با حمله ترکیه به شمال عراق مخالف بود اعلام کرد که آمریکا، ترکیه و عراق باید در مقابله با گروه های جدایی طلب پ.ک.ک متحد شوند. وی در گفت و گویی تلفنی با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه درباره خطرات حزب پ.ک.ک در تواحی مرزی عراق و ترکیه گفت و گو کردند.
 
رجب طیب اردوغان که پیش از آغاز حملات ارتش این کشور برای جلب رضایت آمریکا برای حمله به شمال عراق به آمریکا سفر کرده بود توانست حمایت آمریکا را در این سفر به دست آورد.
 
در ادامه دیپلماسی ترکیه برای حمله به عراق عبدالله گل، رییس جمهور این کشور برای دیدار با جورج بوش به واشنگتن سفر خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری آلمان، وی در تاریه 16 دی ماه سال جاری به آمریکا سفر خواهد کرد. در ترکیه صحبت از آن است که در این مذاکرات حمله ارتش ترکیه به مواضع شورشیان پ.ک.ک در شمال عراق نیز در دستور کار قرار دارد.
 
موضوع دیگری که می تواند یکی از مباحث مورد بحث دو طرف باشد ایران است، ایران به عنوان یک همسایه استراتژیک برای ترکیه از اهمیت بالایی برخوردار است و در خصوص موضوع مقابله با شورشیان پ.ک.ک از ترکیه حمایت کرده است. عبدالله گل در حالی به آمریکا سفر می کند که احتمال سفر محمود احمدی نژاد، رییس جمهور ایران به آنکارا پس از بازگشت رییس جمهور ترکیه به کاخ چانکایا وجود دارد.
 
سخنگوی دفتر ریاست منطقه کردستان در حمله 23 دسامبر ترکیه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که بمباران روستاهای شمال عراق و بسیاری از روستاهای دیگر کردستان، نقض آشکار حاکنیت عراق است و با رضایت آمرکیا صورت گرفته است که مسوولیت کنترل آسمال عراق را بر عهده دارد. ما این حملات را به شدت محکوم می کنیم و معتقدیم که اینگونه اقدامات نظامی در برابر تلاشهای صورت گرفته برای راه کارهای مناسب در جهت کنترل مشکلات موجود و بر مبنای احترام متقابل مانع ایجاد می کند.
 
هرچند مقامات کرد شمال عراق نیز بارها اقدامات حزب کارگران کرد را محکوم کرده اند اما با حمله نظامی ارتش ترکیه به روستاهای کردنشین شمال عراق به شدت مخالفند. در این میان پیش از آغاز این عملیات مسعود بارزانی بارها اعلام کرده بود که در صورت حمله ارتش این کشور به شمال عراق ساکت نخواهد ماند.
وی در تاریخ 16 فوریه سال جاری در مصاحبه ای با روزنامه لوموند فرانسه اعلام کرد که حتی باور ندارم که ترکیه بخواهد به شمال عراق حمله کند و یا از مرزهای ما بگذرد. باور دارم که آنها (ترک ها) نتایج این حمله را باور دارند. در این خصوص ما برای تلافی حمله آنها آمادگی نداریم اما آنها باید بدانند که این اقدامشان با گل افشانی پاسخ داده نخواهد شد.
 
10 روز پس از این مصاحبه مسعود بارزانی در مصاحبه ای در شبکه ان تی وی ترکیه اعلام کرد که عملیاتی را که مرزهای عراق را بشکند هرگز مورد پذیرش ما نخواهد بود و نظاره گر چنین اقدامی نخواهیم بود.
 
اما با وجود تمام تهدیدهایی که مسعود بارزانی انجام داده بود، ارتش ترکیه از مرزهای عراق گذشت و برای سرکوب شورشیان حزب کارگر این منطقه را هدف قرار داد. از آن زمان مسعود بارزانی هیچ اظهار نظری نکرده است، شاید پیش از این وی با این اندیشه که آمریکا پشتوانه گرمی برای مقابله با هر گونه حمله ای به این منطقه خواهد بود به راحتی در مقابل دوربین رسانه های دنیا خود را برای مقابله با هر حمله ای آماده نشان می داد اما بعد از آغاز حملات و از آنجا که ترکیه در یک دیپلماسی سنجیده موفق شده بود قدرت های جهان را به جبهه خود بکشاند تنها در کنفرانس خبری روز دوشنبه اعلام کرد که ما شدیدا این حملات را محکوم می کنیم. حملات هوایی ارتش ترکیه مناطق مسکونی را مورد هدف قرار داده است و مردم بیگناه کشته و زخمی شده اند. وی که از حمایت آمریکا از حمله ترکیه به شمال عراق به شدت ناراحت به نظر می رسد از ملاقات با کاندلیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا خودداری کرد.
 
گفتنی است که جلال طالبانی، رییس جمهور عراق با مسعود بارزانی و طارق هاشمی معاون رییس جمهور در شهر سلیمانیه دیدار و گفت و گو کرده است.
 
هرچند که مقامات عراقی حمله ارتش ترکیه به شمال عراق را محکوم کردند اما از آنجا که این حملات برایشان چندان غیر منتظره نبود واکنش تندی نیز نداشتند.
 
هرچند ترکیه توانست آمریکا و اروپا را متقاعد کند که بهترین گزینه برای مقابله با تروریست های پ.ک.ک حمله نظامی به شمال عراق است اما اتحادیه اروپا همچنان معتقد است که ترکیه باید تلاش کند تا مشکل کردها را از طری گفت و گو حل کند. اروپا در حالی با حملات نظامی مخالف است که بسیاری از تحلیلگران معتقدند که ترکیه قادر نخواهد بود با حملات نظامی مشکل حزب کارگران کرد را حل کند. با توجه به اینکه حزب جامعه دموکراتیک که یک حزب هوادار کردها در ترکیه است توانسته است در انتخابات پارلمانی ترکیه به پارلمان راه پیدا کند، ترکیه می توانست از این فرصت برای آغاز راهی برای گفت و گو و پایان دادن به این مناقشه استفاده کند.
 ترکیه نه تنها از این فرصت به دست آمده استفاده نکرده است بلکه نورالدین نمیراتس، رهبر این حزب هفته گذشته در حالی که از آلمان به ترکیه بازمی گشت در فرودگاه استانبول دستگیر شد و جرم وی جعل یک گواهی پزشکی برای معاف شدن از خدمت سربازی اعلام شده است. البته پیش بردن اهداف غیر قانونی حزب پ.ک.ک از دیگر اتهام های وی به شمار می رود.
 
دولت ترکیه در ماه اکتبر سال جاری با به رای گذاشتن حمله فرامرزی به شمال عراق در پارلمان این کشور اجازه حمله به شمال عراق برای مقابله با شورشیان حزب کارگران کرد را صادر کرد.
 
ارتش ترکیه پس از مذاکرات فراوان با کشورهای همسایه و اروپا و آمریکا در تاریخ 16 دسامبر وارد شمال عراق شد و در تاریخ 22 دسامبر هواپیماهای جنگنده پایگاه های شورشیان را بمباران کردند.
 
گفته می شود که در این حملات سه مرکز فرماندهی، دومرکز ارتباطی و دو اردوگاه آموزشی، 9 ناحیه لجیستیکی، 182 اقامتگاه و 14 انبار سلاح مورد اصابت هواپیماهای ارتش ترکیه قرار گرفته اند.
 
چرخش آمریکا به سمت ترکیه یکی از سوالاتی است که شاید امروز نتوانیم جوابی برای آن پیدا کنیم. شاید در آینده مشخص شود که ترکیه برای آنکه بتواند نام آمریکا را در لیست حامیان خود بنویسد چه باج هایی به این کشور داده است.

نظر شما :