آنچه در ديدار رييس جمهور و پادشاه گذشت

۰۲ دی ۱۳۸۶ | ۰۲:۱۹ کد : ۱۲۴۱ اخبار اصلی
رئيس جمهورى ايران در حاشيه انجام مناسک حج و در دومين روز توقف در صحراى مقدس منا با ملک عبدالله پادشاه عربستان در قصرالضيافه منا دیدار و گفت و گو کرد. رئيس جمهورى ايران و پادشاه عربستان بر همکارى بيشتر و تقويت روابط تهران - رياض تاکيد کردند.
آنچه در ديدار رييس جمهور و پادشاه گذشت
رئيس جمهورى ايران در حاشيه انجام مناسک حج و در دومين روز توقف در صحراى مقدس منا با ملک عبدالله پادشاه عربستان ديدار و گفت و گو کرد.
  
در اين ديدار که در محل قصرالضيافه منى برگزار شد و نزديک به يک ساعت به طول انجاميد، رييس جمهورى ايران و پادشاه عربستان، همکارى بيشتر و تقويت روابط تهران - رياض را به عنوان دو قطب جهان اسلام لازم دانستند و تاکيد کردند، همکارى دو کشور مانع دستيابى دشمنان به تفرقه ميان امت اسلامى مى‌شود.
 
رييس جمهورى ايران و پادشاه عربستان همچنين بر ضرورت ادامه همکارى هاى دو کشور در چارچوب سازمان‌هاى منطقه اى و بين المللى نظير اوپک و شوراى همکارى خليج فارس تاکيد کردند.
 
پادشاه عربستان همچنين حضور احمدى نژاد را در اجلاس سران شوراى همکارى خليج فارس در دوحه قطر گام نخست و مهمى در جهت توسعه همکارى‌هاى منطقه اى خواند.
 
در اين ديدار همچنين آخرين تحولات منطقه و اوضاع عراق و لبنان نيز مورد بررسى مقام‌هاى بلند پايه تهران و رياض قرار گرفت.
 
رييس‌جمهورى همچنين از پادشاه عربستان براى ديدار رسمى از ايران دعوت به عمل آورد.
 
در اين ميان «غلامحسين الهام» سخنگوى دولت در جلسه هفتگى خود با خبرنگاران از دستاوردهای سفر رئیس‌جمهورى ايران به عربستان سخن به ميان آورد و گفت: «نفس سفر حج نتیجه این سفر عبادی است و آقای احمدی نژاد از این فرصت برای تبیین دیدگاههای حق طلبانه جمهوری اسلامی استفاده کرد.»
 
وی در ادامه افزود: «حج فرصت بزرگ و نماد وحدت جهان اسلام است و رئیس جمهورى کشورمان در کنار این آیین عبادی و حرکت مثبت، دیدارها و ملاقات‌هایی با مردم و سران دولت‌ها برای تبادل نظر و تبیین مواضع جمهوری اسلامی انجام داد که سبب تقویت و تحکیم ارتباطات مسلمانان خواهد شد.»
 
در همين حال رئيس جمهورى ايران نيز پيام حضورش در حج را تحکيم برادرى بين کشورهاى اسلامى دانست و گفت: «روابط تهران و رياض دوستانه است.»
  
وى که در جشن عيد سعيد قربان در محل بعثه مقام معظم رهبرى در سرزمين منا حضور داشت با اشاره به اهداف انقلاب اسلامى ، حرکت عظيم مردم ايران و ارزشهاى والاى نظام جمهورى اسلامى ايران که منبعث از اتصال به مفهوم امامت و ولايت است، گفت: «خنثى شدن توطئه‌هاى پيچيده دشمنان ملت ايران برغم سرمايه‌گذارى عظيم و همچنين اقبال روز افزون ملت هاى جهان به سمت جمهورى اسلامى ايران ناشى از امداد و الطاف الهى و توجه و عنايات حضرت ولى عصر (عج) است.»
 
وى در ادامه افزود: «رسالت امروز مردم ايران زمينه‌سازى براى تحقق حکومت عدل الهى است.»
 
احمدى نژاد معناى برائت از مشرکين را در جهان معاصر بيزارى از سياست هاى سلطه‌گرانه و استکبارى آمريکا و اسرائيل دانست و گفت: «بيدارى ملت هاى جهان ديگر اجازه پيشبرد اين سياست ها را نخواهد داد.»
 
وى با اشاره فراز و نشيب تاريخ و تحول حکومت ها و دولت ها، سير تاريخ را پيشرفت به سمت قله نورانى حاکميت امام عادل دانست و گفت: «مديريت جهان هستى به دست امام و ولى الهى است و او واسطه فيض بين حق تعالى و ملت‌هاست هرچند که بشر هنوز به مرحله‌اى از تکامل نرسيده که بتواند از همه ابعاد وجودى امام بهره ببرد.»
 
احمدى نژاد در پايان، با دوستانه توصيف کردن روابط تهران و رياض پيام حضورش در حج را تقويت و تحکيم برادرى بين کشورهاى اسلامى و رايزنى درباره مسئوليت سنگين حکومت‌ها دانست.
   
محمود احمدى نژاد همچنين در ديدار با شيخ «محمد يزبک» نماينده حزب‌الله لبنان در صحراى منا با اشاره به اينکه ما در انتظار روزى هستيم که پرچم استکبار به خاک بيفتد اظهار اميدوارى کرد که به خواست خداوند بزرگ در آينده نزديک پرچم توحيد و عزت مسلمين برافراشته شده و زمينه بيرون رانده شدن دشمنان از سرزمين‌هاى اشغالى فراهم شود.
 
رئيس جمهور از فلسطين به عنوان پاره تن اسلام ياد کرد و شرايط کنونى حاکم بر فلسطين را بدترين وضعيت موجود دانست که حمايت بيشتر مسلمانان در رهانيدن ملت فلسطين از شرايط فوق را مى‌طلبد.
 
محمود احمدى نژاد عصر سه شنبه پس از برگزارى دعاى عرفه در صحراى عرفات با رئيس جمهورى مالديو نيز ديدار و گفت و گو کرد.
 
در اين ديدار دو طرف  بر گسترش روابط دوجانبه تاکيد کردند.
 
احمدى نژاد همچنين در حاشيه مراسم دعاى عرفه با نخست وزير بنگلادش نيز ديدار کرد.
 
رئيس جمهورى اسلامى ايران و نخست وزير بنگلادش در اين ديدار براى سربلندى و پيشرفت بيش از پيش ملت ها و دولت هاى دو کشور آرزوى موفقيت کردند.
 
رئيس‌جمهورى ايران همچنين در سفر پنج روزه خود با هیاتی از نمایندگان مسلمانان امریکا نيز دیدار و گفت و گو کرد.
 
رئيس‌جمهورى ايران پس از پايان مناسک حج عصر روز شنبه از عربستان به تهران بازگشت.

نظر شما :