تاجر بزرگ رئیس جمهور می شود

۰۱ دی ۱۳۸۶ | ۲۳:۰۷ کد : ۱۲۴۰ اخبار اصلی
آشنايى با رئيس جمهور جدید کره جنوبی و رئیس سابق شرکت هیوندای
تاجر بزرگ رئیس جمهور می شود
رئیس سابق شرکت هیوندای که یکی از بزرگترین تاجرین کره جنوبی به شمار می رود در انتخابات ریاست جمهوری با به دست آوردن 51 درصد آرا به عنوان رئیس جمهور این کشور انتخاب شد.
 
لی میونگ باک از ماه فوریه سال آینده جانشین رو مو هیون خواهد شد. وی در این انتخابات توانست جونگ دونگ یانگ، رقیب خود را که طرفدار دولت کنونی در کره جنوبی است شکست دهد و قدرت را بار دیگر پس از یک دهه به حزب بزرگ ملی بازگرداند. 
 
از آنجا که اختلاف درآمد و مسائل مسکن در کره جنوبی یکی از اصلی ترین مشکلات مردم در این کشور می باشد به نظر می رسد که مردم در این انتخابات به طرح های اقتصادی آقای باک رای داده باشند.
 
رئیس جمهور جدید کره جنوبی که موضعی سخت در مقابل همسایه شمالی خود دارد در اولین سخنرانی خود بعد از انتخابات اعلام کرد که برای کنار گذاشتن سلاح های ا تمی به کره شمالی فشار خواهد آورد. 
 
لی میونگ باک کیست؟
لی میونگ باک در تاریخ 19 دسامبر سال 1941 در اوساکای ژاپن به دنیا آمد، در آن زمان پدر وی به عنوان پرورش دهنده دام در ژاپن مشغول به کار بود. وی پس از جنگ جهانی دوم در سال 1945 به همراه خانواده اش به کره بازگشت. 
 
وی پنجمین فرزند یک خانواده 9 نفری بود و به همراه سه خواهر و سه برادرش در پوهانگ بزرگ شد. لی میونگ باک کودکی خود را در کمک به مادرش برای فروش بستنی، کیک، میوه و آب نبات سپری کرد. در آن زمان خانواده وی جز فقیرترین خانواده های کره جنوبی به شمار می رفتند. مادر وی الهام دهنده کتابی است به نام " مادر" که آقای باک نویسنده آن است.
 
لی میونگ باک از دبیرستان بازرگانی دونگجی فارق التحصیل شد و پس از آن به سئول رفت تا در دانشگاه به تحصیلات خود ادامه دهد. آقای باک برای آمادگی در امتحان ورودی دانشگاه روزها به جمع آوری زباله مشغول بود و در طول شب درس می خواند. وی توانست در رشته بازرگانی در دانشگاه کره ثبت نام کند. 
 
آغاز زندگی سیاسی
به عنوان یک دانشجو، آقای باک در انتخابات انجمن دانشجویان شرکت کرد و توانست به ریاست انجمن درآید. در همین دوره وی در تظاهراتی خیابانی نیز شرکت می کرد.
 
در سال 1964 وی در تظاهرات دانشجویی علیه عادی سازی روابط کره و ژاپن شرکت کرد و به دلیل نقشی که در این تظاهرات داشت 6 ماه زندانی شد و مانند سایر دانشجویانی که در چنین مراسمی شرکت می کردند چنین پرونده ای هنگام استخدام وی را با مشکل رو به رو کرد. 
 
سابقه اقتصادی
در آن زمان آقای باک در نامه ای به پارک چونگ هی، رئیس جمهور اسبق کره جنوبی از وضعیت موجود و مشکلات استخدامی دانشجویان انتقاد کرد و همین نامه باعث شد وی بتواند استخدام شود. در سال 1965 وی به استخدام شرکت هیوندای درآمد. در آن زمان شرکت هیوندای تنها 90 کارمند داشت و سعی می کرد تا فعالیت های خود را در خاور میانه گسترش دهد و این درست زمانی بود که اقتصاد کره جنوبی رونق بسیار خوبی داشت. لی میونگ باک توانست در مدت 5سال به یکی از کارمندان ویژه تبدیل شود و در سال 1977 مدیریت شرکت هیواندای را از آن خود کند. 
 
وی در عادی سازی روابط کره جنوبی با اتحادیه جماهیر شوروی نقش داشت. بعدها آقای باک روابطی را با رهبران سیاسی سایر کشورها از جمله لی وان یو، نخست وزیر سابق سنگاپور، ماهاتمیر محمد، نخست وزیر سابق مالزی، جیانگ زوین، رئیس جمهور سابق چین و میخائیل گورباچف، رهبر اتحادیه جماهیر شوروی برقرار کرد. در سال 1988 یعنی 23 سال پس از آنکه وی کار خود را در کمپانی هیوندای آغاز کرد وی مدیر عامل شرکت هیوندای شد و در این زمان این کمپانی بیش از 160 هزار کارمند در سراسر جهان داشت.  
 
پس از آنکه بعد از 27 سال کمپانی هیوندای را ترک کرد تصمیم گرفت وارد دنیای سیاست شود.
 
وی که به تازگی به عنوان رئیس جمهور کره جنوبی انتخاب شده است پیش از این شهردار شهر سئول بود.
 
او از اعضای حزب بزرگ ملی است و طرفدار بهبود روابط کشورش با آمریکا است. آقای باک همچنین بر روی اقتصاد آزاد تاکید فراوان دارد.

نظر شما :