زورآزمایی ژنرال‌های ISI با فرستادگان اوباما

۲۵ فروردین ۱۳۸۸ | ۱۸:۴۰ کد : ۱۱۲۷۱ نگاه ایرانی
يادداشتى از مراد ويسى، کارشناس مسائل خاورمیانه براى ديپلماسى ايرانى
زورآزمایی ژنرال‌های ISI  با فرستادگان اوباما
سرتیپ احمد شجاع پاشا ژنرال پاکستانی و رییس سازمان مخوف و نسبتا سری ISIبه فرستادگان ارشد اوباما وقت ملاقات نداده و آنها را دست خالی به کشورشان بازگردانده است. ریچارد هالبروک نماینده ویژه اوباما و ژنرال مولن رییس ستاد ارتش امریکا به اسلام آباد رفته بودند تا به ژنرال پاشا و افسرانش در سازمان اطلاعات و استخبارات ارتش پاکستان هشدار دهند از طالبان حمایت نکنند اما ژنرال پاشا حتی آنها را به حضور نیز نپذیرفت چه رسد به آنکه حرف هایشان را بشنود.
جرات چنین جسارتی به امریکایی ها در پاکستان فقط از رییسISIبرمی آید، نه از رییس جمهور و نخست وزیر و نه حتی از فرمانده ارتش.
رییس این سازمان پیچیده اطلاعاتی و امنیتی کسی نیست جز ژنرال 57 ساله احمد شجاع پاشا، فرمانده سابق عملیات ارتش پاکستان. امریکایی ها ژنرال پاشا و افسرانش را متهم کرده اند که برخلاف سیاست های امریکا و دولت زرداری، جنگجویان طالبان را آموزش می دهند، منابع مالی برای آنها فراهم می کنند و سلاح های مورد نیازشان را تامین می کنند. اما ژنرال پاشا به جای اینکه ترسی از این اتهامات به دل راه دهد، فرستادگان ارشد اوباما را که به ملاقات او آمده اند پشت در ستادش معطل می کند و به آنها وقت ملاقات نمی دهد. حتی هنگامی که ریچارد هالبروک نماینده ویژه اوباما در امور پاکستان و افغانستان و ژنرال مولن رییس ستاد ارتش امریکا از این رفتار ژنرال پاشا نزد ژنرال اشفق کیانی فرمانده ارتش پاکستان گلایه و شکایت می کنند، ژنرال کیانی حق را به همکار پاکستانی اش می دهد و می گوید ژنرال پاشا از دست شما ناراحت است.
 
آی اس آی یا همان اطلاعات و استخبارات ارتش پاکستان، مغز متفکر؛ طراح و استراتژیست ارتش این کشور است و این در حالی است که خودارتش مهمترین بازیگر در عرصه سیاست پاکستان است. کسی به درستی نمی داند که ساختار سازمانی و تشکیلاتیISI چگونه است وجز اسم رییس آن، اطلاعات آشکار اندکی درباره این سازمان پیچیده وجود دارد. تشکیلاتی نسبتا سری و ناشناخته ای که به ظاهر تحت فرمان فرمانده ارتش است و فرمانده ارتش نیز تحت فرمان دولت و رییس جمهور. اما این فقط ظاهر سازمانی و رسمی کار است. هیچ کس در پاکستان باور نمی کند که دولت و رییس جمهور بر ارتش سلطه ای کامل داشته باشند و یا فرمانده ارتش قادر باشد به تنهایی و به صورت فردی،درباره سرنوشت ارتش و ISI تصمیم بگیرد.  
 
ممکن است درباره قدرت ژنرال هایISI  افسانه پردازی شده باشد اما سال ها است که همه از سازمانی مخوف، ناشناس و افسانه ای به نام ISI سخن می گویند که در پشت پرده تمامی تصمیمات کلیدی و راهبردی پاکستان قرار دارد؟ معروفترین شایعه در پاکستان این است که دولت ها می آیند و می روند اما ژنرال های  ISI کشور را اداره می کنند. می گویند بی نظیر بوتو با اشاره آنها کشته شده، می گویند آنها تصمیم می گیرند که چه دولتی باید سرکار بیاید و چه دولتی باید برود، می گویند آنها طراح اصلی سیاست زمینگیر کردن ارتش سرخ شوروی در افغانستان بوده اند و می گویند بدون نظر موافق آنها نه جنگ با هند ممکن است و نه صلح. همگان تصور می کنند ISI حرف اول و آخر را در ظهور و سقوط دولت ها در پاکستان می زند و کلوپی از ژنرال های استراتژیست است که طی سه دهه گذشته سیاست های پیچیده پاکستان در برابر افغانستان و هند را طراحی و عملیاتی کرده است و هم اکنون نیز این ISI است که در مورد همکاری با امریکا و یا طالبان تصمیم می گیرد، نه دولت زرداری.
 
در چنین شرایطی امریکایی ها با ناامیدی و یاس می گویند در حالی که دولت زرداری هماهنگ با امریکا عمل می کند اماISI با ارائه اطلاعات بسيار حساس به بيت الله محسود رهبر طالبان پاکستان از وى حمايت مى کند. بيت الله محسود رهبر طالبان پاکستان طى دو سال گذشته بارها از حملات نيروهاى امنيتى اين کشور جان سالم به در برده است زیرا به رغم اطلاع از محل دقيق مخفیگاه های او، تقريبا تمامى عمليات هاى امنيتى براى دستگيرى وى ساعاتى پيش از اقدام لو رفته ویا ناکام مانده اند.امريکايى ها حتی معتقدند، عوامل ارشد ISI در ترور بى نظير بوتو، نخست وزير سابق اين کشور به بيت الله محسود کمک کرده اند.
اکنون دیگر همه حتی امریکایی ها می دانند که بدون جلب ژنرال پاشا و افسرانش درISI ، سخن گفتن از مقابله با طالبان وشکست دادن آنها اگر غیر ممکن نباشد ،حداقل بسیار سخت و دشوار خواهد بود

نظر شما :