پیش به سوی مذاکره

۰۷ آبان ۱۳۸۹ | ۲۲:۴۰ کد : ۹۱۴۷ اخبار اصلی
با استقبال ایران از مذاکرات به نظر می‌رسد که از سرگیری مذاکرات ایران و اروپا بیشتر به عملی شدن نزدیک می‌شود. رييس دفتر دبير شورای عالی امنيت ملی ايران امروز (جمعه) طی نامه‌ای، از بازگشت گروه1+5 به ميز گفت‌و گوها استقبال کرد.
پیش به سوی مذاکره

دیپلماسی ایرانی: با استقبال ایران از مذاکرات به نظر می‌رسد که از سرگیری مذاکرات ایران و اروپا بیشتر به عملی شدن نزدیک می‌شود. رييس دفتر دبير شورای عالی امنيت ملی ايران امروز (جمعه) طی نامه‌ای، از بازگشت گروه1+5 به ميز گفت‌و گوها استقبال کرد.

در اين نامه، بر انجام گفت‌و گوها در باره برنامه هسته‌ای صلح‌آميز جمهوری اسلامی ‌ايران بر مبنای نامه مورخ 15/4/89 (6 ژولاى 2010) سعيد جليلی دبير شورای عالی امنيت ملی به کاترين اشتون مسئول امور سياست خارجی اتحاديه اروپا از 15 آبان (10 نوامبر) به بعد، در زمان و مکان مورد توافق طرفين، تاکيد شده است. پیش از این سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  اعلام کرده بود، کاترین اشتون پیشنهاد داده است که در ماه آینده میلادی گفت‌وگوی گروه ۱+۵ با ایران بر سر برنامه اتمی‌اش از سر گرفته شود.

 از سوی دیگر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان یکی از طرف‌های گفت‌و گو با جمهوری اسلامی ‌از برنامه تهران برای آغاز مذاکرات با غرب از 10 نوامبر خبر داد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کاترین اشتون گفت که جمهوری اسلامی ‌ایران آماه می‌شود تا پس از 10 نوامبر گفت‌و گو با غرب و 1+5 را از سر بگیرد. اشتون پیشتر از ایران خواسته بود تا به درخواست کتبی وی برای آغاز گفت‌و گوها پاسخ رسمی‌و مکتوب بدهد.

کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی از کشورهای موسوم به پنج به علاوه یک، آمریکا، فرانسه، بریتانیا، چین و روسیه به همراه  آلمان، مسئولیت مذاکره در پرونده اتمی ‌ایران را به عهده دارد. پیش از او خاویرسولانا، رییس قبلی سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت وگوهای هسته ای با ایران را برعهده داشت.

پیش از این  ایران نسبت به فعالیت کاترین اشتون انتقاد کرده بود و او را مسبب بن بست در مذاکرات دانسته بود.  رامین  مهمانپرست، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران چندی پیش گفته بود: «فعاليت خانم اشتون نسبت به آقاى سولانا حجم کمترى را دارد. آقاى سولانا حداقل در چارچوب خودشان فعال‌تر بود. اگر خانم اشتون به مطالب اظهار شده آقاى متکى مراجعه کند متوجه مى‌شود که ما تاريخ را اعلام کرديم. اگر واقعاً مايل به مذاکره هستند،بايد تحرک بيشترى داشته باشند.» جلیلی، دبیر شورای امنیت ملی ایران نیز ایران را نمایندگی خواهد کرد.

گفت‌و گوهای ایران با غرب بیش از یک سال است که متوقف شده با این حال چند ماهی است که دو طرف آمادگی خود را برای آغاز مجدد مذاکرات اعلام کرده اند. از یکم ماه اکتبر سال ۲۰۰۹ که هیات ایرانی با نمایندگان چین، روسیه، فرانسه، بریتانیا، ایالات متحده و آلمان در ژنو دیدار و گفت‌وگو کرد، تاکنون مذاکره‌ای با گروه ۱+۵ صورت نگرفته است.

یک سال  پیش ایران و نمایندگان1+5 بر سر مبادله بخش اعظم اورانیوم غنی شده ایران با سوخت هسته ای راکتور پژوهشی تهران به توافق کلی دست یافتند با این حال این توافق نیز با شکست روبرو شد و به مرحله اجرا در نیامد.

استقبال ایران از مذاکرات در حالی صورت می‌گیرد که هنوز هیچ توافق بر سر چارچوب مذاکرات انجام نشده است. سعید جلیلی، مذکره کننده ایرانی چندی پیش گفته بود: «ما در نامه‌ای که برای خانم اشتون فرستادیم، گفتیم بحث‌هایی مثل راهبرد دو مسیره غلط و بی‌فرجام است و از آنها خواسته بودیم به جای مسیرهای بی‌نتیجه به گفت‌وگو بر مبنای منطق برگردند.»

ایران بر بسته پیشنهادی خود تاکید می‌کند و غرب بر بسته پیشنهادی خود. از سوی دیگر پس از آن که روزنامه آمریکایی نیویورک‌ تایمز اعلام کرد ایالات متحده آمریکا و متحدانش پیشنهاد تازه‌ای را برای مبادله سوخت هسته‌ای با ایران آماده کرده‌اند، ‌سخنگوی کاخ سفید اظهار داشته است، در این پیشنهاد در مقایسه با پیشنهاد سال گذشته، شرایط دشوارتری برای ایران در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، به دنبال انتشار گزارشی درباره آماده شدن بسته پیشنهادی تازه‌ای از سوی ایالات متحده آمریکا و متحدان اروپایی‌اش درباره مبادله سوخت هسته‌ای با ایران، رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید، گفته است، چنانچه ایران به دنبال لغو تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور است، باید شرایط سخت‌تری را برای مبادله سوخت هسته‌ای برآورده سازد.

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در شماره روز پنجشنبه خود گزارش داده بود که ایالات متحده و متحدان اروپایی‌اش بسته پیشنهادی تازه‌ای را برای مبادله اورانیوم غنی شده با سوخت اتمی‌ مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران آماده کرده‌اند که بر اساس آن ایران باید حدود دو هزار کیلوگرم از اورانیوم کمتر غنی‌شده خود را به خارج از کشور منتقل کند.

میزان اورانیوم کمتر غنی‌شده ایران که باید در چارچوب پیشنهاد تازه کشورهای غربی از ایران خارج شود، حدود ۸۰۰ کیلوگرم بیشتر از میزان در نظر گرفته شده در پیشنهاد قبلی این کشورها به جمهوری اسلامی‌است.

رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید، علت سخت‌تر شدن شرایط مبادله سوخت هسته‌ای با جمهوری اسلامی ‌را ادامه فرایند غنی‌سازی اورانیوم در ایران از زمان برگزاری آخرین دور گفت و گوها میان این کشور و نمایندگان کشورهای گروه پنج بعلاوه یک اعلام کرده است.وی در این باره گفته است: «آنها (ایرانی‌ها) در چارچوب اقدامات یک‌جانبه خود غنی‌سازی اورانیوم را گسترش داده‌اند.»

سخنگوی کاخ سفید همچنین افزوده است: «آنها برای عمل به تعهدات خود و نیز برای لغو تحریم‌ها باید مسئولیت سنگینی برعهده گیرند،» ‌مسئولیتی که به گفته وی هر روز که می‌گذرد، به دلیل تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران سنگین‌تر هم می‌شود.

با این وصف به نظر می‌رسد بیش از آنکه زمان مذکرات مهم باشد و بیش از آنکه رسانه ای کردن موافقت دو طرف با مذاکره مهم باشد، چارچوب مذاکرات  و بسته پیشنهادی قابل قبول از سوی  دو طرف اهمیت دارد. چیزی که به نظر می‌رسد بی توجهی به آن شکست زودهنگام مذاکرات را به دنبال خواهد داشت.


نظر شما :