همکاری اعراب و اسرائیل براى مقابله با ایران

۰۹ آبان ۱۳۸۹ | ۱۴:۴۱ کد : ۹۰۹۳ اخبار اصلی
شاید مخاصمه اعراب و اسرائیل یکی از پیچیده ترین و خشن‌ترین منازعات...
همکاری اعراب و اسرائیل براى مقابله با ایران

ديپلماسى ايرانى: شاید مخاصمه اعراب و اسرائیل یکی از پیچیده ترین و خشن‌ترین منازعات میان دو قوم حداقل در تاریخ معاصر باشد. با این حال به نظر می‌رسد این روزها یک موضوع موجب شده این دو به همکاری با یکدیگر بپردازند و آن موضوع چیزی نیست جز مقابله با ایران.

این موضوع سوژه‌ای است که دست مایه گزارش تحلیلی آسوشيتدپرس شده است. آسوشیتدپرس در گزارشی که 21 اکتبر منتشر کرد، با نگاه به معامله‌های جديد نظامی‌ اسرائيل و کشورهای عربی حوزه خليج‌فارس به اين نتيجه رسيده است که ایران، «دشمن مشترک اعراب و اسرائيل است و اتحادی نانوشته میان آنها شکل گرفته تا نفوذ نظامی- سياسی ايران در منطقه را مانع شود.»

بر اساس این گزارش، هنگامی‌ که سیاستمداران آمريکا و عربستان سعودی سرگرم تصميم‌گيری بر سر ارسال محموله بزرگی از سلاح‌های سنگين به سرزمين نفت‌خيز عربستان بودند، رهبران ايران موشک‌ها و ناوهای جنگی و هواپيماهای بی‌سرنشين خود را به نمایش می‌گذاشتند.

بر اساس همين گزارش، دولت اوباما به کنگره آمريکا اعلام کرد که قصد دارد 84 فروند جت جنگنده اف 15، هلی‌کوپترهای نظامی‌ و تسليحات ديگر را به مبلغ 60 ميليارد دلار به فروش بگذارد. آسوشيتدپرس می‌افزايد که اين جنگنده‌ها، به مجموعه 70 جت جنگنده اف 15 ارتش عربستان سعودی اضافه خواهد شد.

بر مبنای اين توافق، آمريکا علاوه بر رادارها، دوربين‌های ديد در شب، بمب و موشک‌انداز، تعداد 190 هلی‌کوپتر نظامی ‌از نوع «آپاچی» و «بلک‌هاوکس» نيز در اختيار ارتش عربستان قرار می‌دهد.

آمریکا خطر ایران را برای کشورهای منطقه بزرگ کرده است و با بزرگنمایی تهدید ایران به انعقاد قراردادهای نظامی ‌پرهزینه با کشورهای منطقه اقدام کرده است. آمریکا هدف از این معاملات سنگین نظامی ‌را مقابله با نفوذ رو به گسترش ایران در منطقه اعلام می‌کند.

اما آمريکا، از اين کار، هدف ديگری هم دارد و آن کاهش فضای تخاصم مابین اعراب و اسرائیل است. حمايت تلويحی اسرائیل از تجهيز نظامی‌ دولت عربستان به وسيله آمريکا بیانگر موفقیت این سیاست آمریکا است. زیرا هر دو کشور عربستان و اسرائيل از قدرت‌گيری نظامی ‌ايران در منطقه نگران‌اند. از سوی ديگر پنتاگون با اين کار، شبکه نظامی ‌کشورهای حوزه خليج‌فارس را عليه ايران تقويت می‌کند و از اين طريق، ايران را از چند سو در محاصره نظامی‌ خود قرار می‌دهد.

به گزارش آسوشيتدپرس، سپاه پاسداران ايران نيز همزمان سرگرم تجهيز و تقويت زرادخانه‌های جنگی خود است. موشک‌های سجيل سپاه، با برد دوهزار کيلومتر، نه تنها می‌تواند همه پايگاه‌های نظامی ‌آمريکا در منطقه را هدف قرار دهد، که به خاک اسرائيل هم می‌رسد. نيروی دريايی ايران در کنار مانورهای نظامی ‌اخير به تازگی سه زيردريایی جديد ساخته است که می‌توانند در آب‌های کم‌عمق حرکت کنند.

پنتاگون روی حمايت نظامی ‌دولت‌های عرب حوزه خليج فارس حساب می‌کند. آمريکا در فاصله بين سال‌های 2005 تا 2009 بیش از 22 ميليارد دلار تجهيزات نظامی‌ به شش کشور عرب حوزه خليج‌فارس منتقل کرده که نيمی ‌از آنها به عربستان سعودی و امارات متحده عربی رسیده است.

اسرائيل برخلاف همیشه به معامله نظامی‌ تازه آمريکا با عربستان و دیگر دولت‌های عرب منطقه اعتراض نکرده است در حالی که در دهه‌های گذشته، اسرائيل همواره به تجهيز نظامی‌ دولت‌های عرب از سوی پنتاگون اعتراض می‌کرد. اين مسئله نشان می‌دهد که اسرائيل بيش از آن‌که نگران به هم خوردن توازن نظامی‌اش با دولت‌های عرب منطقه باشد، نگران برنامه اتمی‌ ايران است.

گزارش آسوشیتدپرس به گفته افرايم انبار، مدير مرکز بگين-سادات در دانشگاه «بار ايلان» تل‌آويو اشاره می‌کند که عربستان دیگر تهديد بزرگی برای اسرائيل به شمار نمی‌رود. به گفته اين مقام اسرائيلی، اکنون عربستان سعودی و اسرائيل در يک موقعیت مشابه قرار دارند و هر دو با خطر ايران روبه‌رو هستند. به گفته او، اين معامله نظامی ‌جديد، نشان‌دهنده نگرانی شديد اسرائيل از تهديدهای ايران است و نشان می‌دهد که اسرائيل ديگر نگران خطر اعراب نيست.

بر اساس این گزارش، اسرائيل هم از بازار حراج اسلحه آمريکا دست خالی بيرون نيامده است. ماه گذشته، اسرائيل قرارداد خريد 20 فروند جت جنگنده اف 35 را با آمريکا امضا کرده است. جنگنده‌هایی که می‌توانند بدون رديابی شدن، از سد رادارهای ايران عبور کنند و وارد خاک اين کشور شوند.

به نظر می‌رسد فضای تهدیدگونه‌ای که از ایران در منطقه توسط آمریکا ایجاد شده موجب شده که اعراب و اسرائیل که سال ها از هرگونه فضایی برای تخاصم و رقابت تسلیحاتی استفاده می‌کردند اینک چندان نسبت به معاملات تسلیحاتی یکدیگر با آمریکا حساس نباشند بلکه بیش از پیش نگاه خود را به توان و پیشرفت‌های تسلیحاتی ایران متوجه کنند.


نظر شما :