شيطنت‌هاى اسرائيل در گرجستان عليه ايران و روسيه

۲۷ مهر ۱۳۸۹ | ۱۷:۲۳ کد : ۹۰۲۸ اقتصاد و انرژی
روابط اسرائيل و گرجستان به سرعت در حال گسترش است. بنا به گزارش‌ها وزارت دفاع گرجستان کاملا در اختيار اسرائيل قرار گرفته و بسيارى از پايگاه‌هاى نظامى اين کشور به استخدام اسرائيل در آمده است.
شيطنت‌هاى اسرائيل در گرجستان عليه ايران و روسيه

ديپلماسى ايرانى: گزارش‌هاى جديد از گرجستان از يک سو و اطلاعاتى که روزنامه‌هاى اسرائيلى منتشر کرده‌اند از سوى ديگر نشان مى‌دهد که تلاويو تلاش تازه‌اى را براى نفوذ در گرجستان آغاز کرده که هدف از آن نخست استفاده از گرجستان در برابر فشار به روسيه براى محدود ساختن همکارى‌هايش با ايران است و ديگرى پر کردن جاى خالى ترکيه در معادلات بين‌المللى و منطقه‌اى است. به خصوص اين ترکيه که رفته رفته به سمتى مى‌رود تا اسرائيل را از حضور در خاک خود منع کند.

به گزارش پايگاه خبرى ميدل‌ايست آن لاين، روابط اسرائيل و روسيه پس از جنگ گرجستان با روسيه تيره شد. در طول اين جنگ روس‌ها فهميدند که اسرائيل به گرجستان براى مبارزه با روسيه سلاح‌ مى‌فرستاده است. اما ناخرسندى روسيه از اسرائيل سبب نشد تلاويو در رابطه خود با تفليس تجديد نظر کند يا براى گسترش اين رابطه دل مسکو را به دست آورد. در حال حاضر اسرائيل توسعه روابط با گرجستان را در دستور کار خود قرار داده و تلاش دارد تا آن جا که ممکن است در اين کشور به نفوذ خود ادامه دهد. در گسترش اين روابط اسرائيل دو هدف را دنبال مى‌کند؛ يکى تاثيرگذارى بر موازنه‌هاى منطقه‌اى از طريق همکارى با گرجستان در چارچوب تقويت نظارت امريکا بر منطقه قفقاز و ديگرى گسترش همکارى‌ها با تفليس تا بدان جا که نفوذ و هم‌پيمانى در آن کشور به اندازه‌اى برسد که در صورت حمله نظامى اسرائيل به ايران مسئولان گرجستانى کاملا هماهنگ باشند و پاى آنها را نيز در تحولات خاورميانه به ميان بکشند و با خود همراه سازند.

کارشناسان و تحليلگران بر اين باورند که اجازه گرجستان به جنگنده‌هاى اسرائيلى براى استفاده از فضا و خاک اين کشور براى حمله به ايران، به اين دليل است که وضعيت داخلى گرجستان به هيچ عنوان آرام نيست و دولت ساکاشويلى تلاش مى‌کند با بهره‌بردارى از رابطه با اسرائيل پايه‌هاى حکومتى خود را تقويت کند. به اعتقاد نخبگان سياسى حاکم در گرجستان رابطه با اسرائيل فقط محدود به همکارى‌هاى تجارى، نظامى يا اقتصادى نيست بلکه ابعاد استراتژيک سياسى، نظامى، فکرى و فلسفى نيز دارد. هنگامى که از ساکاشويلى، رئيس جمهورى گرجستان پرسيدند که شما چه مشترکات فکرى‌‌اى با اسرائيل داريد که نزديکى رابطه با تلاويو را در دستور کار خود قرار داده‌ايد، گفت: «ديويد بن گوريون، نخستين رئيس جمهورى اسرائيل گرجستانى بود.»

وى در حاشيه نمايشگاه تفليس که اسرائيل نيز در آن نقش پررنگ داشت، در ادامه گفت: «هر که اسرائيل را مورد آزار قرار دهد باعث مى‌شود تا ما در گرجستان نيز مورد آزار قرار بگيريم.»!

رئيس جمهورى گرجستان سپس عبارتى را به کار برد که مورد تعجب همگان قرار گرفت. وى گفت: «قسم مى‌خورم در تنها نقطه دنيا که من احساس مى‌کنم همچنان در کشورم هستم اسرائيل است.»

نزديکى رابطه اسرائيل و گرجستان فقط در اين اندازه نيست. دولت گرجستان ترجيح داده تا دروازه‌هاى کشور همه گونه به روى اسرائيل باز باشد. ديويد کزراشويلى، وزير دفاع گرجستان شناسنامه اسرائيلى دارد، تابعيت خود را در فلسطين گرفته و بسيار روان عبرى صحبت مى‌کند.

درباره اهميت گرجستان براى رژيم صهيونيستى، زيوى ماگين، مستشار سابق نظامى اسرائيلى در کيف و مسکو که در حال حاضر رياست مرکز مطالعات اروپا – آسيا در هرتزليا را بر عهده دارد در اين باره گفت: «براى حفظ مصالح استراتژيک اسرائيل بايد تا آن جا که در توان دارد از گرجستان حمايت کند. البته اين مصالح در چارچوب منافع استراتژيک امريکا در منطقه تعريف شده است. يکى از اين منافع وجود چاه‌هاى نفت در سواحل گرجستان در درياى سياه و همچنين مرتبط ساختن لوله‌هاى نفتى درياى خزر با درياى سياه در منطقه قفقاز شمالى و جنوبى است. همچنين استفاده از موقعيت جغرافيايى گرجستان است که در منطقه‌اى حايل ميان روسيه، ترکيه، آذربايجان و هم‌زمان درياى سياه و درياى خزر واقع شده است.»

اسرائيل همچنين تلاش مى‌کند با گسترش رابطه با گرجستان به روسيه نيز فشار بياورد. هنگامى که روسيه اعلام کرد، موشک‌هاى ضد ناو موسوم به ياخونت را به سوريه تحويل خواهد داد، اسرائيل نيز توسط زيف الکين، رئيس فراکسيون حاکم در کنيست اسرائيل گفت: «در صورتى که روسيه اين موشک‌ها را به اسرائيل بدهد، ما نيز به گرجستان موشک خواهيم داد.»

همکارى نظامى اسرائيل و گرجستان بيش از اين حرف‌ها است. روزنامه يديعوت احرونوت، گزارش داده است که اسرائيل قصد دارد بر اساس تفاهم‌نامه‌اى 25 فروند از جنگنده‌هاى سوخو 25 گرجستان را بازسازى و مدرن کند، به اين کشور تانک‌هاى ميرکافا، هواپيماهاى بدون سرنشين و توپ‌هاى لينکس بدهد. اين تفاهم‌نامه در سفر غيررسمى و سرى ديويد کزراشويلى، وزير دفاع گرجستان به اسرائيل امضا شده است. قرار است هزينه اين خريد تسليحاتى را نيز ايالات متحده بپردازد.

زيوى ماگين درباره اهداف اسرائيل در تحويل اين جنگ‌افزارها به گرجستان مى‌گويد: «اسرائيل هم‌زمان با ارسال اين جنگنده‌ها پايگاه نظامى از گرجستان تحويل مى‌گيرد. اسرائيل تصميم دارد با اين کار از خاک گرجستان براى حمله به ايران استفاده کند. در صورتى که روزى اسرائيل تصميم بگيرد به ايران حمله کند بايد گرجستان از امکانات لازم براى همراه ساختن جنگنده‌هاى مدرن اسرائيلى بهره‌مند باشد. اسرائيل از جنگنده‌هاى پيشرفته اف 16 و سوفا 107 که همه ساخت امريکا هستند استفاده مى‌کند که براى استفاده از آنها مدرن بودن دستگاه نظامى گرجستان الزامى است.»

وى تاکيد مى‌کند، اسرائيل جنگنده‌هاى سوفا 107 را تنها براى استفاده از حمله احتمالى به ايران از امريکا خريده است.

علاوه بر آن گزارش‌ها نشان مى‌دهد که کار نصب رادراهاى پيشرفته در مناطق جنوب غربى گرجستان براى پوشش دادن مناطق هوايى شمال و شمال غرب ايران نيز رو به پايان است. همچنين پايگاه نظامى مارنيولى در جنوب تفليس، پايتخت گرجستان نيز به طور کامل در اختيار نيروى هوايى اسرائيل قرار گرفته است.

همچنين منابع غربى گزارش مى‌دهند، قرار است سواحل غربى گرجستان در درياى سياه نيز توسعه يابند و به اندازه‌اى مدرن شوند که بتوانند ناوها و کشتى‌هاى غول پيکر ترابرى نظامى در آنها پهلو بگيرند.


( ۵ )

نظر شما :