در سفر چند ساعته بشار اسد به رياض چه گذشت؟

۲۶ مهر ۱۳۸۹ | ۱۶:۵۷ کد : ۹۰۲۵ اقتصاد و انرژی
بشار اسد، رئيس جمهورى سوريه تنها دو روز پس از سفر احمدى‌نژاد به لبنان راهى رياض شد و با پادشاه اين کشور ديدار کرد. محور مذاکرات او در عربستان سعودى، بحران سياسى در لبنان و بحران تشکيل حکومت در عراق بود.
در سفر چند ساعته بشار اسد به رياض چه گذشت؟

ديپلماسى ايرانى: بشار اسد، رئيس جمهورى سوريه تنها دو روز پس از سفر احمدى‌نژاد به لبنان راهى رياض شد و با پادشاه اين کشور ديدار کرد. محور مذاکرات او در عربستان سعودى، بحران سياسى در لبنان و بحران تشکيل حکومت در عراق بود. در کنار اين دو موضوع، مسئله مذاکرات فلسطين و اسرائيل و مشکلات موجود بر سر مذاکرات صلح به خصوص اصرار اسرائيل به يهودى نامدن خود نيز مورد بحث قرار گرفت.

خبرگزارى عربستان سعودى گزارش داد، دو رهبر در سالن تشريفات فرودگاه بين‌المللى رياض با هم گفت‌وگو کردند. اين سفر بر خلاف آن چه گمان مى‌رفت چند ساعت بيشتر نبود. پيش از اين برخى رسانه‌ها اعلام کرده بودند که سعد حريرى، نخست‌وزير لبنان نيز در اين جلسه شرکت خواهد کرد اما سعد حريرى تا زمانى که بشار اسد در عربستان بود، به رياض نرسيده بود.

منابع آگاه به روزنامه الحيات اطلاع دادند که محور مذاکرات دو طرف حول چگونگى آرام ساختن فضاى لبنان به خصوص بر سر دادگاه ترور رفيق حريرى که اين روزها فضاى سياسى لبنان را به شدت متشنج کرده بود، مى‌چرخيد. جمال الخاشقجى، مدير تحريريه روزنامه الاخبار عربستان که در طول مذاکرات دو طرف در سالن حضور داشته به شبکه العربيه گفت: «بشار اسد به پادشاه عربستان اطمينان داده است که موضع سوريه همچنان همان موضع قبلى خود که در سفر پادشاه عربستان به دمشق اتخاذ کرده بود، است و همان شيوه را ادامه مى‌دهد. بشار اسد به پادشاه عربستان تاکيد کرده است که به هيچ عنوان مايل نيست فضاى سياسى لبنان متشنج باشد و براى آرام کردن آن نهايت تلاش خود را به کار مى‌گيرد.»

در اين ديدار همچنين دو طرف توافق کردند که بر سر پرونده لبنان همچنان هماهنگ عمل کنند. منابع خبرى رسمى حرفى از سفر احمدى نژاد به لبنان که مورد بحث دو طرف عربستانى و سورى قرار گرفته باشد، منتشر نکردند ولى شبکه العربيه به نقل از منابع آگاه خود که نامى از آنها نبرد، گزارش داد که پادشاه عربستان به رئيس جمهورى سوريه گفته است که از اين که سفر احمدى نژاد، رئيس جمهورى ايران به لبنان به خير و خوشى به پايان رسيده خشنود است و از اين که رئيس جمهورى ايران قبل از سفرش به بيروت با آنها هماهنگ کرده و به خواسته‌شان عمل کرده ابراز خرسندى کرده است.

بر سر پرونده عراق نيز دو طرف براى اهميت حفظ وحدت عراق، استقلال و تلاش براى جلوگيرى از مداخلات خارجى در تشکيل دولت جديد اين کشور تاکيد کردند. همچنين پادشاه عربستان و رئيس جمهورى سوريه توافق کردند که براى حل بحران تشکيل دولت و نزديک ساختن ديدگاه طرف‌هاى عراقى به يکديگر براى تشکيل دولت آينده با هم همکارى نزديک داشته باشند. پيش از اين سوريه پذيرفته بود که وتوى خود را از نخست‌وزيرى مالکى بردارد که ظاهرا دمشق همچنان اين موضع خود را دارا است.  

بر سر پرونده فلسطين نيز دو طرف توافق کردند که فشارهاى عربى به اسرائيل براى توقف شهرک‌سازى‌ها همچنان ادامه داشته باشد و بر موضع مخالفشان مبنى بر اعتراف به يهودى بودن اسرائيل نيز پافشارى کنند. همچنين توافق کردند تا لابى‌ها و مذاکرات خود را با ايالات متحده و کاخ سفيد براى اعلام دولت مستقل فلسطينى ادامه دهند و تلاش کنند تا امريکا به اعلام کشور فلسطينى اعتراف کند.

در اين رابطه منابع خبرى نزديک به حکومت خودگردان اعلام کردند که به زودى نمايندگان محمود عباس به واشنگتن سفر خواهند کرد تا درباره تشکيل و اعلام کشور مستقل فلسطينى با طرف امريکايى مذاکره کنند. قرار است آنها قبل از سفر به واشنگتن با مواضع خود را با عربستان سعودى کاملا هماهنگ کنند.


نظر شما :