الحیات: حزب الله رسما نشان داد، ایران را بر همه ترجیح می‌دهد

۲۲ مهر ۱۳۸۹ | ۱۷:۴۵ کد : ۸۹۸۲ اخبار اصلی
روزنامه الشرق الاوسط از احتمال تشکیل نشستی سه جانبه در بیروت با حضور روسای جمهوری ایران و لبنان و رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه خبر داده اگر چه مشاور نخست‌وزیری ترکیه وجود این اخبار را رد کرده است.
الحیات: حزب الله رسما نشان داد، ایران را بر همه ترجیح می‌دهد

دیپلماسی ایرانی: سفر محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران به لبنان اگر چه مورد توجه بسیار رسانه‌های جهان بوده است ولی سخنان سید حسن نصرالله، دبیر کل جنبش حزب الله که در بحبوحه انتقاد جامعه غربی به خصوص امریکا و اسرائیل از استقبال کشورش از احمدی‌نژاد گفت: «ایران دشمن عرب نیست و به ولایت فقیه افتخار می‌کنیم» نیز مورد توجه بسیار رسانه‌ها و مطبوعات عربی قرار گرفته است.

شبکه خبری الجزیره گزارش داد: سید حسن نصرالله با بیان این که ایران دشمن عرب نیست و هیچ برنامه‌ای برای مبارزه با جامعه عربی ندارد و تنها می‌خواهد انسجام جامعه اسلامی را بیشتر کند، در حقیقت تلاش کرد، ضمن خوشامدگویی به میهمان ایرانی‌اش، مهمترین متحد استراتژیکش در دنیا از نگرانی جامعه عربی نیز بکاهد و اذهان جامعه عربی را نیز با خود همراه کند.

الجزیره در ادامه گزارش داد: سید حسن نصرالله ایران را پشتوانه بزرگ لبنان دانست و از نقش ایران در منطقه ستایش کرد. وی همچنین سیاست ایران در خاورمیانه را ادامه همان پروژه بزرگ ملت عربی دانست که از زمان جمال عبدالناصر، رئیس جمهوری اسبق مصر که رهبر معنوی جهان عرب نیز محسوب می‌شود، آغاز شده است.

روزنامه الاهرام چاپ مصر سفر احمدی‌نژاد به بیروت را با سفر سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان سعودی به قاهره و دیدارش با احمد ابوالغیط، همتای مصری‌اش و دیگر رهبران مصر مرتبط دانست و نوشت: در حالی که رئیس جمهوری ایران به بیروت یکی از حساس‌ترین و نقطه التهاب کنونی منطقه سفر کرده، وزیر امور خارجه عربستان به مصر آمد و پیام ویژه ملک عبدالله، پادشاه کشورش را برای حسنی مبارک رئیس جمهوری مصر آورد. فیصل سخنان سید حسن نصرالله در استقبال از احمدی‌نژاد را مهم دانست و گفت که سفر احمدی نژاد به لبنان اتفاق بزرگی است و مهم این است که ببینیم این سفر چه نتایجی در بر خواهد داشت. امیدواریم که هر چه پیش آید به صلاح و آرامش لبنان تمام شود.

روزنامه القدس العربی نیز گزارش داد، سخنان سید حسن نصرالله از بعد عربی بسیار مهم بود. وی ضمن تاکید بر نقش مهم ایران در تحولات خاورمیانه به وجود پشتوانه‌ای قوی برای جهان عرب از سوی ایران تاکید کرد و گفت که توهمی بر نقش ایران در تحولات عربی و خاورمیانه به وجود آمده است و تلاش‌هایی وجود دارد تا در برابر تلاش‌های ایران جبهه‌ای شکل بگیرد. ای مردم عرب بدانید آن چه ایران می‌گوید همان چیزی است که مردم فلسطین و کل مردم عرب می‌خواهند.

القدس العربی در ادامه به نقش سید حسن نصرالله در روشن ساختن اندیشه‌های احمدی نژاد برای جهان عرب اشاره کرد و نوشت: سید حسن نصرالله تاکید کرد، گناه احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران این است که با شفافیت و بدون حاشیه و با شجاعت و صلابت مواضع خود و کشورش از حقوق جامعه فلسطینی، لبنانی و عربی را بیان می‌کند.

روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن نیز نوشت: سید حسن نصرالله در استقبال از احمدی نژاد به روشنی وجود هر گونه پروژه ایرانی برای لبنان را رد کرد. به گفته سید حسن ایران به واجب الهی خود عمل می‌کند و هر چه انجام می‌دهد بر خواسته از عقاید دینی‌اش است.

روزنامه الشرق الاوسط همچنین از احتمال تشکیل نشستی سه جانبه در بیروت با حضور روسای جمهوری ایران و لبنان و رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه خبر داده اگر چه مشاور نخست‌وزیری ترکیه وجود این اخبار را رد کرده است.

روزنامه الحیات چاپ لندن نیز نوشت: به اعتقاد امریکایی‌ها حزب الله رسما با استقبال حقیقی از محمود احمدی‌نژاد رسما نشان داد که ایران را به هر کشور دیگری در لبنان ترجیح می‌دهد و برای همین است که امریکایی‌ها از سفر رئیس جمهوری ایران به لبنان نگران شده‌اند.

الحیات در ادامه نوشته است که با سفر احمدی نژاد به بیروت مثلث ایران – لبنان – حزب الله شکل خواهد گرفت که مورد حمایت سوریه نیز قرار دارد. محوریتی که به واسطه وجود سوریه در محوریت سوریه – عربستان – لبنان رابطه مستقیمی با این محور دارد که برای اثبات آن می‌توان به تماس‌های تلفنی رئیس جمهوری ایران با پادشاه عربستان، پادشاه اردن و رئیس جمهوری سوریه قبل از رسیدنش به بیروت اشاره کرد.


نظر شما :