آقای رحیمی‌ اخم کنید لطفا!

۱۹ مهر ۱۳۸۹ | ۰۱:۵۱ کد : ۸۹۳۷ اخبار اصلی
سخنان محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور در اختتامیه دهمین نمایشگاه صنعت تهران، باب تازه‌ای در موضع‌گیری مقامات دولتی درباره تحریم‌ها گشود.
آقای رحیمی‌ اخم کنید لطفا!

دیپلماسی ایرانی: مقامات رسمی‌ دولت نهم و دهم از رئیس جمهور گرفته تا مقامات اجرایی جزء، درموضع‌گیری‌های خود همواره بر بی‌اثر بودن تحریم‌ها بر اوضاع اقتصادی ایران تاکید کرده‌اند، اما سخنان محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور در اختتامیه دهمین نمایشگاه صنعت تهران، باب تازه‌ای در موضع‌گیری مقامات دولتی درباره تحریم‌ها گشود.

او در این سخنرانی با تاکید بر حجم کم مبادلات اقتصادی ایران و اروپا (23 میلیارد دلار) گفته است که اگر ایران فقط در پاسخ تحریم‌های اروپایی‌ها یک اخم کند، بخشی از صنعت بعضی کشورها فرو می‌ریزد. مثلا اگر وزیر صنایع ما تصمیم بگیرد واردات قطعات خودرو پژو را از فرانسه متوقف کند، 2.5 میلیارد واردات ما پایین می‌آید. بنابراین در فرانسه چه اتفاقی می‌افتد؟ به باور بنده صنعت خودرو فرانسه فرو می‌ریزد. رحیمی‌ در ادامه این سخنان با اشاره به ایجاد مزاحمت فرانسه برای کشتیرانی گفته است: اگر وزارت صنایع ما ترشرویی کند، دولت فرانسه دچار مشکلات عدیده خواهد شد.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه سخنرانی خود تلویحا در مورد امارات متحده عربی گفته است: یکی از کشورهای کوچکی که در سایه رشد و بالندگی ایران به جایی رسیده است، در روزهای اخیر در صدد اخلال در کار ما بود، بنابراین اگر قرار باشد او را مورد بی‌مهری قرار دهیم، دچار وضعیتی می‌شود که او را به صد سال پیش می‌برد. ما راه تعامل را با این کشورها در پیش گرفته‌ایم، ولی اگر راهی بخواهند در لباس زورگویی وارد شده و به ایران زور بگویند در جا تنبیه می‌شوند.

اشاره رحیمی‌ به اقدامات هفته گذشته امارات درباره ممانعت از تبادل طلا به ریال برای تاجران ایرانی است که این مسئله باعث شد هفته گذشته بازار طلا و ارز تهران با تنشی بی‌سابقه روبه‌رو شود.  البته امارات اقدامات دیگری هم برای اجرای تحریم‌های بین المللی علیه ایران انجام داده است که انسداد حساب‌های بانکی مورد هدف سازمان ملل یکی از این اقدامات است.

گرچه ایران بارها گفته است که شرکت‌های اجرا کننده تحریم‌ها تنها ضرر کنندگان این اقدام هستند و این تحریم‌ها زمینه رشد و خودکفایی اقتصادی ایران را فراهم می‌کنند، اما به نظر می‌رسد با پیوستن کشورهای سابقا دوست ایران به اجرا کنندگان این تحریم‌ها و فشار ایالات متحده برای اجرای تحریم‌های بین المللی و یک‌جانبه علیه ایران و نظارت این کشور بر حسن اجرای آن‌ها، آهسته آهسته شاهد تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران هستیم.

تنش اخیر بازار طلا و ارز زنگ خطری برای ایران محسوب می‌شود. بنابراین به نظر می‌رسد اگر ایران می‌تواند اقدامی‌ در جهت جلوگیری از اجرای تحریم‌های بین المللی توسط کشورها انجام دهد، هم اکنون و پیش از تاثیر بیشتر آن‌ها بر اقتصاد ملی، زمان انجام آن است. اگر ایران می‌تواند به قول آقای رحیمی‌ با اخمی، اقتصاد فرانسه را که رای مثبت به تحریم‌های ضد ایرانی داده است دچار مشکل کند، باید حداقل با جذبه‌ای مانع از اقدامات ضد ایرانی که اقتصاد مردم عادی را هدف گرفته است، شود.


نظر شما :