کره جنوبی تحریم‌ها را دور زد

۲۱ مهر ۱۳۸۹ | ۱۷:۲۹ کد : ۸۹۱۰ اخبار اصلی
کره جنوبی تنها چند هفته پس از آغاز دور جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران و...
کره جنوبی تحریم‌ها را دور زد

دیپلماسی ایرانی: کره جنوبی تنها چند هفته پس از آغاز دور جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران و رقصیدن به ساز امریکایی‌ها از موضع تند و تیز اولیه خود عقب نشسته است. قریب به ده روز پیش بود که کره جنوبی و ژاپن اعلام کردند که فعالیت بانک‌های ایرانی در خاک خود را متوقف می‌کنند. اکنون سئول گویا از حرکت خود پشیمان شده و به فکر 10 میلیارد دلار ملبغ رد و بدل شده میان خود و ایران است. به گزارش فایننشال تایمز، کره جنوبی بی‌توجه به تحریم‌های ایالات متحده، دو بانک دولتی خود را مسئول مراوده‌های تجاری خود با تهران کرده است. دو بانک به نام‌های "ووری" و "بانک صنعت" در ماه جاری آغاز به کار می‌کنند تا تجارت با تهران از سر گرفته شود.

کمتر از یک ماه پیش که سئول و توکیو پس از تحمل یک ماه فشار اعلام کردند که با تحریم‌های مد نظر آمریکا و اروپا کنار آمده و در زمره کشورهایی قرار می‌گیرند که میان ایران و غرب، گزینه دوم را انتخاب می‌کنند. خبر همکاری آسیایی‌ها با واشنگتن در منزوی کردن ایران که قطعی شد، تحلیل‌گران هشدار دادند که سئول و توکیو بیش از ایران از این حرکت خسارت خواهند دید. نهمین روز از ماه ژوئن روز تصویب چهارمین قطعنامه علیه تهران نام گرفت. غربی‌ها سرسختانه بر تحریم همه جانبه تهران تاکید داشتند و همزمان واشنگتن هم کشورهای آسیایی و متحدان استراتژیک خود را تحت فشار قرار داد.

اکنون بعد از گذشت تنها دو هفته از اعمال این تحریم‌ها، ارنست لی از چهره‌های دولتی کره جنوبی تریبون سخن را در دست می‌گیرد و در این خصوص می‌گوید: ما درهای تجارت با ایران را بسته‌ایم اما پنجره را باز گذاشته‌ایم.

سئول هم گویا مانند روسیه بازی با ایران و غرب را در دو جبهه ادامه می‌دهد. مانند روس‌ها که برای پایان یافتن کار در نیروگاه بوشهر دست همکاری به سمت ایران دراز می‌کنند و بعد فروش موشک‌های اس سیصد به تهران را متوقف می‌کنند؛ سئول و توکیو هم گاه با هویج و گاه با چماق صبر ایرانی‌ها و جامعه جهانی را محک می‌زنند. تحریم سوختی ایران در زمره تحریم‌هایی بود که واشنگتن و همراهان غربی‌اش به شدت به ثمر نشستن آن امیدوار هستند. برخی رسانه‌های غربی در یک هفته گذشته گزارش‌هایی را منتشر کردند مبنی بر به ثمر نشستن اعمال فشارها و ناتوانی ایران در فروش نفت و البته دریافت بودجه ناشی از آن. با این همه اعلام خبر آغاز به کار دو بانک در سئول صرفا برای رسیدگی به معامله تجاری با تهران کافی است تا خشم کاخ سفیدنشین‌ها از سر گرفته شود. باراک اوباما هفته گذشته تدابیر اتخاذ شده علیه تهران را تشدید کرد و تذکر داد که از این پس کمپانی‌ها و بانک‌هایی که با تهران در معامله تجاری باشند، در خاک ایالات متحده ممنوع الفعالیت می‌شوند، در این فضا کره جنوبی برای دور زدن تحریم‌ها و دور ماندن از گزند تهدیدهای اوباما دو بانک جدید تاسیس می‌کند تا بانک‌های موجود دچار جریمه نقدی واشنگتن نشوند و همزمان بانک‌های ایرانی‌ها هم در خاک این کشور فعالیت نداشته باشند. هیوندا و کیا که دو شرکت خودرو سازی در کره جنوبی هستند سالانه بیش از یک میلیارد دلار با تهران داد و ستد مالی دارند. میزان صادرات این کشور به ایران در ماه آگوست هم از 249 میلیون دلار به 492 میلیون افزایش یافته بود. البته میانگین این رقم 600 میلیون دلار است که ثابت مانده است.

رئیس بانک ووری در این خصوص به فایننشال تایمز می‌گوید: نام بانک مرکزی ایران در لیست تحریم‌ها نیست و بر همین اساس ما از هیچ کدام از قوانین بین المللی تخطی کرده‌ایم. از طرف دیگر ما نگران تحریم‌های ایالات متحده و تهدیدهایش هم نیستیم.

سخنگو کاخ سفید پس از اعلام این خبر تاکید کرد که ما نمی‌توانیم شرکای تجاری ایران در آسیا را وادار به گذشتن از تمامی‌ منافع کنیم چرا که این معامله‌های تجاری قریب به سه دهه قدمت دارند. با این همه جای خرسندی است که برخی بانک‌های دولتی در ایران بر اساس تحریم‌ها متحمل زیان شده‌اند. آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند که بانک مرکزی ایران هم در زمره بانک‌هایی است که فعالیت آن باید محدود شود. با این همه چین و روسیه دو مخالف سرسخت با انواع تحریم‌های اقتصادی تهران هستند. بسیاری از تجار روسی و چینی ادعا می‌کنند که تحریم ایران در این برهه زمانی بهترین گزینه نیست چرا که حتی با پا پس کشیدن کمپانی‌هایی که چند دهه با تهران معامله داشته‌اند تنها فضا برای شرکت‌های جدید باز می‌شود و بازار ایران در اختیار سرمایه‌گذاران جدید قرار می‌گیرد. همین استدلال را بسیاری از کمپانی‌های غربی هم داشته و دارند. با این همه تهدید اوباما در خصوص جریمه شرکت‌ها و بانک‌هایی که با تهران همکاری داشته باشند در اروپا بیش از آسیا خریدار داشته است. استوآرت لوی از مقام‌های خزانه داری ایالات متحده که نقش کلیدی در تدوین تحریم‌ها علیه تهران داشته است در این خصوص می‌گوید: برای ما همراهی کمپانی‌هایی در تحریم‌ها حائز اهمیت است که از بیم از میان رفتن اعتبار خود ، معامله با تهران را به هر شکل و در هر حد و اندازه فراموش کنند. ما به دنبال تحریم‌هایی هستیم که بر اساس آن هیچ بانکی در سطح جهانی با تهران وارد معامله نشود و همین مساله می‌تواند در دراز مدت تهران را فلج کند.


نظر شما :