العرب: سفر بشار اسد به تهران پاسخى قاطع به امريکا بود

۱۲ مهر ۱۳۸۹ | ۰۰:۳۱ کد : ۸۸۶۸ اخبار اصلی
سفر بشار اسد، رئيس جمهورى سوريه به ايران و ديدارش با محمود احمدى نژاد، رئيس جمهورى ايران بازتاب گسترده اى در مطبوعات عربى داشت. قبل از آن به هيچ وجه گمان نمى رفت سفر بشار اسد اين گونه در مطبوعات و رسانه ها بازتاب داشته باشد.
العرب: سفر بشار اسد به تهران پاسخى قاطع به امريکا بود

ديپلماسى ايرانى: سفر بشار اسد، رئيس جمهورى سوريه به ايران و ديدارش با محمود احمدى نژاد، رئيس جمهورى ايران بازتاب گسترده اى در مطبوعات عربى داشت. قبل از آن به هيچ وجه گمان نمى رفت سفر بشار اسد اين گونه در مطبوعات و رسانه ها بازتاب داشته باشد.

روزنامه العرب، چاپ لندن در اين باره نوشت: ديدار بشار اسد از تهران پاسخ منفى قاطعى بود به تلاش هاى امريکا که مى خواست ايران و سوريه را از يکديگر جدا کند. اين سفر نشان داد که تلاش هاى امريکا براى دور کردن دمشق از تهران شکست خورده است.

روزنامه القدس العربى چاپ لندن نيز در يادداشتى نوشت: سفر بشار اسد به تهران زمانى انجام شد که برخى خبرها حاکى از نگرانى ايران از دور شدن دمشق از تهران بود. هفته گذشته هيلارى کلينتون، وزير امور خارجه امريکا با وليد المعلم، وزير امور خارجه سوريه ديدار و گفت و گو کرده بود. در آن ديدار وزير خارجه امريکا از همتاى سورى اش خواسته بود که دمشق از تهران فاصله بگيرد و دست از حمايت گسترده از حزب الله که مورد حمايت قاطع ايران است، بردارد. ايالات متحده بسيار مصمم است که مذاکرات سوريه و اسرائيل هر چه سريع تر از سر گرفته شود و اين بدان معنا است که بايد دمشق از تهران فاصله گرفته و از حمايت خود از جنبش هاى مقاومت بکاهد. سفر بشار اسد به تهران در حقيقت پاسخى بود به ايالات متحده تا بگويد حتى مذاکره با اسرائيل نمى تواند از نزديکى روابط تهران – دمشق بکاهد.

روزنامه الحيات چاپ لندن نيز در يادداشتى به قلم عبدالله اسکندر نوشت: بشار اسد در حالى به تهران سفر کرد و پاى ميز مذاکره با محمود احمدى نژاد، رئيس جمهورى ايران و رهبر انقلاب نشست که جامعه اسلامى از فتنه هاى طايفه اى رنج مى برد و پرونده هاى عراق و لبنان همچنان باز است و روى ميز قرار دارد.

اين روزنامه در ادامه نوشت: جداى از روابط استراتژيک ميان سوريه و ايران، بشار اسد مى تواند نقشى آرام کننده در فضاى پر تنش خاورميانه ايجاد کند و در عين حال باعث تقويت جايگاه ايران و موضع تدافعى آن شود. همچنين مى تواند بسيارى از اختلافات سياسى و طايفه اى ايران با ديگر جوامع عربى را حل و فصل کند.

روزنامه الاهرام چاپ قاهره نيز نوشت: سفر بشار اسد به ايران توانست روابط کم رنگ شده ايران و سوريه را مجددا تقويت کند و باعث افزايش همکارى هاى جارى ميان دو کشور شود. همچنين توانست افق هاى تازه اى را پيش روى روابط ايران و سوريه بگشايد به گونه اى که دو کشور توافق نامه همکارى ميان دو کشور براى انجام تجارت آزاد با يکديگر امضا کردند.

اين روزنامه در ادامه نوشت: ايران و سوريه همچنين بر وحدت و يکپارچگى عراق تاکيد کردند. درباره تشکيل دولت در عراق نيز احمدى نژاد به همتاى سورى خود گفت: ايران از دولتى در عراق حمايت مى کند که نماينده تمام طرف هاى عراقى باشد و با تمام کشورهاى همسايه روابط حسنه اى برقرار کند. گفته مى شود در اين سفر بشار اسد ابراز داشته است که کشورهاى عربى ترجيح مى دهند دولتى در عراق بر سر کار آيد که رياست آن را نورى مالکى بر عهده نداشته باشد.

روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن نيز نوشت: روساى دو کشور ايران و سوريه در تهران بر تقويت روابط تهران – دمشق تاکيد کردند و از فرصت ها براى صلح خاورميانه استفاده کنند. البته هر دو کشور انجام مذاکرات جارى ميان اسرائيل و فلسطين را نکوهش کردند و تداوم آن را عبث دانستند.

اين روزنامه در ادامه نوشت: در اين سفر احمدى نژاد به همتاى سورى اش تاکيد کرد که ايران و سوريه در چالشى مشابه به سر مى برند و براى دفاع از جايگاه خود در برابر دشمنان بايد روابط دو کشور تقويت شود و از حرکت مقاومت نيز حمايت شود.

اين روزنامه مدعى شد که برخى منابع آگاه گفته اند که بشار اسد از رئيس جمهورى ايران خواسته است که احمدى نژاد از سفر به لبنان منصرف شود يا اگر بايد به لبنان برود بهتر است سفر به جنوب لبنان را از برنامه خود خارج کند. اين روزنامه خبرى درباره پاسخ ايرانى ها به بشار اسد منتشر نکرد.  


نظر شما :